Jak cyfrowo zapisać dzwięk ?

Witam. Zastanawiam się jakie są minimalne wymagania aby cyfrowo zapisać dzwięk. Nie interesuje mnie żadne kodowanie itp. Zapis bez kodowania nazywa się RAW jeżeli dobrze wyczytałem. Zgadza się ? Powiedzmy że mam mikrokontroler, do niego podłączony przetwornik A/C. Próbkuje dzwięk z mikrofonu podłączonego do wejścia przetwornika A/C. Oczywiście sygnał z mikrofonu jest wcześniej odpowiednio wzmocniony. Z jaką częstotliwością i jaką rozdzielczością powinien być próbkowany ten dzwięk aby dało się go później łatwo odtworzyć ? Powiedzmy ze interesuje mnie jakość telefoniczna czyli pasmo chyba 8kHz (tak przynajmniej wyczytałem). I czemu 8 a nie 4-ry ? Przecież ludzka mowa zawiera się w przedziale 300

- 3800 Hz. Jak to później odtworzyć ? Zwykły przetwornik C/A o takich samych parametrach, jak ten wcześniej użyty, wystarczy ?

Powiedzmy takie rozwiązanie:

---------- ----- ---- ---- ----- --------- |mikrofon|----|A/C|-----|uP|-----//----|uP|-----|C/A|-----|głośnik|

---------- ----- ---- ---- ----- ---------

Chyba nie powinno się to rozjechać.

Szukałem sporo na ten temat ale znalazłem samą komerche i jakieś chipy kodujące na najprzeróżniejsze protokoły. A ja się zastanawiam jak po prostu uzyskać cyfrowy zapis dzwięku w najprostszej możliwej postaci.

Pozdrawiam.

Reply to
sawic

sawic <sawic snipped-for-privacy@wytnij.to.poczta.onet.pl> pisze:

Kryterium Nyquista.

Tak.

| +-- tu jeszcze filtr by się przydał

Reply to
Patryk Sielski

poszukaj na stronie atmela ... jest tam taki przykladzik zapisu z zastosowaniem szeregowego flasha at45dbxxx. Jest tam schemat opis i zrodla. powodzenia.

Reply to
Pawel K

Dnia Wed, 08 Jun 2005 22:40:10 +0200, sawic napisał(a):

Pasmo 4 kHz, a częstotliwość próbkowania 8 kHz.

Reply to
Szczepan

Dnia Wed, 08 Jun 2005 22:40:10 +0200, sawic napisał(a):

2 bity i już zrozumiesz nadawcę.
Reply to
Szczepan

Dnia Wed, 8 Jun 2005 20:46:56 +0000 (UTC), Patryk Sielski napisał(a):

Reply to
Szczepan

Łatwo odtworzyć na czym?

Nie pasmo, tylko częstotliwość próbkowania. Pasmo to (co najmniej) dwukrotnie mniej.

Właśnie dlatego.

Nie musi mieć takich samych.

Tak.

Pozdrawiam Piotr Wyderski

Reply to
Piotr Wyderski

Szczepan napisał(a):

Jak rozumiem filtr po stronie mikrofonu powinien wycinać interesujące mnie pasmo częstotliwości. Czyli dla mowy 0 - 8KHz. Filtr przed głośnikiem powinien ucinać wszystko powyżej powiedzmy 10KHz ze względu na szumu wprowadzane przez przetwornik C/A.

Czy dobrze rozumuję ?

pozdrawiam

Reply to
sawic

Szczepan napisał(a):

Czy to aby nie za mało ? Wszędzie jest napisane że minumum to 8.

8 bitów to tylko 256 różnych stanów, więc chyba relatywnie i tak mało.

Pozdrawiam.

Reply to
sawic

Jakość nie będzie rewelacyjna ale powinno dać radę.

Na ZX Sprectrum zapisywałem mowę 1-bitowo i też się dało zrozumieć :)

TP.

