Miernik odleglosci - nielaserowy, nieultradzwiekowy?

Witam, mam pytanie. Czy istnieja jakies elektorniczne urzadzenia pozwalajace zmierzyc odleglosc od punktu A do punktu B, jesli te punkty nie widza sie nawzajem, bo miedzy nimi jest przeszkoda w postaci ludzkiej tkanki? Chodzi mi o takie rozwiazanie, w ktorym mamy powiedzmy jakis nadajnik i odbiornik, nadajnik przykladamy od przodu ciała do mostka, a odbiornik od tylu do plecow i wyswietla sie odleglosc od nadajnika do odbiornika. Jestem biologiem, i takie rozwiazanie byloby mi teraz potrzebne. Jak na razie znalazlem w sieci urzadzenia do pomiarow odleglosci wysylajace promien laserowy lub ultradzwieki, czyli fale odbijajace sie od cial stalych. Czy sa dostepne jakies urzadzenia oparte na jakims innym zakresie fal, ktore moglyby byc uzyte do takiego celu? Pozdrawiam Marcin

Reply to
mskowronek77

Teatime pisze:

To już raczej zwykłe, mechaniczne macki byłyby zdecydowanie lepsze :)

Reply to
ajt
Reply to
Krzysztof Tabaczynski

Zdaje sobie sprawe, ze mozna skonstruowac wiele roznych urzadzen mechanicznych umozliwiajacych takie pomiary, ale mi chodzi o urzadzenie jak najbardziej uniwersalne i najszybsze - najlepiej byloby wlasnie, gdyby mozna byloby przylozyc 2 elementy do 2 dowolnych fragmentow ludzkiego ciala, i od razu odczytac odleglosc miedzy nimi. Nie jestem elektronikiem, wiec zapytam sie Was - czy teoretycznie jest mozliwe skonstruowanie czegos takiego w oparciu o nadajnik i odbiornik dzialajacy w zakresie fali 2,4 GHz? Taka czestotliwosc chyba ma zdolnosc przenikania przez ludzka tkanke?

Reply to
mskowronek77

Nie. A to ze wzgledu na to, ze kazdy sygnal transmitowany przez tkanke jest przez ta tkanke zmieniany - przynajmniej w sensie tempa propagacji. NAtomiast mozna zrobic sztywna rame o znanej szerokosci, zamocowac dwa dalmierze laserowe i mierzyc odleglosc od ramy do przodu klatki i od ramy do tylu klatki, reszta to odejmowanie odleglosci...

Reply to
Marek Lewandowski

snipped-for-privacy@gmail.com napisał(a):

Wszystko jest mozliwe, ale taka akurat metoda jest poza Twoim zasięgiem. Pomijam szkodliwość. Jeśli to pomiar jednorazowy, to najlepiej i NAJSENSOWNIEJ mechanicznie. Jeśli chodzi o trend zmian, to najprościej transmisyjnie ultradźwiękami.

Reply to
A. Grodecki

Frajera Pomagajacego Genialnemu Asystentowi?

;)

Reply to
Marek Lewandowski

Marek Lewandowski napisał(a):

Zapomniałeś uwzględnić opis udziału fpga w tym (genialnym w swej prostocie) rozwiązaniu. :P

Reply to
A. Grodecki

Wielkie dzieki wszytkim za rady i sugestie, szkoda, że nie da się tego zrobić tak, jak pisałem w 1 poscie, bede musial poradzic sobie w inny sposob. Pozdrawiam Marcin

Reply to
mskowronek77
Reply to
Greg(G.Kasprowicz

Dnia 2007-11-12 11:12, Użytkownik snipped-for-privacy@gmail.com napisał :

a choćby:

Pozdr. Michał

Reply to
Michał Baszyński

Nie podałeś zakresu mierzonych odległości i wymaganej dokładności. Z najprostszych metod przychodzi mi do głowy pomiar pola magnetycznego o małej częstotliwości. Z jednej strony "ludzkiej tkanki" musi znajdować się cewka nadawcza z otwartym rdzeniem a z drugiej identyczna cewka odbiorcza. W praktyce wartość napięcia indukowanego w cewce odbiorczej będzie zależała od odległości pomiędzy tymi elementami.

Paweł

Reply to
Paweł

A predkosc dzwieku w czlowieku znasz ?