filtr antyaliasingowy co i jak

Potrzebuje zbudowac fitr antyaliasingowy o czestotliwosci odciecia rzedu 1-2 KHz. Szczerze powiedziawszy czy ktos moglby mi nieco poradzic ja sie za to zabrac, jak wiadomo wazne zeby mial w miare plaska charakterystyke fazowa w pasmie przepustowym. Poszukuje przykladow gotowych rozwiazan ew. jakis przykladow obliczen.

Pozdrawiam

Robert

Reply to
Robert

<lol>

filtr eliptyczny + korektor fazy...

dobra rada wujka staszka... nadprobkuj sygnal ze 4 razy to bedzie latwiej i sinc nie bedzie tak dokuczliwy...

Reply to
PAndy

a sorki - jakos tak mnie naszlo na mylsenie o MHz... - podaj czestotliwosc probkowania...

Reply to
PAndy

Np przy zakresie sygnalu wejsciowego dalbym czestotliwosc odciecia na poziomie 1.2kHz czestotliwosc probkowania 2-2.5KHz. Zajrze na stronke moze mi sie cos rozjasni

Reply to
Robert

1.2 przy fs=2 - ciekawe
Reply to
pisz_na.mirek

podprobkuje ;)

Reply to
PAndy

hmm po co sie bede ustawial dokladnie przy 2KHz?? jakis super tlumien nie osiagne a nie moge przepuszczac czestoltliwosci powyzej Fs.

Reply to
Robert

Najwiekszy problem jest w tym ze to przyzad wielokanalowy i nie moge miec zmiennych przesuniec fazowch.

Reply to
Robert

takie rzeczy robi sie inaczej... poczytaj troche o teorii przetwarzania sygnalow...

Reply to
PAndy

Tak przypuszcałem - masz braki w wiedzy :( Twierdzenie o próbkowaniu (Whittaker-Kotelnikov-Shannon) Pasmo użyteczne < Fs/2 (w wersji pasma podstawowego).

A co z tym sygnałem będziesz robił? Bo może się okazać, że trzeba zejść jeszcze niżej.

Reply to
pisz_na.mirek

no nie. Pozdrowienia od Shanonna i Kotielnikowa też. Jak chcesz filtrować blisko fs/2 to potrzebujesz bardzo stromych filtrów, a to może być niezdrowe dla fazy. Możesz poszukać scalonych filtrów cyfrowych. Co prawda potrzebujesz do niego też filtr antyaliasingowy, ale za to masz słuszną nośną i prosty filtr RC pierwszego rzędu wystarczy w zupełności. A w sumie potrzebujesz znać jeszcze parę innych parametrów, jak np. dynamika sygnału, odstęp sygnał <> fs, charakterystyka amplitudowa i fazowa w paśmie przenoszenia (czyli jakie błędy w amplitudzie i fazie są dla ciebie jeszcze do strawienia)

Waldek

Reply to
Waldemar

Hmm akwizycja generalnie ale to musi byc jak najbardziej wspolbierznie zbierane bo potem to bede przesylal do PC i bedzie poddawane analizie. Generlnie uklad ma zbierac drgania mechaniczne. przetwornik mam dosc szybki do 100ksps. Ale mnie interesuja sygnaly do 1-2 KHz. Co to tw. S-K to czest probkowania mam 2KHz czyli pasmo urzyteczne Fo < 1KHz. Wiec odcinac hmm ponizej 1KHz odbicie lustrzane i tak pojawi mi sie dopiero przeciez przy czestotliwosciach Fs+Fo. Najwiekszy problem mam z tym iz potrzebuje dolozyc ten nieszczesny filtr analogowy aby to wszystko gralo Nie ukrywam ze nie mam doswiadczenia w projektowaniu filtrow ja tylko robie Plytke z uC+ADC+Flash. Problem 2 to synchroniczne zbieranie danych i tu nie moge miec "przesuniec" danych nawet o probke pomiedzy ukl. a w filrze butterwortha 4 rzedu przsuniecie fazowe zmienia mi sie znacznie.

Mozna sie jakos z tym uporac?

Reply to
Robert

Tak, robi sie to tak ze nadprobkowuje sie sygnal k-krotnie np 8 czy 16 razy, dzieki temu stosuje sie filtr na wejsciu przetwornika o lagodnej chrakterystyce amplitudowej i liniowej charakterystyce fazowej - np bessela czy gaussowski - potem tak otrzymany sygnal filtruje sie filtrem cyfrowym typu FIR (ale o liniowej charakterystyce fazowej) i decymuje (resampluje do wymaganej predkosci probkowania) - przy podanych przez ciebie zakresach czestotliwosci powinno sie to udac zrobic bez specjalnych nakladow hardware... to tyle w temacie akwizycji sygnalu analogowego w systemach DSP. I nie da sie tego zrobic prosciej...

Reply to
PAndy

A rozważałeś co się naprawdę dzieje w obiekcie - mnie też szef mówił, interesuje mnie tylko <10Hz, a w rzeczywistości pojawia się jakiś silnik, czy rolka, która daje np 400 Hz o amplitudzie 10x większej niż sygnał użyteczny.

Nie , dla Fs = 2 kHz Fs/2+100Hz = 1100 Hz = 900 Hz Fs/2+500Hz = 1500 Hz = 500 Hz Fs/2+900Hz = 1900 Hz = 100 Hz

Jeżeli "nawet o próbkę" - to przetwornik masz równoległy czy z multiplekserem ;)

Zniekształcenie fazowe (jednakowe dla wszystkich kanałów), a różnice pomiędzy kanałami to dwie różne sprawy.

Dla analizy offline często zniekształcenie można skorygować w obliczeniach. Gorzej ze stosunkiem sysgnał/szum.

Tak jak koledzy pisali: odpowiedni oversampling znacznie ułatwia życie. Potem możesz sobie filtrować cyfrowo (nawet zerofazowo).

W technice nie ma pojęcia "jak najmniejsze". Musisz, jak pisał Waldemar, konkretnie oszacować cały budżet błędów _całego_ _toru_, tak aby zmieścił się w twoich (twojego szefa) wymaganiach, "jak najmniejsze" kosztuje "jak najwięcej".

Reply to
pisz_na.mirek

Oki w takim razie zrobie protopyp i pojdzie do porownania z analogicznymi pomiarami za pomoca Siglaba albo Dspace to sie bedzie kombinowac by cos polepszac czy modyfikowac.

Reply to
Robert