M.2 NVMe na Asusie Z97M-PLUS

Wcale nie przypadkiem, dnia Sat, 9 Mar 2019 16:32:49 -0600 doszła do mnie wiadomość <q61etv$b5h$ snipped-for-privacy@dont-email.me od "Pszemol" snipped-for-privacy@PolBox.com :

W tej tabeli jest ta płyta wymieniona, wspiera NVM-e od biosu 2801.

Na stronie Asusa jest info o tym biosie:

Version 2801 2015/04/225.42 MBytes

Z97M-PLUS BIOS 2801 Improve system stability.

*Support NVMe *Before using the 5th Gen Intel Core processors, we suggest that you use USB BIOS Flashback or download \u201dBIOS updater for 5th Gen Intel Core Processors\u201dto update the BIOS.
Reply to
Olaf Frikiov Skiorvensen

Dnia Sat, 9 Mar 2019 16:32:49 -0600, Pszemol napisał(a):

Dobry wybór.

W zasadzie chipsety Z97 obsługują NVMe.

Reply to
Jacek Maciejewski

Dnia Sat, 9 Mar 2019 16:32:49 -0600, Pszemol napisał(a):

Dobry wybór. Jak już uruchomisz kompa, zmierz i podaj tu transfer zmierzony poleceniem: sudo hdparm -t /dev/sda

W zasadzie chipsety Z97 obsługują NVMe.

Reply to
Jacek Maciejewski

Dzięki. A czy ten moduł m.2 wymaga jakiegoś radiatora? Załączony "Installation Guide" na ten temat ani mru mru, więc chyba nie, ale instaluję takie coś 1szy raz, nie chcę czegoś zbłaźnić jak newbie.

He, he... Chcesz abym linuksa w domu odpalił? Ja?? Po tych wszystkich dyskusjach na pl.comp.os.advocacy?? Nawet gdybym odpalił linuxa to bym się nie przyznał :-D ha ha

Na to wygląda.

Reply to
Pszemol

Dnia Sun, 10 Mar 2019 09:05:47 -0500, Pszemol napisał(a):

IMO nie wymaga. Nie widziałem w necie żeby one miewały radiator, sam używam bez radiatora.

Zaraz musisz się przyznawać? :) Zassaj jakieś distro, odpal linuksa live z pendrajwa, zmierz, zapisz i podaj wynik a pena do szuflady i zapomnij :) A poważniej, jeśli ktoś nie używa na desktopie linuksa z przyczyn ideologicznych to jednak powinien przyznać że jako narzędzie diagnostyczne jest wiele wart. Każdy jako-tako rozgarnięty user winien mieć pena z linuksem w szufladzie.

Reply to
Jacek Maciejewski

Wcale nie przypadkiem, dnia Sun, 10 Mar 2019 17:22:59 +0100 doszła do mnie wiadomość <kcwmmwbuqopf$. snipped-for-privacy@40tude.net od Jacek Maciejewski snipped-for-privacy@go2.pl :

Im niższa temperatura dysku, tym lepiej. Wystarczy mały wiatraczek, radiator plus wiatraczek w przypadku wysokich(>60 C) temperatur. Flash nie lubi wysokich temperatur, może się włączać thermal throttling, dodatkowo spadnie trwałość tego dysku.

Reply to
Olaf Frikiov Skiorvensen

Sorry że się podepnę. Niestety już nie nadążam za nowościami ;-)

Moja płyta to Asus Prime B250M-A.

Te złącza M2 będą dla ozdoby czy się do czegoś przydadzą? :-)

Wcale nie przypadkiem, dnia Sun, 10 Mar 2019 20:04:25 +0100 doszła do mnie wiadomość <5c855fba$0$520$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl>

od z snipped-for-privacy@z.pl :

Dwa złącza M2, obsadzisz na nich wszystkie dyski M2, jakie są dostępne na rynku, łącznie z Optane i NVM-e. Jedno złącze akceptuje dyski Sata i Pci-e, a drugie tylko dyski Pci-e. Optane jest drogi, więc sens ma tylko jako cache do operacji dyskowych, chyba, że chcesz wywalić prawie 1000 za Optane 118 GiB na dysk systemowy, co jest bez sensu(32 GiB Optane kosztuje coś koło

280). Ja bym zainwestował w jakiś dobry dysk NVMe o pojemności 500 GiB, albo większy, jak masz duże dikumenty do obróbki.
Reply to
Olaf Frikiov Skiorvensen

no ale że w sensie ten nowy dysk to ma być na te dane z następnego wyjazdu, żeby następny raz nie przepadły ? bo jak tak, to albo ja, albo Ty masz dziwne poczucie bezpieczeństwa :)

pozdrawiam Krzysiek

Reply to
ks

Na tym ASUSie m.2 umieszczone jest zaraz przy cpu. A więc gorące powietrze opłukujące radiator cpu stanowi atmosferę, w której pracować ma ten dysk... niezbyt fajny design.

