ładowarka - szybkie pytanie

Witajcie. Proszę o odpowiedź na następujące pytanie:

- czy akumulatorki NiMH typu "zwykły paluszek" można ładować w ładowarce NiCd czy nie zaszkodzi to akumulatorkom?

Pytam, bo kupiłem takie akumulatroki ale po fakcie się zorientowałem że ładowarka jest troszke inna:( Na ładowarce nie mam żadnego opisu co do wyjściowego napięcia i prądu.

dzieki za wszelkie uwagi.

Reply to
kropek

przejrzałem archiwum i nadal jestem zielony jak szczypiorek. Akumulatorki są firmy energizer i mają 2100mAh pojemności ładowarka jest firmy "nimwa", jest dość stara (parę lat) i na jej odwrocie jest tylko tyle: wolne ładowanie 14-16 godzin 45MA (miliamper?) szybkie ładowanie 7-8 godzin 150MA

macie siakieś sugestyje?

Reply to
kropek

Użytkownik "kropek" snipped-for-privacy@op.pl napisał w wiadomości news:bms82v$46u$ snipped-for-privacy@news.onet.pl

Ta ładowarka pochodzi z czasów gdy paluszki Ni-Cd miały pojemność rzędu

500mAh. Standardowe ładowanie takiego akumulatora prądem dziesięciogodzinnym (C/10, czyli ok. 50mA) trwało właśnie ok. 14-16h. Całkowity władowany ładunek przekraczał 100% pojemności znamionowej, a to za sprawą ograniczonej sprawności ładowania. Z drugiej strony ogniwa Ni-Cd tolerowały przeładowanie prądem nie przekraczającym 0.1C, dzięki czemu zapomniane w ładowarce nie odchodziły w niebyt. Niestety Ni-MH są bardziej wrażliwe i nie powinny byc przeładowywane, a jeżeli już to prądem nie większym niż 0.033C. Czyli w tym wypadku teoretycznie ok. 70mA. Drugi sęk w tym, że nigdy nie wiesz czy aku był całkowicie rozładowany i jaka jest jego rzeczywista pojemność (maleje w trakcie użytkowania), więc nie znasz z góry czasu ładowania.

W Twoim przypadku ładowanie "szybkie" (150mA) całkowicie rozładowanego aku. Ni-MH 2100mAh zajmie jakieś 15..20h, natomiast "wolne" (45mA) czyli standardowe potrwa ponad 2 doby. Przy ładowaniu "wolnym" możesz nie przejmować się za bardzo maksymalnym czasem ładowania. Przy ładowaniu "szybkim" powinieneś go bardziej pilnować i nie przetrzymywać aku. niepotrzebnie w ładowarce, aczkolwiek ew. przeładowanie 0.07C jeszcze nie powinno zrobić ogniwom natychmiastowej krzywdy.

Reply to
Marek Dzwonnik

ok. wszystkie te mądre rzeczy "załapałem" czas na zmianę ładowarki, tylko na jaką? sam sobie nie zrobię, bo aż tak mądry w tej materii nie jestem - zostaje kupić. Tylko co, co z poniższych, a może zupełnie inna:

właśnie, albo co?

po raz kolejny proszę o porade czy ma być z procesorem, czy jakaś prosta? zupełnie nie siedze w temacie.

dzeki i pozdrawiam

robson.

Reply to
kropek

Użytkownik "kropek" snipped-for-privacy@op.pl napisał w wiadomości news:bmt632$j6a$ snipped-for-privacy@news.onet.pl

:-)

Dobra ładowarka przede wszystkim szanuje akumulatory. Tzn. wyłącza się w odpowiednim momencie, nie dopuszczając do przeładowania. A precyzyjne wykrycie pełnego naładowania w przypadku Ni-MH jest dosyć trudne. Nie znam tych ładowarek z Allegro, ale IMHO wybieraj wg. następujących kryteriów:

  • ładowarka musi mieć podane kryterium wg. którego określa koniec ładowania. Musi to być co najmniej metoda "-deltaV". Ładowanie "na czas" jest stanowczo za mało dokładne.
  • Metoda "-deltaV" działa skutecznie przy szybkim ładowaniu. Tzn. np. 1..2h. Nie wierzę, że zadziała precyzyjnie w hiper-super ładowarce ładującej aku w
5...7h. Z drugiej strony max. prąd ładowania Ni-MH nie powinien przekraczać 1C - a i to pod warunkiem kontroli temperatury ogniw. Zdaje się, że jednej z proponowanych ładowarek deklarowano 3h i "-delta V" - może coś takiego? (Chociaż zastrzegam, nie miałem jej w ręku i nie wiem co "misio ma w środku" ;)
  • aku Ni-MH nie mają stricte "efektu pamięciowego" znanego z Ni-Cd, ale również ulegają stopniowej degradacji. Dlatego należy je okresowo rozładowywać do końca. Niektóre ładowarki potrafią to zrobić automagicznie przed ładowaniem.
Reply to
Marek Dzwonnik

Sat, 18 Oct 2003 21:22:50 +0200 jednostka biologiczna o nazwie "kropek" snipped-for-privacy@op.pl wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Mozna ja laduje akumulatorki NiMH (GP, 1300mAh) od aparatu i dzialaja bez problemow. Niestety po podzieleniu pojemnosci aku przez prad dawany przez ladowarke wychodzi 1300mAh / 55mA = 23,6h , a wiec prawie doba :-/ ale laduja sie bezproblemowo, nawet sie bardzo nie nagrzewaja.

Reply to
BLE_Maciek