krótkiej.

Witam ponownie,

Męczy mnie teraz problem terminacji różnicowej linii RS485. Jeśli na linii mamy tylko jeden nadajnik i jeden odbiornik i są one połączone ok 2cm ścieżki na PCB to gdzie tu jest miejsce na terminatory? I czy są one potrzebne do czegokolwiek?

Reply to
Andrzej W.

Andrzej W. <awa_wp.a_to snipped-for-privacy@wp.pl napisał(a):

Są potrzebne na długich liniach ze względu na odbicia sygnału od końców linii.

Reply to
Grzegorz Niemirowski

Dnia Fri, 27 May 2011 10:57:36 +0200, Andrzej W. napisał(a):

  1. Po co ci w takim wypadku RS485?
  2. Jak masz prędkości modulacji w zakresie GHz to potrzebne.
Reply to
Jaroslaw Berezowski

Chodziło mi o to, czy są w tej konkretnej sytuacji potrzebne do czegokolwiek. Jeśli chodzi o "normalne" prowadzenie sygnału RS485 to wiem, że bez nich będą kłopoty.

Reply to
Andrzej W.

W dniu 2011-05-27 10:57, Andrzej W. pisze:

Na 2 cm RS485? Po co? Żeby te 2 cm chociaż były linią długą, to spróbował bym zrozumieć, ale nie robią takich scalaków na tak wysokie szybkości. K.

Reply to
John Smith

W dniu 2011-05-27 12:06, John Smith pisze:

Bo mam dwa moduły na PCB mające wyjścia różnicowe RS485, które muszę z sobą połączyć.

Reply to
Andrzej W.

Andrzej W. <awa_wp.a_to snipped-for-privacy@wp.pl napisał(a):

Więc połącz i już. Czy gdyby to nie był RS485 to zastanawiałbyś się nad terminatorami?

Reply to
Grzegorz Niemirowski

Tak, zastanowił bym się. Nie znam za bardzo specyfikacji RS485, taki terminator może przecież wymuszać na magistrali odpowiedni stan gdy, żaden z nadajników nie jest obecny i jest to też jakaś informacja dla odbiorników (doczytałem się, że z niej korzystają - "Failsafe Receiver"). Dlatego wolę pytać niż błądzić.

Reply to
Andrzej W.

Użytkownik "Andrzej W." <awa_wp.a_to snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:4ddf87a6$0$2497$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Nie nazwałbym tego korzystaniem z faktu zwarcia linii rezystorem. Najpierw były failsafe dobrze działające gdy linia rozwarta (duże R rozciągające linie) Potem się pojawiły takie failsafe co zarówno dla rozwartej jak i zwartej sobie radzą (precyzyjny próg ustawiony poniżej zera). P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Terminator (jak nazwa mogła by sugerować), dopasowuje źródło sygnału i obciążenie do linii. Jeżeli połączenie jest linią długą w odniesieniu do parametrów sygnału, to zawsze zastanawiam się nad terminatorami. Osobnym problemem jest EMC, gdzie warto rozważać zastosowanie dopasowania, ale o to akurat wątkotwórca nie pyta. K.

Reply to
John Smith

W dniu 2011-05-27 13:46, John Smith pisze:

Wątkotwórca jednak pyta czy są jakieś powody żeby terminować linię nawet w przypadku gdy ma 2 cm. Ja bym dał raczej jako obciążenie driverów niż zakończenie linii. W przeciwnym wypadku, przy dużej impedancji wejściowej odbiorników może się okazać że istotne zaczynają być elementy pasożytnicze a zdaje się, że autor wątku chce pracować na 40 Mbps. Dałbym też podciąganie linii do Vcc i GND jeśli nie ma pewności czy odbiorniki są failsafe. W końcu to tylko 3 rezystorki - można nawet dać

0402 a uniknie się przerabiania płytki gdy będą problemy.
Reply to
Mario

W dniu 2011-05-27 14:05, Mario pisze:

Dziękuję, tak też zrobię a potem już eksperymentalnie określę czy jest mi to potrzebne.

Reply to
Andrzej W.

W dniu 2011-05-27 14:05, Mario pisze:

Ja zaś neguję potrzebę wstawiania interfejsu RS485 na odległość 2cm. K.

