[historia][OT] Transatlantycka Centrala Radiotelegraficzna

85 lat temu została oddana do użytku Transatlantycka Centrala Radiotelegraficzna. Dzisiaj niestety już w szczątkach, ale chodząc po lasach w gminie Stare Babice, można resztki tej niesamowitej konstrukcji obejrzeć.

Parę miesięcy temu na grupie był wątek o do tej pory działającej radiostacji w Grimeton, nadającej na 17.xxx kHz. Stacja w Babicach była jeśli chodzi o nadajnik, jej siostrą.

Teraz co mnie zastanawia. Najpierw teoria: Maxwell -1861, potem trochę praktyki: Hertz- 1886, a pełną gębą Marconi tylko 15 lat później komunikuje się przez Atlantyk. 22 lata później - ale co ważne 4 lata po zakończeniu pierwszej wojny światowej w Polsce powstaje tak niesamowita i nowoczesna konstrukcja, służąca aż do roku 45'ego. Powiedzcie mi... czy My, też jesteśmy tak "do przodu" (boję się użyć słowa: "innowacyjni") jak nasi dziadkowie? Bo ja mam jakieś mieszane uczucia.

Reply to
PH