jak obliczyć przekrój przewodu

Witam!

W jaki sposób obliczyć wymagany do zastosowania przekrój przewodu oraz jaka dobrać wartość bezpiecznika? Np. dla obciążenia 2kW, 230V, długość linii zasilającej 70m? Sorki wiem, że to podstawy elektrotechniki, ale akurat na tej lekcji musiałem podziwiać wdzięki koleżanki z ławki, a teraz to się msci... Coś, gdzies prawo Ohma mi świta, ale nie jestem pewien... Pozdrówka...

elektrolamer

Reply to
boromi

pare watkow nizej jest moj watek "Spadek napiecia a natezenie pradu"

to Ci sie przyda

Pozdrawiam, Sqeeb

Reply to
Sqeeb

Sqeeb napisał(a):

OKi, troche pomogło, ale jak bez korzystania z tabel samemu wyliczyć przekrój. Pomijam warunki, ułożenia, izolację. W Twoim wątku znalazłem taki wzór:

dU=I*(l/g*s)

l- dlugosc[m] g- gamma [m/Ohm*mm2] s- [mm2]

ale to raczej wzór na wyliczenie spadku napiecia.. dobrze kombinuję?

elektrolamer

Reply to
boromi

ale ten drugi link tez dobry...

pierwszej pozycji jest:
w zamian za to, oczekujemy linkow do zdjec kolezanki z lawki...

Reply to
bad_skipper

Tak ... ale jesli dokladnie odpowiedziec na twoje pytanie, to powiem ci, ze starczy 2.5 mm2 oraz bezpiecznik 16A.

Tylko ze przy 70 metrach spadek napiecia bedzie mial juz dosc istotną wartość.

Reply to
KrzysiekPP

Jest kilka kryteriow doboru, ze wzgledu na:

-wytrzymalosc mechaniczna

-nagrzewanie pradem roboczym

-nagrzewanie pradem przeciazeniowym

-nagrzewanie pradem zwarciowym

-dopuszczalny spadek napiecia

Troche ciezko to wszytko strescic w jednym poscie... Polecam ksiazke Edward Musial "Instalacje i urzadzenia elektroenergetyczne"

ps. wczoraj mialem z tego kolokwim :)

Reply to
Kamtzu

KrzysiekPP napisał(a):

no... też tak bym zastosował, wzór na spadek napięcia mam powyżej, ale jak w teorii bedzie wygladać obliczenie (skąd sie bierze te 2,5mm) Są na to gotowe tabele, ale mój szef sie uparł, że mam mu to wyliczyć "na pieszo".

Reply to
boromi

Pierwszy wzór na Iz (powinno być raczej Idd jak w opisie) ze strony

podanej przez kolegę bad_skipper .......

Jeżeli chcesz znaćsię wyprowadznie powyższego wzoru, i jak się liczy na przykładzie mogę zeskanować moje wykłady z tejże politechniki ( ale z inego wydziału......).

Prawidłowy dobór odpowiednich przekrojów możliwy jest po zastosowaniu kryteriów: I) Idd - prąd dopuszczalny długotrwały II) delta U - spadki napięcia III b) Iz - prąd zwarciowy również opisanych na powyższej stronie "Podsumowanie doboru instalacji i zabezpieczeń" (na jej końcu), (nie tylko ze względu na jeden warunek spadku napięcia).... pozostałe dwa kryteria (III a i III c) dotyczą doboru odpowiednich zabezpieczeń pod wybrane już wcześniej przekroje.

Reply to
Dr.Endriu