Dokładność odmierzania czasu na układzie 555

Użytkownik "Pszemol" snipped-for-privacy@PolBox.com napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@poczta.onet.pl...

Wcześniej "wyceniłem" to na kwadrans na dobę. Po tygodniu będą 2 godziny, po miesiącu 7 godzin, po roku 4 dni, po 5 latach

19 dni odchyłki. Być może to wystarczająca precyzja dla rybek:-)
Reply to
SP9LWH

Czyli wystarczy jak akwarysta raz na kilka dni wciśnie guzik reset o ósmej wieczór i będzie all right :-) Np. w czasie karmienia rybek... nie widzę problemu.

Reply to
Pszemol

styrofleksy o tych wymiarach i tej pojemności chyba nie istnieją. A te kondziory są stabilniejsze od elektrolitów, choć niewiele. Główna zaleta to stabilność długoterminowa, bo nie wysychają. No i tolerancja jest lepsza. Elektrolity Al mają standartowo +100%/-50%, tantale trochę lepsze są (+-20% lub +-10%, ale te już drogie są). Ceramiki mają +-10% (ceramika X7R) lub +80%/-20% (ceramika Y5V). W zakresie temperatur 0-80 stopni kondensatory z X7R zmieniają pojemność rzędu +-3%.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Pompek to pewnie tak.

Ale do swiatla to im sie chyba nie spodoba .. jesli w poblizu jest okno :-)

A w procku mozna by dodac fotorezystor i pilnowac synchronizacji ze wschodem slonca :-)

Otoz to - wymaga pewnej dokladnosci, ma dlugie czasy, pewnie chcialbys jakos zadawac czasy. A choince wszystko jedno :-)

Ale uP do choinki potrafi wprowadzic nowa jakosc ... Juz tu kiedys rozwinalem wodze fantazji .. chyba nie robisz w pracy tak skomplikowanych ukladow jak moga byc lampki na choinke :-)))

W moim akwarium, stojącym na ścianie z oknem, z boku okna, (więc światło słoneczne wpada tylko lekko z boku ale jest jasno...) mam zegar w tej chwili włączający lampy o 12:00 w południe i wyłączający o 10 wieczór... Godziny dobrałem w taki sposób, że jak w południe przychodzę do domu na lunch to mi się już świeci w akwarium, a jak wracam z firmy o 5pm to również mam jasno i pięć godzin oglądania... Mimo że za oknem w zimie już o 5 jest ciemno. Pamiętaj, że większość akwariów ma zawartość z tropików, gdzie słoneczko pomyka po niebie trochę dłużej niż u nas... Czasem i 12-15 godzin jest jasno jeśli nic horyzontu nie przysłania, żadnych gór czy lasów nie ma bo na oceanie...

I bez procka można dać taki fotorezystor - żadna filozofia. Powiem więcej - nawet podoba mi się ten pomysł - dzięki :-) Mój układ na 555 skorzystałby z codziennego resetu o poranku :-)

Reply to
Pszemol

"Zadawanie" czasów to zwyczajne zaprogramowanie EPROMa.

Rybom też wszystko jedno...

Chyba nie kojarzę tego wątka z choinką... Co do mojej pracy to jest to głównie budowanie urządzeń opartych o mikroprocesor, ostatnio procesory siedzą w FPGA razem z całą resztą elektroniki - już mi procki bokiem wychodzą - chciałbym w domciu pobawić się czymś innym.

Reply to
Pszemol

A programator do epromow ma ? Bo to juz IMHO wystarczajacy powod zeby to jednak na procku :-)

Zeby bylo uniwersalne - diody musza byc oczywiscie RGB i indywidualnie sterowane, oczywiscie analogowo/pwm. Jedyne sensowne rozwiazanie to w zasadzie sterownik w kazdej lampce i jakas magistrala sterujaca - cos typu rs485, i2c, canbus .. Efekty moga byc rozne - ale wymagaja pewnej niewielkiej precyzji rozkladania lampek - jesli chcesz np oswietlic lewa polowe drzewka na czerwono, to trzeba ustawic opowiednie lampki po lewej. Na przypadkowej choince jest to trudne .. wiec idziemy dalej: klient lampki rozklada jak chce, potem na chwile podlacza kamere, sterownik zapala po kolei kazda, zapamietuje gdzie jest .. i przelicza efekty na aktualne rozlozenie. W zasadzie jedna kamera to za malo, trzeba dwie stereoskopowo, albo drugi pomiar po przestawieniu kamery.

To co, kiedy robimy ? Do swiat malo czasu :-)))

No tak, ale z 555 to za miesiac bedzie rybkom w nocy swiecila lampa, a w dzien sloneczko. Co one na to ? :-))

Zeby sie nie zresetowal od swiatel samochodu o polnocy :-)

Zrobi się układzik RC z bramką Schmitta i długą stałą czasową.

Reply to
Pszemol

E tam, marudzisz... Kilkaset bitów to sobie człowiek zaprogramuje ręcznie, przyciskiem... bez programatora :-) Nigdy tego nie robiłeś? :-)))

I mi się wydawało, że to ja się w domu nudzę... A tu widzę, że niektórzy nie tylko się nudzą to jeszcze mają mocno do głowy naubijane żeby coś takiego wymyślić :-)

:-)))) Zawsze jest jeszcze Boże Narodzenie 2005, 2006 itd...

Reply to
Pszemol

Wpisywalem co prawda program kanalowy w riada przelacznikami, ale epromow tak nie robilem :-)

Ale i tak jakis programator chocby z tymi przyciskami musisz miec.

O, to zaden genialby wynalazek, po prostu zwykla konsekwencja i zastosowanie znanych rozwiazan :-)))

Taki programator łatwo sklecić z podstawki na uniwersalnej płytce. Z tego co pamiętam, to wystarczało źródło napiecia 17-20 V i dwa dip-switche: jeden do ustawienia adresu, drugi do ustawienia danych. Przycisk z integratorkiem RC do impulsu programującego i siup... Pamiętam w jakieś gazetce schemat. Bajt po bajcie... Trochę żmudna robota, ale jak ktoś nie ma programatora to chyba szybciej mu pójdzie te kilkaset bajtów wypstrykać niż jeździć po mieście i szukać szczęścia.

Tia... :-) No to życzę powodzenia.

Reply to
Pszemol

Ale ale jednak trzeba sklecic :-)

Ale jeszcze lepiej bedzie podpiac jakies scalaki zamiast tych dipswitchy i programowac z komputera :-)

No - na razie to ja tylko o fazie pomyslu :-)