Jak zrobic z baterii 4,5V Prąd zmienny o napięciu 220V??

Zainteresowało mnie jedno zadanie z ćwiczeń od fizyki. Napisali tam, że modyfikując jakos konstrukcje beteria podpieta do transformatransformatoratora (to nie działa oczywiście i to wiem) można sobie zrobic takie uzadzenie. O jakie modyfikacje moze im chodzic?? To raczej nie moze byc skomplikowane bo to trzecia klasa gimnazjum... Pozdrawiam Wojtek

Reply to
wojtek

wojtek schrieb:

tak jak zrobiłem z moim dzieciakiem na jego prezentacje na zajęcia z fizyki (7 klasa). Dzwonek na prąd stały szeregowo z transformatorem dzwonkowym podłączonym w drugą stronę (uzwojenie 3V). Na wyjściu było jakieś 80V zmiennego. Można wziąć też multiwibrator elektroniczny, ale nam się wtedy nie chciało, a dzwonek ma też efekt akustyczno-psychologiczny.

Waldek

Reply to
Waldemar

Albo do bateryjki silniczek na 4,5V DC. Do jego osi podłączona oś jakiegoś małego silnika na 220V AC. Jeżeli obroty będą mniej więcej zgodne ze znamionowymi tego na 220, to nie powinno na wyjściu zbytnio odbiegać od 220V. Na pewno przebieg nie będzie sinusem :-) Zabawa zdecydowanie nie dla dziecka, bo może być trochę niebezpieczna. W ten sposób robi się przetwornicę maszynową, spotykaną w pociągach, trmawajach. Maciek

Reply to
Maciek

no tu chyba nie wyjdzie z tym silniczkiem jako przetwornica maszynowa, bo gdzie znajdziesz miniaturowy silniczek synchroniczny na napięcie

230V o mocy porownywalnej z tym na bateryjkę...ale stosujac np taki od programatora pralki to już przyklad jest do wykorzystania, tyle tylko ,że bez obciązania wyjścia czymkolwiek...a w temacie pytania to moim zdaniem chodzi zwyczajnie o to ,że stałe pole magnetyczne samo w sobie nie "wytwarza" energii w cewce tylko jego zmiany...
Reply to
dziad_ek

dziad snipped-for-privacy@o2.pl schrieb:

jako dzieciak bawiłem się silniczkami z zegarów ściennych. Synchroniczny, chyba 1.8W. Fajne były. Z takiego czegoś dałoby się zrobić przetwornicę dwumaszynową.

Waldek

Reply to
Waldemar

Waldemar napisał(a):

To może w ogóle 4 maszyny i klasyczny układ Ward-Leonarda :)

Reply to
Tomasz Wójtowicz