Czy urządzenia Bluetooth mają "sygnaturę

Cross-post: pl.misc.telefonia & pl.misc.elektronika

jako że nie widzę grupy specjalizującej się w BT, to pytam na tych dwóch powyższych, proszę się tym nie irytować...

Co do sygnatury, to nie wiem, jaka jest prawidłowa nazwa kodu, jakim dane urządzenie (prócz swojego "imienia") autoryzuje się, przedstawia się — drugiemu, z którym jest automatycznie parowane, jako uznawane za "wiarygodne". W czym rzecz?

Otóż kupiłem smartwatch'a, i dokonałem jego uwierzytelnienia w telefonie. Ale okazało się, że zegarek jest felerny (mniejsza o szczegóły tego feleru), więc go odesłałem do sprzedawcy, a on mi przysłał taki, który miał być sprawny. Drobiazg, że nie jest, drobiazg, że objawy są takie same, a są, bo najwyraźniej przysłał mi ten sam egzemplarz! A wnioskuję to po tym, że gdy z poziomu menu zegarka wywołałem swojego smartfona (był tam widoczny), to nastąpiło sparowanie urządzeń, bez potrzeby akceptowania zegarka w odpowiednim miejscu menu telefonu. Hm, trochę to zawiłe, ale myślę, że po ponownym przeczytaniu da się zrozumieć "co poeta miał na myśli" :)

i teraz pytanie brzmi: czy to, że smartfon nie pytał mnie o autoryzację połączenia z zegarkiem stanowi stuprocentowe potwierdzenie mojego przypuszczenia, że to dokładnie ten sam zegarek, czy też możliwe jest, aby inny egzemplarz miał tą samą "sygnaturkę" / wizytówkę? Bo w to ostatnie to szczerze wątpię!

Reply to
BaSk

W technologii bluetooth rozpoznawany jest mac urządzenia. Jeśli jest ten sam, prawdopodobnie jest to te same urządzenie..chyba ze został zmieniony.

W dniu 22.08.2018 o 14:01, BaSk pisze:

Reply to
wchpikus

Jest adres BD_ADDR. W teorii unikalny, w praktyce niektóre tańsze adaptery i urządzenia BT mają fejkowy (np. 11:11:11:11:11:11). Tu masz jego strukturę:

Stuprocentowo to nie wiem. Co do tego samego adresu BT, to na pewno są jakieś skanery, które umożliwiają podejrzenie adresów urządzeń BT w pobliżu. Pod Linuksem masz do tego polecenie hcitool inq.

Reply to
Queequeg

Pewnie tak jak w Ethernecie - za przydzial sie placi, wiec mozna zaoszczedzic. Np te sama serie numerow sprzeda sie w Europie, USA, Chinach i Indiach - szansa kolizji znikoma.

Pan J.F. napisał:

Znikoma jak znikoma. Całkiem niezły modem LTE firmy Huawei występuje w przyrodzie bodajże z trzema różnymi numerami MAC. Mam ich ze sześć, ale trafiły mi się tylko dwa z tych trzech. Jeśli chcę używać dwóch na raz, to coś z tym trzeba zrobić.

A co do przydziału, to faktycznie się płaci, ale niewiele. Przy zakupie puli 0xFFFFFF numerów wychodzi coś koło 0,01 centa za sztukę (nawet se kupiliśmy kiedyś taki worek z adresami i teraz mamy). Ponadto można używać publicznych, niekontrolowanych (drugi bajt od lewej równy 2, 6, A lub E). Tym bardziej trudno zrozumieć wypuszczanie urządzeń z takimi samymi adresami.

Sam czasami zmieniam mac w BT, ale to trzeba mieć programator, ale to nie problem. Kolizja raczej nie wystąpi, moduły w rożnych częściach PL:)

Reply to
wchpikus

Dnia Thu, 23 Aug 2018 12:06:29 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

Ale to jednak $1600, wiec jak kupisz jeden taki blok, to po co placic za drugi ?

A to tylko 10m, szansa na konflikt znikoma :-)

A jak sie trafi ... wymieni sie urzadzenie klientowi, albo ten drugi kupi nowe - to tez zysk :-)

Zapewne dużo prostszy proces produkcyjny - ten sam ROM do wszystkich urządzeń :)

Mateusz

Reply to
Mateusz Viste

Pan Mateusz Viste napisał:

Tak to się przeważnie tłumaczy. Ale zwykle do tego jest pamięć OTP, a w "mądrzejszych" urządzeniach pamięć flash. Ustrojstwo jest (powinno być) testowane, do testów można dołączyć procedurę nadawania adresu. Tylko trzeba chcieć.

Czyli ok. 6k PLN za pulę 16,7 milionów adresów?

Reply to
Queequeg

Pan J.F. napisał:

Żeby klient przeglądający listy przydziałów mógł powiedzieć: oho, ci już kupili dziewiąty blok, to nie jest firma krzak.

