Modulacja częstotliwości za pomocą DDS (cyfrowo)

Witam,

Czy ktoś próbował uzyskać za pomocą syntezy DDS modulację częstotliwości? Z jakim skutkiem?

Obecne układy Analog Devices z wpisem równoległym można przestrajać bardzo szybko (chyba kilkaset ns), można by więc w sposób cyfrowy zmieniać wytwarzaną częstotliwość np. wg funckcji sinus (jako modulującej). Tylko ten sinus będzie także próbkowany, więc nastąpi powielenie widma sygnału modulującego - jak to wpłynie na zajmowane pasmo? Czy zamiast np. 1kHz zajmować będzie 100kHz? A może więcej? Co odbierze demodulator (odbiornik) FM? Zniekształcony (przez powielenie widma) sinus?

Możnaby cyfrowo nastawiać poziom dewiacji i częstotliwość sygnału modulującego. Do wykorzystania np. przy strojeniu demodulatorów, badaniu odbiorników, pomiarze dewiacji. Łatwo można zrobić modulację sygnałem prostokątnym - przełączanie dwóch rejestrów, ale głównie chodzi mi o sinusoidalny sygnał modulujący.

Póki co nie potrzebuję czegoś takiego, ale w sumie jeśli ktoś wykorzystuje jako "generator" bezpośrednio i tylko DDSa to mógłby prosto dołożyć taki "bajer". Aktualnie mam inne zajęcia i nie jestem w stanie sam tego sprawdzić, dlatego pytam, czy ktoś już coś takiego próbował. Pomysł narodził się kilka dni temu (gdy byłem w potrzebie:) - pytam więc, bo może ktoś już próbował i ma jakieś doświadczenia, być może w ogóle nie warto na to tracić czasu...

Z góry dzięki za każdą odpowiedź.

Reply to
Dykus

Powielony to on bedzie - ale wokol czestotliwosci probkowania/zmian. Jesli zrobisz zmiane co 20us [50kHz], to tak jakbys podal harmoniczne

1,49,51,99,101 itp kHz. Dalej kwestia jaka dewiacje zakladasz - bo z natury rzeczy modulacja FM tworzy dodatkowe prazki. Na szczescie maja one mala energie.

Mam nadzieje ze efekt bedzie na tyle maly ze sie nie bedzie trzeba przejmowac. A nie da rady zamodelowac tego przebiegu w spice i zrobic analize ? Ewentualnie jakimkolwiek innym FFT ?

Sprawdz note aplikacyjna AD dla 9850 bodajze - jest pdf + kod dla DSP gdzie razem uklad DDS i procek DSP robia za cyfrowy modulator stereo - jak mysle nota aplikacyjan powinna odpowiedziec na wiele twoich watpliwosci - pamietaj ze syntetyzer przechodz plynnie od jednej do drugej czestotliwosci - nie ma zerwania fazy i taki rodzaj modulacji odbywa sie synchronicznie z tworzeniem samej nosnej...

Reply to
PAndy

Można. Dość łatwo uzyskać też FSK. W PDFie 9851 jest na ten temat. Możesz looknąc na stronę

jedyna strona po polsku tak szeroko opisuje praktyczne wykorzystanie DDSa.

Reply to
VSS

Witam,

Dnia 31-12-2005 (sobota), J.F. napisał(a):

No właśnie, do tego widma powielane są dla częstotliwości dodatnich i ujemnych - czyli na prawo i lewo od nominalnej. Samą istotę próbkowania i powielania widma rozumiem, tylko czy faktycznie w pełni odniesie się do tego przypadku - bo nie dość, że sygnał modulujący będzie próbkowany, to sama nośna także (DDS). Oj będzie syf... :)

Yyy... małą energię? Przecież moc tych prążków to jakby moc całego sygnału w.cz. Przy innej dewiacji będą miały inną wartość, ale ich sumaryczna moc zawsze będzie równa "mocy nośnej", zgodnie z funckjami Bessela... :)

Podobno z MatLabie się fajnie różne analizy FFT robi, tylko ciężko będzie zamodelować przestrajanego DDSa. :) Bo sama idea próbkowania jest dosyć jasna... Ogólnie to pewnie czas napisania programu będzie zbliżony do zrobienia jakiegoś modelu - więc lepiej w praktyce i na analizator... :)

Tylko kurcze czasu nie mam, a z chęcią bym to potestował. Jakaś sesja się zbliża i powoli czasu brakuje na przyjemności... Zamiast coś praktycznego na tych studiach uczyć, to nie... :)

Reply to
Dykus

Witam,

Dnia 31-12-2005 (sobota), VSS napisał(a):

Ok, dzięki. FSK to faktycznie prosto - wystarczy przełączać rejestry, w których zapisane są różne częstotliwości. RTTY, czy PSK też chyba prosto będzie, choć nie znam (w sensie dokładnej zasady działania) tych emisji. Ale na koderze amatorskich emisji cyfrowych mi nie znależy - do tego wystarczają w zupełności karty dźwiękowe. ;)

Dzięki, już kiedyś przeglądałem tą stronę. Faktycznie fajna, sporo dobrej roboty. Chyba 80% ludzi, którzy dla swoich potrzeb używa DDSa korzysta z tych projektów. :)

Reply to
Dykus

Witam,

Dnia 31-12-2005 (sobota), PAndy napisał(a):

Dzięki. Notę 9850 już kiedyś przeglądałem, ale nie utkiwło mi to w pamięci. O modulacji poczytałem (troszkę na szybko) i faktycznie, chyba da się po prostu zmieniać częstotliwość DDSa wg sygnału m.cz. I powielenie widma chyba też będzie, bo z tego co pamiętam, to zawartość produktów nieporządanych jest stosunkowo wysoka (-25dB?), co akurat w przypadku badania toru p.cz. nie jest zbyt istotne, ale przy samym demodulatorze może powodować zakłamania... Będę musiał raz jeszcze przeczytać, na spokojnie i dokładnie to jeszcze przeanalizować. Nie ma co, trzeba takie coś zrobić i sprawdzić.

