gniazdka = kontakty

Takie na jakie pozwoli ci bezpiecznik, jak nie domowy lokalny to ten na liczniku, plombowany. W praktyce nie więcej niż 16 lub 25A. Przewody wytrzymają na pewno, może być kłopot tu czy ówdzie ze złączami lub osprzętem.

Nie ma czegoś takiego. Listwy nie realizują funkcji stabilizacji. A w popularnych listwach jest tylko warystor i o kant dupy przydatność takiej listwy rozbić. Możesz kupić za parę groszy taki warystor i włożyć do dotychczasowej listwy żeby się fajnie poczuć :) Podobno drogie listwy mają jakiś tam filtr LC+warystor+bezpiecznik ale ja takiej na oczy nie widziałem.

Reply to
Jacek Maciejewski

SPARK

Reply to
Bocian

No to w tych listwach był chociaż bezpiecznik towarzyszący warystorowi:)

Proste, zadziałałby warystor i bezpiecznik te co masz je w zasilaczu komputera (a przynajmniej powinieneś mieć bo były stosowane już w AT)

Reply to
Jacek Maciejewski

Warystor ma to do siebie że robi zwarcie jak napięcie jest za duże (mówiąc w skrócie). Więc nie ma się czemu dziwić, to ma tak działać. Warystor robi zwarcie, bezpiecznik odłącza. No, chyba że chcesz powiedzieć że warystor dostał trwałego zwarcia (dziwne) albo się sfajczył bo był za małej mocy w stosunku do zdolności odłączeniowych bezpiecznika (wcale nie dziwne :)

A to już inna bajka. Jak by był właczony to by pewnie wysiadł... I to jest ten rzadki przypadek kiedy zabezpieczenie warystor+bezpiecznik ma sens, czyli wtedy gdy jesteśmy zasilani linią napowietrzną. No i jeszcze raz przypominam, że wszystkie listwy jakie miałem w ręku miały wyłacznie warystor, co IMO jest za mało.

Reply to
Jacek Maciejewski

Na ile potrafie sobie wyobrazic, to najgorsze byloby urwanie zera. A wtedy masz 400V zamiast 230 .. przez chwile sprzet moglby to wytrzymac ..

Jacek Maciejewski wrote:

Czesc! Nie mam linii napowietrznej a mialem przy upalajacym sie zerze w budynku wielorodzinnym 270V a przy innej okazji 170V. W czasie burzy piorun nie musi trzasnac w linie, zeby pojawily sie na podziemnych kablach niebezpieczne dla elektroniki przepiecia. Widzialem listwy z kilku stopniowym zabezpieczeniem: najpierw bezpiecznik, potem ochronniki iskrowe gazowane (moga bardzo duzo wytrzymac), filtr LC i na koncu warystory. To byly stare i ciezkie Acary. Mozesz sobie samemu zrobic takie cos. Ochronniki iskrowe to np. CP Clare typu AC 240. Filtr LC mozna kupic w sklepie z czesciami AGD, jako filtr do pralki ze sterowaniem mikroprocesorowym. Warystory w lepszych sklepach z czesciami elektronicznymi lub w internecie. AC 240 kupowalem w Elfie. Takie zabezpieczenia sa skuteczne pod warunkiem podlaczenia do gniazda z bolcem uziemiajacym. Dla linni napowietrznych trzeba miec zabezpieczenia na przylaczu do budynku, bo zwieranie calej energii pioruna poprzez instalacje mieszkania jest ryzykowne. Sa cale katalogi dostepnych elementow, przeznaczonych do montarzu w szafach bezpiecznikowych. Sama listwa gdzies tam w pokoju przy linii napowietrznej jest niewystarczajaca. Osobna sprawa to zabezpieczenia linii telefonicznych i brak piorunochronow na wielu budynkach jednorodzinnych. Wiem - przepisy nie wymagaja ale warto sie zabezpieczyc. Piorun powinien uderzyc tam gdzie jest to przewidziane a nie w ziemie obok budynku lub w dach (pozar) lub przeskoczyc na jakies metalowe instalacje wewnatrz budynku. Pozdrawiam Maciek

Reply to
Maciek