Reply to
Tomasz Piasecki

Dnia Wed, 08 Jun 2005 23:42:53 +0200, sawic napisał(a):

0-4k (przy próbkowaniu 8k) -- twierdzenie N sią kłania
Reply to
Szczepan

Dnia Wed, 08 Jun 2005 23:44:49 +0200, sawic napisał(a):

To dużo. Możesz także poczytać sobie o krzywej u.

Reply to
Szczepan

Dnia Wed, 08 Jun 2005 23:42:53 +0200, sawic napisał(a):

0-4k (przy próbkowaniu 8k) -- twierdzenie N się kłania
Reply to
Szczepan

Gdzie "wszędzie"? :-) Dźwięk 4-bitowy jest całkiem dobrze zrozumiały, 8 bitów to już w ogóle żadnych problemów z czytelnością nie robi, a "jedynie" z jakością. W końcu w telefonie stacjonarnym masz 8 bitów...

Pozdrawiam Piotr Wyderski

Reply to
Piotr Wyderski

Nie do końca. Sygnał analogowy jest próbkowany i kompresowany (kompandowany) a-law do 8 bitów, praktycznie ma dynamikę AFAIR 12 czy 13 bitów. Między centralami przesyłany jest strumień 8 kHz / 8 bitów, ale po drugiej stronie znowu przekształcany (nieliniowo) na sygnał analogowy.

Spróbkuj jakiś dźwięk 8 kHz / 16 bitów, zamień na a-law (np. windozowym rejestratorem dźwięku), zamień spowrotem na pcm 16 bitów i odtwórz. A potem zrób to samo bez a-law ale od razu w 8 bitach. Wyraźnie słychać różnicę.

Reply to
Adam Dybkowski

A może ktoś mógłby zaproponować jakąś ciekawą stronę, gdzie to by było ładnie rozpisane. W sumie zasada przesyłu dzwięku z telefonu stacjonarnego do cyfrowej centrali by mi wszystko wyjaśniła, bo taka jakość dzwięku była by dla mnie w pełni zadowalająca.

Myślałem, że to popularne zagadnienie, ale chyba muszę się zapisać na kurs guglowania, bo potrafie tylko znaleźć gotowe chipy lub instrukcję rozebrania plastikowej obudowy telefonu stacjonarnego :(

Pozdrawiam.

Reply to
sawic

Użytkownik "sawic" <sawic snipped-for-privacy@wytnij.to.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:d880un$cu8$ snipped-for-privacy@news.onet.pl

W linku poniżej znajdziesz parę zdań na temat A-law i u-law. Nie jest to formalny opis, ale zasadę da się zrozumieć:

Marek Dzwonnik

Ech, to były czasy... całe 7kB pamięci (a przypominam RAMu spectruś miał

48kB) na jedno zdanie "A teraz jako Robin wyruszysz na poszukiwanie srebrnej strzały" (oczywiście po angielsku)...

Robin of Sherwood... Muszę wreszcie kiedyś tę grę dokończyć :)

Reply to
Andrzej Lawa

Użytkownik "Patryk Sielski" snipped-for-privacy@elka-usun.pw.edu.pl> napisał w wiadomości news:1118263613.867624@pdp...

"Przydał"?:-) filtr antyaliasingowy jest raczej konieczny:) Marek.

Reply to
Marek.

Ktoś mógłby wywnioskować, że kompresja = kompandacja...

Sygnał (po przetworzeniu A/C 12 bitowym przetwornikiem) jest _kompandowany_ z 12bitów do ... 13 bitów ;-D

Dokładniej - najpierw kompresja 12->8 (krzywa logarytmiczna w/g prawa A, dla małych sygnałów przenoszona jest pełna rozdzielczość 12-bitowa, dla większych co raz mniejsza), a odbiorniku ekspansja 8 ->13bitów i przetwarzanie przetwornikiem

12-bitowym.

Pozdrawiam, Marek.

Reply to
Marek.