Gdzie znajdę "transoptor wielokrotny" do enkodera ab

Uzytkownik "T.M.F." snipped-for-privacy@nospam.mp.pl> napisal w wiadomosci news:fpsb8e$2a0$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Co fakt to fakt, przeciez nie bede mierzyl krótkich podmuchów które nie obróca nawet przyrzadu...

Co do hallotronów to tak jak przy kontaktronach pozostaje problem ich odpowiedniego rozmieszczenia oraz obracajaca sie bezwladna masa... Chyba juz prosciej zastosowac enkoder i otwór na os zrobic z uszczelnieniem co by "zaden pajeczak" sie nie dostal do srodka...

Reply to
Xaveri

Mase, ktora sie kreci masz dokladnie taka sama, a plytka jest prosta, zobacz:

T.M.F.

Uzytkownik "T.M.F." snipped-for-privacy@nospam.mp.pl> napisal w wiadomosci news:fpsn4t$6n9$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Zamotalem - chodzilo mi o mase magnesów, która w porównaniu do kawalka plastiku - tarczy enkodera jest znaczna, a im wieksza srednica na jakiej sa rozmieszczone tym wieksza bezwladnosc takiego ukladu magnesów...

Reply to
Xaveri

Uzytkownik "T.M.F." snipped-for-privacy@nospam.mp.pl> napisal w wiadomosci news:fpsn4t$6n9$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Piekna plytka. Jak widze 8 hallotronów podlaczonych do przetwornika A/C... Pozostale kierunki sa pewnie aproksymowane... Obudowa chyba ze stacji meteo Dallasa...

Reply to
Xaveri

Uzytkownik "Xaveri" snipped-for-privacy@poczta.fm napisal w wiadomosci news:fpsmin$hf7$ snipped-for-privacy@node1.news.atman.pl...

Jednak nie - port PA czyli zwykly zero - jedynkowy.

Coraz bardziej mi sie Hall podoba. Zostaje kwestia magnesów... no i obudowy do tego... Czy wiecie moze koledzy skad wziac odpowiednie (o oplywowych ksztaltach) czasze do wiatromierza ?

Pozdrawiam! X

Reply to
Xaveri

Latwiej sie czyta, ale nie da sie aproksymowac kierunkow posrednich. Mozna poszukac jakis analogowych Hallotronow z wbudowanym wzmacniaczem.

Magnesik malutki, jakis neodym 2mm wystarczy:) To bedzie wazyc pare mg, mniej niz tarcza enkodera, chociaz pewna bezwladnosc IMHO jest wskazana, zeby nie szalal.

Mechanika jest jak zwykle najwiekszym problemem :) Nie chcesz tego zrobic tak jak pisalem na ultradzwiekach? Odpadlby problem obudowy i ustawiania sie do wiatru.

Reply to
T.M.F.

Uzytkownik "T.M.F." snipped-for-privacy@nospam.mp.pl> napisal w wiadomosci news:fpsp26$dpq$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Czytalem stronke która wczesniej podales. Koles mial z ultradzwiekami problem i nie poleca tej metody. Wole miec cos pewnego, tymbardziej, ze przynajmniej na razie nie posiadam oscyloskopu.

Reply to
Xaveri

Gosc jest pesymista. Na avrfreaks znajdziesz goscia, ktory tak zrobil i nie mial problemow. Dokladnosci pomiaru 0.1m/s :)

Reply to
T.M.F.

A jak zrobil ? bo tak zakladajac droge pomiaru ok 30cm, to dzwiek pokonuje to w ~1ms.

0.1m/s zmienia czas przelotu o 0.3us.

Nie przecze - sa takie czujniki. Ale czy tak prosto zrobione ?

A nie chcialo mi sie dokladniej czytac, bo sprawdzalem tylko czy moja koncepcja z 4 czujnikami jest nowatorska, no i jak zwykle okazalo sie, ze na tym swiecie juz chyba wszystko wymyslono :) Z tego co widzialem robil PLL i wykrywal opoznienie fazowe. To jest dokladniejsze niz wysylanie kilku pobudzen i mierzenie czasu przejscia, bo niestety wiekszosc przetwornikow strasznie "dzwoni", o czym sie mialem okazje przekonac robiac ultradzwiekowy pomiar odleglosci.

Reply to
T.M.F.

na jedno wychodzi - trzeba to zrobic z rozdzielczoscia rzedu 300ns.

No ale w czym problem, skoro powoli programowo mozna to osiagnac? Proste ATTiny z 20MHz zegarem ma cykl 50ns, 6 instrukcji na pomiar to az nadto.

