Diody 12V dwukolorowe

W dniu 2014-07-07 09:05, WOJO pisze:

Nie spotkałem się. A w przypadku diod RGB musisz wziąć poprawkę, że świecą one _znacznie_ ciemniej niż ich odpowiednik jednokolorowy. Np. dioda biała 5050 ma wewnątrz 3 struktury białe, o wysokiej sprawności. Taka sama dioda 5050 rgb ma 3 struktury, ale o ile niebieska jeszcze może ma dużą sprawność/wydajność, to z pozostałymi kolorami jest dużo słabiej, w efekcie nawet tak samo zasilana - RGB z sterowaniem 100% R 100% G 100% B świeci słabiej na biało (już nie mówiąc o odcieniu tej bieli, bo białe przeważnie nie występuje przy 1:1:1), niż to samo 3x biała.

Dodatkowo - gdy chcesz świecić na czerwono - świeci tylko 1/3 diody - tylko ta jedna struktura czerwona, więc też jest ciemniej, niż w diodzie jednokolorowej (gdzie są 3 struktury czerwone).

Jeśli by mieć diody RGB ale z odpowiednio wysokim zapasem mocy... musiałbyś liczyć tak z 3x większą moc na każdym kolorze, by efekt był taki sam. A to jest samochód, więc światła powinny mieć pewne parametry, jak już nie czepiamy się homologacji itd, to przynajmniej jasność odpowiednią - przeciwmgielne tylne ma mieć jasność pi-razy-drzwi taką jak stopy... A to niemało.

No i ile razy w życiu tego przeciwmgielnego tylnego używasz, by warto go modyfikować? Cofania - to jeszcze rozumiem, bo fajniej jest mieć jasno z tyłu jak się cofa... ale to 90% sukcesu w samych lampach, które niestety w wielu autach służą nie oświetleniu drogi za autem, a "sygnalizowaniu cofania", i tutaj też nic nie poprawisz samymi diodami. Tak że cała mecyja ma jedynie wymiar estetyczny?

Reply to
BartekK

Raczej zabawowy. Ale zapominałem wspomnieć, ze faktycznie zależy mi na zrobieniu symetrycznych cofania. O ile mnie pamięć nie myli, to przeciwmgłowe ma być asymetryczne. Mógłbym wymienić przeciwmgłowe na cofania z anglika (odwrotne położenie lampek), ale stracę przeciwmgłowe, a ostatnio na przeglądzie tylko tego się czepiali... Stąd pomysł na dwukolorowe diody. Dzięki za informację o diodach - trochę zostałem ostudzony. :) Pozdrawiam. WOJO

Reply to
WOJO

Dnia Mon, 7 Jul 2014 09:05:02 +0200, WOJO napisał(a):

bialo czerwonych nie kojarze ... ale zielono-czerwone byly. Jak sie zapali oba, wychodzi zolte ... ale moze sie mylic z migaczami. RGB jak zapalisz calosc wyjdzie biale.

Tylko te wielokolorowe chyba kiepsko swieca.

W fabrycznej lampie chcesz zmieniac ? Moze byc trudno. Raczej doklej jakas lampke dzienna do cofania.

Użytkownik J.F. napisał:

Właśnie to chciałem napisać - nie wolno modyfikować fabrycznych świateł zewnętrznych samochodu. Tzn. można ale tylko na zasadzie wymiany na reflektor homologowany do konkretnego typu auta. Żadne podmiany diod, żadne zamiany żarówek na diody itp. W razie durnej stłuczki, gdy tylko zostanie stwierdzone, że kierowca miał nielegalnie (tzn. bez homologacji) światła, natychmiast wina znajdzie sie po stronie modyfikującego. Nawet jeżeli to jest absurdalne, to zawsze się okaże, że te zmodyfikowane światła wyglądały jakoś inaczej, oślepiły i dlatego wjechał w kufer itp. Jedyne co jest na razie w dużej dowolności, to tzw. światła dzienne. Tu jest wolna amerykanka. Nawet w miejskich autobusach w moim mieście wstawili takie malutkie lampki. Niejedna osobówka ma większe i wszystko jest OK a świateł prawie nie widać na tle wielkiej ściany przedniej autobusu. Ale tylko to jest na razie dopuszczalne i legalnie robione po swojemu. Maciek

Reply to
Maciek

Heh, ostatnio widziałem jak ktoś sobie dokleił takie ledowe paski do malucha, ale tutaj efekt był znakomity - każde chińskie ledy będą sto razy bardziej widoczne niż oryginalne oświetlenie boba.

Reply to
Jakub Rakus