dewiacja FM

Z góry uprzedzam, że dowodów nie mam żadnych, to tylko przypuszczenia.

  1. Zadana dewiacja jest taka sama, jaka była (150kHz).
  2. Stacje radiowe "dają czadu", a tym samym dupy. Modulator jest już w nadajniku przesterowany, dewiacja jest ograniczana filtrami i dlatego jest tak, jak jest. Odbiornikiem już tego nie naprawisz.
  3. Pozostaje słuchać stacji, które trzymają parametry.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

nie tylko odbiorniki są "winne". Jak sprawdzisz demodulując sygnał, to widać (a raczej słychać), że zniekszałcenia już masz od nadajnika. Posłuchałem sobie radia Zachód, chyba nadajnik w Zielonej Górze na odbiorniku pomiarowym 9kHz-18GHz i małej antenie (akurat mieliśmy małą przerwę w pomiarach EMC). Szerokość pasma jakieś 200kHz, ale zniekształcenia były. Niestety nie zrobiłem skrinszota ;-) A radio Zachód jest jednym z lepszych jeżeli chodzi o modulację.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Dopuszczalna dewiacja CCIR - 75 kHz a dla OIRT było 50 kHz. Zdarzało się, że w "zachodnim" odbiorniku, przestrojonym na "wschodnie" pasmo nie zaskakiwał dekoder stereo, ze względu na zbyt mały poziom pilota.

Polskie filtry FCM miały dosyć marne charakterystyki i duże tłumienia a w dodatku po tylu latach pewno mocno sie zestarzały i rozjechały, więc Murata może pomóc. W swojej praktyce RTV nigdy nie wymieniałem filtrów Muraty a FCM 6.5 w telewizorach wielokrotnie. Wmak

Reply to
Wmak
Reply to
Andrzej Litewka

zasilacz z komputera ?

A moze monitor [59.38kHz] po aliasingu ?

Andrzej Kmicic

Witam Czy ktos moze próbowal zrobic kompresje dewiacji . Kiedys dawno temu robilem próby i dawalo to ciekawy efekt. Kompresja dewiacji polega na przestrajaniu heterodyny zdemodulowanym sygnalem m.cz. w tem sposób aby heterodyna czesciowo nadazala za chwilowa czestotliwoscia nosna. Przez to dewiacja sygnalu p.cz jest mniejsza i latwiej sie miesci w pasmie przenoszenia filtów .

Reply to
kilokitu