jak zmierzyć parametry wody

Witam

Interesuje mnie możliwość wykonania pomiarów parametrów wody, typu PH, twardość itp Oczywiście chodzi o metody które umożliwiają późniejszą prezentację wyników np. na wyświetlaczu LCD przy wykorzystaniu mikroprocesora.

Pozdrawiam Krzysiek

Reply to
Krzysztof Burak

google prawde Ci powie tez keidys sie tym interesowalem, pomiary PH, wolnego tlenu, przewodnosci, chloru jest cala masa materialow, sa e-booki na ten temat.

Reply to
Greg(G.Kasprowicz

Zalezy od paru czynnikow... A. Czy chcesz konstruowac sam? - czy kupic gotowe? B. Chcesz zeby bylo jak najtaniej? czy jak najdokladniej? (wyraz w PLN lub w %)

Ja obstawiam ze chcesz gotowe i tanio. Jesli tak, to na allegro sa kieszonkowe ph-metry, twardosciomierze i chyba widzialem konduktometry (no moze umownie nazwane jest takie urzadzonko - miernik czystosci wody)... Ceny tak okolo setki. I od razu powiem ze sam taniej nie zrobisz.

Ale jeslibym jednak sie mylil, i jednak szukasz drogi do samodzielnego konstruowania, to po pierwsze pochlonie Ci troche funduszy (elektrody nie sa tanie, oj nie... zwlaszcza jonoselektywne). Do pH potrzebujesz conajmniej kombinowana elektrode szklana(tansza), lub nowsze z membrana syntetyczna(drozsza), do twardosci elektrode jonoselektywna Ca/Mg. A do przewodnictwa elektrode platynowa. Potem wysokoimpedancyjny wzmacniacz wejsciowy (dla konduktometru dodatkowo generator przebiegu zmiennego), jakis przetwornik DA w uC, lub w najlepszym razie ICL7106.

DJ

Reply to
DJ

Własnie chodzi o to, że chciałem sam zrobić.

Reply to
wszon

A... to zmienia postac rzeczy. Ile przeznaczasz funduszy? Jesli nie chesz wystartowac z duzymi wydatkami, to zacznij od pomiarow pH:

- kup tanio uzywana elektrode szklana kombinowana (powinienes trafic ponizej 50PLN na allegro - zwracaj uwage zeby byla cala, nierozbita, szczelna i napelniona - zebys nie kupil trupa),

- i zacznij od zbudowania wzmacniacza wejsciowego na wysokoimpedanycyjnym op-ampie, szczegolow poszukaj w necie jak radzil tu wczesniej Greg,

- kup sobie kilka roztworow buforowych, albo zrob jesli wiesz jak i z czego, zebys mogl skalibrowac calosc i sprwdzic czy masz dobra dokladnosc/liniowosc Zacznij od czesci analogowej ukladu, czesc cyfrowa zrobisz jak uporasz sie z analogowa.

Reply to
DJ

naturalnie AD... nie DA

Reply to
DJ

Fri, 26 Oct 2007 11:01:10 -0700 jednostka biologiczna o nazwie DJ snipped-for-privacy@polbox.com wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Za ok. dwa-trzy razy tyle da się kupić nową, np. tu:

wiem czy warto marnować kasę na zakup używanej elektrody która może być zużyta albo uszkodzona.

My używamy elektrody ERH-111 z Hydrometu.

Reply to
__Maciek

A ja z drugiej strony nie wiem czy warto polecac kupno nowej, komus kto nie mial nigdy stycznosci z takim elementem, i byc moze przy pierwszym uzyciu ja zalatwi mechanicznie. Mniejsza kasa - mniejszy bol po rozwaleniu. A jak juz bedzie mial dzialajacy prototyp, i bedzie z niego zadowolony, to moze sobie kupic nowa, bedzie juz mial wtedy doswiadczenie jak sie z elektroda obchodzic, czego nie robic, itd. Po prostu polecam material na "poligon" cwiczebny.

Reply to
DJ

Nie mogę się z Toba nie zgodzić. Zawsze jednak mniejsza strata finansowa. Powoli zabieram się do czytania i pomyśleć, że nie lubię chemi :)

Reply to
Krzysztof Burak