Reply to
Pszemol

Nie, instaluję od nowa Windows i postanowiłem użyć NVMe bo dziś są na tyle tanie że warto wykorzystać ich wydajność. Na tym dysku 500G będzie system i appki. Fotki i filmy pójdą na inny, większy dysk.

Reply to
Pszemol

Jest wyjście - chłodzenie wodne plus radiator i mały wiatrak(ja mam wodne plus wielki wiatrak, max temp nie przekracza 50 C w dysku ssd).

Reply to
Olaf Frikiov Skiorvensen

Dnia Mon, 11 Mar 2019 11:42:14 -0000 (UTC), Pszemol napisał(a):

Zastosuj moje rozwiązanie:

ła do jakichś 80 W TDP, bez wiatraczka procesora i przepływ powietrza jest właściwy.

Reply to
Jacek Maciejewski

A zasilacz się nie przegrzewa od tego?

Reply to
robot

Dnia Mon, 11 Mar 2019 15:53:19 +0100, robot napisał(a):

Bebechy kompa wytwarzają swoje ciepło które w niemal 100% przypadków konstrukcji desktopów przelatuje przez zasilacz (są konstrukcje z oddzielnym kanałem wylotowym ciepłego powietrza z procka czy grafiki). Zatem dla zasilacza to niewielka różnica czy część tego powietrza będzie deko cieplejsza a pozostała nieco chłodniejsza. I tak wszystko się wymiesza na wiatraku zasilacza. Poza tym, z reguły zasilacze są stosowane ze znacznym nadmiarem mocy i pracują niedociążone. Używam tej konstrukcji od paru lat w dwóch moich kolejnych kompach i zastosowałem w jednym cudzym. Jak dotąd żadnych kłopotów. Raz włączyłem komp na tydzień na pełną moc i nawet się nie zająknął. Zaletą jest cisza IMO większa niż przy chłodzeniu wodnym gdzie słychać pompkę :) W końcu mam tylko jeden niskoobrotowy wiatrak, który przy normalnej pracy na paręset rpm, i to schowany dosyć głęboko.

Reply to
Jacek Maciejewski

W dniu 2019-03-09 o 23:32, Pszemol pisze:

Ale co Ci padło, elektronika czy mechanika? Mnie juz kilka razy padła elektronika i kupiłem podobną używkę przekładka i dane odzyskałem, może u Ciebie się tez tak da, chociaż przy nowych bedzie trudniej.

Reply to
Janusz

Nie wiem co padło...

Przy starcie Windows tak charakterystycznie pika rytmicznie, jak by sie restartowal co jedną sekundę. Potem Windows startuje normalnie z dysku 1T a tego nowego 2T nie widać w systemie...

Niestety gdzieś coś jest pogrzane z bootloaderem i ten zepsuty dysk pełni jakąś rolę, bo odłączenie tego zepsutego dysku powoduje że próba uruchomienia Windows się już nieudaje gdy jedynym dyskiem jest ten dobry

1T.

Dlatego chcę od nowa odpalić Windows na nowym dysku i potem się zająć resztą problemów :)

Nie umiem diagnozować bootloadera Windows 10 Pro 64-bit.

Reply to
Pszemol

Nie mam takiego wielkiego kaloryfera pod ręką.

Mój procek kupiłem z malutkim radiatorkiem może na 2cm wysokim walcem i fabrycznym okrągłym wiatrakiem Intela.

Myślę czy włożenie kawałka kartonu między radiator proca a płytkę m.2 - czyli pozbawienie m.2 przepływu gorącego powietrza z wylotu proca nie będzie lepszym pomysłem jak pozostawienie tego tak jak jest teraz.

Czy te dyski NVMe pokazują swoją temperaturę pracy w jakimś sofcie diagnostycznym?

Reply to
Pszemol