Jak naprawić zepsutą łwdowarkę samochodową USB

Witam, do zasialania PDA i GDS w samochodzie używałem ładowarki. Niestety ostatnio przyszedł mi do głowy pomysł żeby jeszsze dodatkowo za pomocą tzw. złodziejki USB zasilić twardy dysk w obudowie. No i ładowarka się zepsuła. Nie wiem teraz czy z powodu tego, że dałem zbyt wiele odbiorników prądu czy dlatego że podczas podłączania przez przypadek włączyłem kabel USB z PDA i jak rozumiem w ładowarkę popłynął jakiś prąd (w każdym razie bezpiecznik na wejsciu się nie spalił). Kupił bym pewnie jeszcze jedną (ok. 45 PLN) ale już jedna mi się "bez przyczyny" zepsuła. W związku z tym pytanie:

czy taka ładowarka (wyjście: 5V, 2000mA) da radę zasilić PDA i dysk twardy ? Nie wiem niestety ile dysk 2,5'' "ciągnie" prądu, ale PDA poniżej 850mA.

Drugie pytanie czy da się zbudować jakieś bardziej odporne urządzenie ?

Trzecie co się mogło zepsuć ? Rozebrałem ładowarkę i w środku są 2 kondensatory, dioda, jakiś zwój i kostka MC34063a (podobno jakiś standard przetwarzania napięcia). W jaki sposób sprawdzić co się zepsuło ? Same części to koszto ok 10 PLN, więc gdybym wiedział co wymienić sporo bym zaoszczędził.

pozdrawiam, Mateusz

Elektroniką się nigdy nie zajmowąłem na poważnie ale jeśli ktoś mi da jakieś wskazówki to chętnie się douczę jako hobby.

Reply to
zimwi

zimwi napisał(a):

Jeśli ma faktycznie 2000mA to powinna dać radę. Dysk 2,5" nie powinien brać więcej niż 1000mA.

Reply to
badworm
[...]

Jeśli nie ma dodatkowego tranzystora, to na pewno ta ładowarka nie mogła dać 2A - MC34063 ma wbudowany tranzystor kluczujący o prądzie max. 1.5A. Przy wyższym prądzie kostka się przegrzeje.

Wymień MC34063 i nie obciążaj tak ładowarki - już te 850 mA daje jej w kość.

Dziękuje bardzo za odpowiedź. Okazało się, że to bezpiecznik się spalił tylko tak śmiesznie na samym dole i nie było widać. Po zawinięciu go folią na próbę ładowarka działa. No i teraz pytanie co zrobić żeby móc do tego podłączyc i HD i PDA zeby się znowu nie spaliło ? Czy są jakieś układy o większej mocy ? I czy to jest atk ze jak już ruszy to będzie działać czy raczej tak ze po jakimś czasie się przepali ? Skoro PDA bierze 850 mA a dysk koło 1000mA to wszystko powinno byc w porządku.

pozdrawiam, Mateusz

Reply to
zimwi

Zbrodnia... W domu też bezpieczniki gwoździami 'watujesz'?

Gdybym miał w ręku tę ładowarkę, to sprawdziłbym prąd nasycenia dławika i - jeśli byłby satysfakcjonujący - dodałbym jeden tranzystor do przetworniczki oraz wymienił/dodał rezystor Rsc. W ten sposób miałbym pewność, że wytrzyma.

[..]

Dzięki za odpwiedź. Niestety jej nie rozumiem co jest oczywiście spowodowane moją słabą znajomością elektroniki. Co to jest prąd nasycenia dławika ? Zdawało mi się że dławik to zwykła cewka z jakąs reaktancją w przypadku prądu zmiennego. W przypadku prądu stałego zachowuje się jak zwykły opornik. Możesz mi to po krótce wyjaśnić ? Będę bardzo wdzięczny. Zdaje się że szkopuł tkwi w tym, ze nie rozumiem naj działa ten układ MC...

pozdrawiam, Mateusz

Reply to
zimwi

Dławik idealny by się tak zachowywał. Jednak tak samo, jak nie ma idealnego kondensatora i dla kondensatorów podaje się ich dopuszczalne napięcie, tak dla dławików podaje się dopuszczalny prąd. Jednym ograniczeniem jest prąd średni - ze względu na podgrzewanie dławika a drugim prąd nasycenia, powyżej którego gwałtownie spada indukcyjność (liczona jaku U*dt/di) i rosną straty.

No dobrze ale skąd tam się w ogóle bierze prąd zmienny ? I jak w takim razie zmierzyć ten prąd nasycenia ? pozdrawiam, Mateusz

Reply to
zimwi