Klopot z identyfikacja: prosty tranzystor?

Witam wszystkich.

Mam tako oto klopocik: zepsula sie hustawka dla dziecka, spalil sie w niej maly uklad na trzech nozkach. Z gory wyglada jak litera D. Wytopila sie w nin dziurka i pekla obudowa, a magiczny dym ulecial. Zasmierdzialo okrutnie.

Mam zatem krotkie pytanie: co to mogl byc za uklad? Odczytalem na nim: S8550

**E27

(**) to dziura. Czy to moze byc ten ?

Od momentu awarii nie dziala mechanizm hustajacy... Czy to mogloby byc tranzystor do napedu silnika? Hustawka dzialala na 6V.

Czy ktos moglby mi podpowiedziec jakas liste zamiennikow? Czy jezeli fajczy sie cos takiego to jakie jest prawdopodobienstwo ze cos jeszcze polecialo - np silnik ma zwarcie?

Z gory dziekuje za podpowiedzi. Wlutowac nowy to jeszcze dam rade... jak juz bede wiedzial co i jak.

Raczej na pewno ten. Jeśli zgadza się oznaczenie i liczba nóg, a na pewno się zgadza.

Nie przyglądałem się parametrom, ale ja bym tam wstawił BC557 (albo zamiennik) - tyle, że mają inny układ nóg (S8550 ma EBC, a BC557 ma CBE, o ile dobrze pamiętam), więc trzeba go wlutować niejako odwrotnie. Wychodzę tu z założenia, że "najwyżej znowu się sfajczy, a wtedy będziemy dalej kombinować"... ;)

Kosma

Reply to
Kosma

Gratuluję profesjonalizmu... zostaniesz moim etatowym człowiekiem któremu trzeba coś naprawiać? :D

A tak serio, to naprawdę rzadko się zdarza, żeby ktoś wrzucił fotki w tak dobrej jakości, na dodatek odwrócone tak, jak w edytorach (mirror warstwy bottom) - co bardzo ułatwia pracę. Sam słabo znam się na 'chińszczyźnie' (naprawiam głównie własne układy ;), ale mam nadzieję, że inni ludzie z grupy pomogą. :D

Kosma

Reply to
Kosma

Wyjdziesz za mnie?*

Raczej na pewno tak. Zwróć tylko uwagę na układ nóg (EBC, CBE, BCE) - ważne jest, żeby zgadzało się podłączenie (zawsze można powyginać nogi, żeby pasowało). Tak jak napisał jeden z kolegów kilka postów temu - być może warto wstawić trochę większy tranzystor, być może z kawałkiem blaszki. Model "zwykły" - czyli choćby BC557 - w przypadku sterowania silnikiem może to być jakikolwiek tranzystor (typu PNP) którzy wytrzyma to obciążenie.

Dobrym pomysłem może być też podłączenie równolegle do zacisków silnika diody 1N4148 lub podobnej w kierunku zaporowym (będzie absorbowała ewentualne impulsy z silnika, które mogły spalić tranzystor).

Dokładnie - dobry pomysł.

Te 700mA to raczej maksymalny prąd, jaki wytrzymuje tranzystor. Najprosciej po prostu sprawdzić, czy silnik się kręci...

Kosma ______

  • Dawno temu w CD-Action ukazał się tekst pt. Rodzaje Użytkowników. Przy każdym był dopisek "co z nim zrobić", a jego treść zwykle brzmiała "zabić". Ostatni na liście był "użytkownik idealny", i przy nim było napisane właśnie "wyjdziesz za mnie?".** ;)

** Mimo że zarówno ja, jak i autor artykułu, to faceci. ;)

Reply to
Kosma