Gdyby coś, to tutaj jest ta nota o modulacji FM dla DDS:

Sama zmiana fazy w momenicie zmiany częstotliwości nie jest dla mnie jasna i to nie tylko dla DDSa. Np. przy płynnej zmiane częstotliwości od 1 MHz do

10 MHz trudno chyba powiedzieć co się dzieje z fazą? Jedynie możemy zaobserwować jakieś "nagłe" skoki napięcia (a nie płynne przejście, np. skok z 1V do 2V i dalej już "płynna" sinusoida) - ale to może odfiltrować w przypadku DDSa filtr wyjściowy, lub też gdy funkcja zmienia monotoniczność (np. najpierw rośnie, a później zaczyna maleć - wtedy zmiana fazy o ~180st). Czy o to chodzi, że nie ma zerwania fazy?

A to, że synchronicznie, to rozumiem chodzi o sam proces próbkowania, który jest synchroniczny z zegarem referencyjnym, a nie np. momentem wpisu danych?

Reply to
Dykus

Bedzie, ale imho dosc latwo to rozsunac.

Ale jak nadajesz stereo na nosnej np 100MHz, to masz glowny prazek powiedzmy ok 99.9 do 100.1. sa tez dodatkowe, ale male. To jak dorzucisz jeszcze harmonicznych np 0.099 Mhz to one i tak wejda w pasmo smieci.

Ciezko ? przeciez DDS to tylko jeden sumator i akumulator :-) Jak bym sie bardziej zainteresowal jak mu wychodzi FFT na 20mln probek

- niestety cygwin mi sie obrazil i Octave nie dziala :-)

Jak sie ma analizator i demo board na biurku to mozna :-)

Ale specjalnosc telekompromitacja wybrales ? :-)

Witam,

Dnia 3-01-2006 (wtorek), J.F. napisał(a):

Tzn. masz na myśli jakby harmoniczne sygnału modulującego, wynikające z tego, że jest on próbkowany? Jeśli tak, to rozumiem, jeśli nie, to nie wiem o co chodzi i skąd i z czego harmoniczna 0.099 MHz. :)

A pamięć? Chyba, żeby zrobić zamiast tego generator sinusa (o częstotliwości generatora referencyjnego) i próbkować go zależnie od podziału wyznaczonego przez sumator i akumulator. Tak to się robi? Później jeszcze DAC zostaje...

Przy moim sprzęcie to nawet nieśmiałbym takiego czegoś odpalać... :)

Jasssne, analizator na biurku... :) Póki co nie na moim i nie zanosi się w najbliższych latach, ale pomarzyć zawsze można. :) Ale może dzięki uprzejmości ludzi z uczelni dałbym radę coś takiego sprawdzić.

Ogólnie kierunek to Elektronika i telkomunikacja, a ja wybrałem specjalność: aparatura elektroniczna. Robiłem małe rozeznanie na rynku i wyszło mi, że obecnie praca po telekomunikacji nie jest już tak pewna (jeśli można tak powiedzieć), jak kiedyś, a jest przeciętna. Poza tym jest tam mnóstwo całek - wszelakie Pola i Fale, itp. :) A ciekawsze przedmioty zawsze można wybrać jako obieralne. Była też radiotechnika (a to by mnie najbardziej interesowało), ale po tym to już chyba tym bardziej trudno w Polsce zdobyć pracę. A niestety, dziś trzeba mieć to na uwadze...

Reply to
Dykus

99kHz wyliczylismy w poprzednim akapicie :-) Wynika z probkowania, ale jak widac juz niemal poza zalozona dewiacje wychodzi :-)

Ale pamieci tam nie ma :-) Chyba ze masz na mysli tablice funkcji - ale przeciez program sinusa obliczyc, a i tablice mozna w programi wpisac, bo maly jest :-)

Zakladajac ze chcemy np 10.7Mz [f1] z dewiacja 100kHz [f2], a DDS dziala na 50MHz [f3, okres T3], ma akumulator A, o okresie Z [2^32 ?], nastawa N, ktora zmieniamy co czas T4 [z czestotliwoscia f4], a sygnalem modulujacym bedzie sinusoida 1kHz [f5] to w kazym kroku:

napiecie wysciowe = sin(2*pi*A/Z) ; A=A+N ;

Co T4/T3 krokow [dobrze bylo zeby bylo calkowite] zmieniamy nastawe N. Napiecie chwilowe sygnalu Us=sin(2*pi*f5*t), przelicza sie na czestotliwosc f=f1+f2*Us, z czego nastawa N=f*Z/f3

Obliczenia jak widac trywialne, teraz zostaje widmo policzyc

Pozostaje dobrac liczby tak zeby analiza objac kilka calych okresow f5, a laczna liczba probek byla potega dwojki - chyba ze mamy inny algorytm do FFT.

Hm, zeby cos zauwazyc to chyba trzeba podniesc znacznie f3 i porownac widma przy dwoch roznych f4.

No to widzisz co latwiej a co trudniej :-)

Korzystaj z podzielnych przez calkowite wielokrotnosci 2 czestotliwosci zegara - czystosc widmowa znacznie sie poprawia

Reply to
PAndy