Queequeg pyta:

Coś koło tego, dokładnie to tylko w księgowości wiedzą. Pierwszy trafiony link:

Dnia Thu, 23 Aug 2018 12:27:24 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

Jeden blok to jest 16 mln urzadzen. To juz nie jest firma krzak :-)

No dobra, nie musieli tylu zrobic, ale musieli zainwestowac $1600, co juz o czym swiadczy :-)

Dnia Thu, 23 Aug 2018 12:24:31 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

Albo nie jest testowane bo testowanie kazdej sztuki kosztuje, a jesli produkcja daje 99% dobrych, to sie nie oplaca :-)

Ewentualnie ... jest testowane, i to sa odrzuty z testow, ktore nie przeszly kontroli, wiec im nie nadano MAC. A ktos te odrzuty kupil po cenie zlomu, albo nawet za darmo przyjal do utylizacji ...

P.S. W dawnych czasach dosc dobre drivery do "dongli" BT pod XP robila firma ... wyleciala mi. I kiedys mi napisali "sorry - duzo firm produkuje taki sam hardware, i dołącza nasze oprogramowanie bez kupienia licencji, wiec sie zabezpieczylismy - dziala tylko z licencjonowanymi urzadzeniami. A pan pewnie kupil taniego klona" Co i tak jest lepiej niz podejscie FTDI ... ktore w sumie sluszne bylo :-)

Pan J.F. napisał:

Jak więcej bloków, to nawet z krzaków powstanie niezły lasek.

Więcej przecież muszą inwestować w ludzi, choćby w kogoś, kto poświęci dwa tygodnie na ogarnięcie tych adresów. Mnie nurtuje co innego -- adresy są tak tanie, a firmy nie wykupiły jeszcze wszystkich, by je zakisić w piwnicy.

Pan J.F. napisał:

Jak jest flash, to trzeba go zapisać. Wtedy jest czas na nadanie numeru.

W przypadku wspomnianego wcześniej modemu nikt nie znalazł niczego, co by nie było takim "odrzutem". A na jakość raczej nie ma narzekań.

Dnia Thu, 23 Aug 2018 12:50:38 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

nie tak znow tanie, 16mln*$1600 = 25 mld $

Spora kwota do kiszenia.

I po co - konkurencja uzyje swoje ponownie, albo nielegalnie wejdze w te zakiszone, albo wymysli nowy standard. Albo da opcje "nadaj sobie nr sam", z wykupionej jednej puli ...

W dniu czwartek, 23 sierpnia 2018 04:28:30 UTC-5 użytkownik J.F. napisał:

To w praktyce wyglada prosciej. Co jakis czas pojawiaja sie urzadzenia z mac adresami w postaci 00:00:00.... Albo z jednym identycznym dla calej serii albo wogole wszystkich produkowanych przez danego garazowca.

Mialem kiedys 4 dongle usb-ethernet. Kazdy mial ten sam mac. Do firmy kiedys przyszlo tysiac czy dwa tysiace komputerow actina. Kazdy mial ten sam serial. Akcja byla bo trzeba bylo im nadac numery seryjne aby soft inwentaryzacyjny je dobrze ogarnial. Admini lokalni chodzili z pendrive od kompa do kompa, i pracowicie flaszowali te seriale z obudow (naklejki mialy seriale unikalne).

W praktyce mac moze byc taki sam byle nie w tej samej sieci. dla bt podobnie. Jak moje urzadzenie bt ma ten sam mac co twoje to nikomu to nie wadzi. O ile nie spotkamy sie. A i wtedy jak te urzadzenia beda nieco rozsadnie zrobione to moje moze przestac dzialac ale Twoje raczej z moim fonem sie samo nie sparuje. Choc tu nie jestem w 100% pewien jak parowanie by wtedy sie zachowalo...

Reply to
sczygiel

W dniu 2018-08-22 o 14:01, BaSk pisze:

Jak już koledzy napisali, ten sam MAC to nie jest rzadkość. W czasach kiedy BT wchodziło na rynek, miałem tani adapter USB-BT, niestety z MAC adresem tak "popularnym", że zbanowanym przez soft Widcomm (najlepszy ówczesnie do obsługi BT na windowsy).

Żona w służbówce ma jakiś tani zestaw BT, najprawdopodobniej z nie_unikalnym MAC. Gdy stała na czerwonym, to jej BT połączył się z komórką kolesia stojącego na sąsiednim pasie. Pewnie tak jak Ty, miał już sparowany telefon z jakimś zestawem słuchawkowym o tym samym MAC. W efekcie odebrała jego połączenie, bo akurat mu zadzwonił telefon :)

Reply to
viktorius

W dniu 24.08.2018 o 14:53, viktorius pisze:

To jakaś kicha bt był. Jeśli host (sink) ma zapamiętany mac urządzenia, z którym jest już sparowany, nie sparuje się ponownie sam z innym. Tak samo telefon, jeśli jest sparowany z jakimś urządzeniem, nie podłączy się jeśli nawet inne będzie w pobliżu z takim samym mac. Adresy mac są zapisywane w par list.

Jak i telefon tak i blue muszą mieć siebie na wzajem w sofcie. Inaczej się nie sparują same, musisz obydwa urządzenia usunąć. Sama zmiana mac nic nie daje, telefon nie próbuje się parować a łączyć. Jeśli nie jest sparowany, nie dojdzie do połączenia. Ale to już zależne jest od softu w hoście.

Reply to
wchpikus