Reply to
John Smith

W dniu 2011-05-27 16:27, John Smith pisze:

No ale pytający chce wstawić na płytkę moduły wyposażone w RS485. Oczywiście wystarczyłoby po TTL liniami Rx i TX a tak to musi uważać bo nie ma full duplexu. Ale widocznie moduły nie maja innego interfejsu.

Reply to
Mario

Użytkownik "John Smith" snipped-for-privacy@buziaczek.pl napisał w wiadomości news:irocco$5mc$ snipped-for-privacy@node2.news.atman.pl...

Sugerujesz, że powinien specjalnie wydłużyć połączenie, aby nie profanować RS485 ;-) ? P.G.

Reply to
Piotr Gałka

W dniu 2011-05-27 17:38, Piotr Gałka pisze:

Odpowiadając Tobie i Mario: najszybsze scalaki RS485 jakie spotkałem są na 50Mbps. Zupełnie nie rozumiem co chce zrobić wątkotwórca. Ścieżkę o długości 2cm przy takich wymaganiach prowadzi się "spokojnie". K.

Reply to
John Smith

W dniu 2011-05-27 18:19, John Smith pisze:

Watkotwórca zastanawia się tylko, czy te rezystory nie są jeszcze używane do czegoś innego niż dopasowanie impedancji. W dokumentacji użytych modułów wymagany jest terminator z trzech połączonych rezystorów (Vcc --- P --- N --- GND).

Reply to
Andrzej W.

Andrzej W. <awa_wp.a_to snipped-for-privacy@wp.pl napisał(a):

Nie, to linia różnicowa.

Reply to
Grzegorz Niemirowski

Użytkownik "Andrzej W." <awa_wp.a_to snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:irokkg$63t$ snipped-for-privacy@mx1.internetia.pl...

Takie wymaganie oznacza, że odbiornik w module nie jest fail-safe. Jeśli linia bywa niewysterowana (tylko wtedy) to oporniki trzeba dać, ale nie koniecznie takie jak piszą bo podali pewnie wartości wynikające z dopasowania linii - czyli jeśli założyli specjalny kabel RS485 to chyba wypadkowa rezystancja widziana z linii powinna wyjść 120 ohm. Na drugim końcu też 120 ohm i rezystory rozciągające tak, aby na wypadkowych 60ohm (nieco więcej, bo te rozciągające też wchodzą do widzianej na końcu, więc faktycznie między linie jakiś większy od 120) spowodować co najmniej 0,2V spadku, bo tyle wymaga standard RS485 aby odbiornik na pewno widział 1-kę. Jeśli dopasowanie linii można pominąć to można według mnie wybrać między:

- taki zestaw rezystorów jak sugerują,

- to samo tylko wartości z 10 razy większe (szkoda prądu)

- jeszcze większe oporniki (np. po 100k), ale tylko dwa (bez tego między liniami).

Jak dla niewysterowanej linii moduł nie będzie widział 1-ki to będzie odbierał jakieś frame error i gdy pojawi się faktyczna komunikacja to bit startu stanie się jednym z bitów aktualnie odbieranego błędnego bajtu i ogólnie odbierze jakieś śmieci.

Z drugiego wątku wynikało, że dasz bufor, cały czas pracujący w kierunku tego modułu więc niewysterowanie linii (modułu) nie będzie występowało i rezystory są zbędne. Natomiast czy oporniki na linii przed buforem to zależy czy ten bufor będzie fail-save, czy nie. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

W dniu 2011-05-28 11:22, Piotr Gałka pisze:

Bardzo dziękuję za wyczerpującą odpowiedz, bez czepiania się mojej niewiedzy i uproszczeń, co widzę jest ulubionym zajęciem co poniektórych. Już mam większą jasność po dwóch dniach grzebania w sieci. Jako bufor użyję prawdopodobnie SN65HVD50 lub MAX13087E (okazało się, że

10 Mbps wystarczy). Wyczaiłem, że w moim module na wejściu jest IL3685, ma on wewnętrzne rezystory podciągające do Vdd i GND na wejściach, wstępna polaryzacja linii będzie więc zapewniona. Dam też szeregowo w linie danych rezystory 100 Ohm na wypadek gdyby jednak oba nadajniki zdecydowały się nadawać w jednej chwili. Mam niestety zasilanie o znikomej wydajności.
Reply to
Andrzej W.