Reply to
T.M.F.

Uzytkownik "T.M.F." snipped-for-privacy@nospam.mp.pl> napisal w wiadomosci news:fpuuve$all$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Problem jeden - ASM ;). Nie znam ASMa i dlatego nie podejme sie metody "ultra"...

Reply to
Xaveri

J.F. pisze:

Nie wiem jak to zrobił... ale ja bym zrobił tak, że nadawałbym w sposób ciągły. Nośną rozproszyłbym sekwencją pseudolosową.

Odbiornik szukałby w odebranym sygnale pik korelacyjnego (korelacja między odebranym sygnałem, a nadawanym) i na tej podstawie wyznaczał opóźnienie.

Albo przynajmniej nadawać jakiś sygnał chirp, ale ze względu na ograniczoną szerokość pasma przetworników ultradźwiękowych raczej słabo to widzę.

Stosowane są w sprzęcie meteorologicznym firmy Vaisala:

... ale nie sądzę by podano jakie są dokładnie stosowane rozwiązania techniczne. Napisano tylko, że pomiar dokonywany jest w dwóch kierunkach - to faktycznie istotne, by zredukować wpływ zmian prędkości dźwięku w zależności od temperatury, ciśnienia, wilgotności...

pzdr mk

Reply to
mk

Tak czy inaczej - trzeba to zrobic z rozdzielczoscia 0.3us, czyli np probkowanie 3Msps.

No ale to zaden problem nawet dla prostego AVR'a za 3 zl w sklepie za rogiem. Masz linka, gosc to zrobil, wiesz na czym, wiesz, ze dziala. Wiec nie starajmy sie udowodnic, ze to jest niemozliwe :)

Reply to
T.M.F.

No wlasnie nie mam linka.

Powiedzmy ze wydaje sie nietrywialne.

A to nie tylko sam program, ale tez np opoznienie torow analogowych..

Podawalem przeca:) No i na avrfreaks jest caly watek o tym. Warto poczytac jesli kogos to interesuje

Nie twierdze, ze trywialne :) Moze odniosles takie wrazenie bo generalnie jakos tak mam tendencje uwazac, ze jesli cos da sie zrobic to jest to proste. Dlatego dziele rzeczy na proste i niemozliwe :)

Z tego co kojarze ten caly tor analogowy to jeden opamp. Opoznienia IMHO dopoki sa stale to nie maja zadnego znaczenia. Bo mierzymy przeciez roznice w sygnale a nie jego bezwzgledna wartosc. Potem oczywiscie to kwestia kalibracji, ktora rowniez moze byc niebanalna.

Reply to
T.M.F.

No wlasnie sprawdzilem twoje posty i konkretnego linka nie widze. Mam szukac na avrfreaks ? Xavieri pisze o jakims linku, ale ja go tez nie widze.

No wiesz - dyskusja sie zaczela od tego ze [w/g Xaviera] na jednej stronie gosc nie poleca us, bo probowal i mu nie wyszlo, a inny poleca, bo mu wyszlo.

Szybkich opampow nie brakuje ostatnio, ale cos z biegunem na 500kHz bedzie takie opoznienia tego rzedu mialo.

ano - pytanie jak to sie bedzie zachowywac wraz z temperatura.

Ok, musialem przeszukac swoje linki i troche to trwalo. Tu masz link do dyskusji na avrfreaks:

a tu do artykulu z circuit cellar:
sie nazywa "Ultrasonic Anemometry Anyone?". Z ich ftp mozna sciagnac kod programu (ftp://ftp.circuitcellar.com/pub/Circuit_Cellar/2001/130/dick-130.zip), z artykulem jest niejaki problem bo chyba za stary jest :) Z moich doswiadczen z pomiarem ultradzwiekowym odleglosci (nie predkosci) nie wynika, ze jest to jakos szczegolnie skomplikowane. Z tego co czytalem to niepowodzenia raczej braly sie z niewlasciwych przetwornikow i to juz moja opinia za duzej mocy, ktora gosc probowal zastosowac. On ustawil naprzeciwko siebie w odleglosci 20cm dwa przetworniki popedzane 130Vpp, ja stosuje pomiar odbicia na przetwornikach popedzanych 5Vpp i bez problemu wykrywam odbicie z 5m. W jego przypadku raczej mial problem z przesterowaniem i stad klopoty z detekcja, ale w koncu sie udalo :)

Reply to
T.M.F.