Czułość radia lampowego bez anteny

W dniu 2011-09-02 23:40, Marek pisze:

Moim celem jest posiadanie odbiornika możliwe zbliżonego do stanu oryginalnego (oczywiście nie do przesady - gdy kondensator ma upływ włożę jakiś z epoki, ale identycznego szukał nie będę :P) a nie ulepszanie go przez zmianę układu.

Więc moje pytanie powinno raczej brzmieć: Jak wygląda kwestia brumu w normalnym, sprawnym Mazurze? Ma prawo się pojawiać czy jego występowania jest objawem awarii?

Reply to
Atlantis

Zrobiłem jeszcze jedną próbę. Podłączyłem stary odtwarzacz MP3 (właściwie tylko jeden kanał) przez kondensator 4,7uF do wejścia gramofonowego Mazura. Normalnie odtwarzacz daje bardzo silny sygnał na wyjściu, wystarczający do wysterowania małego głośniczka niskoomowego. Tym razem efekt był jednak mizerny - musiałem podkręcić na max głośność zarówno w odtwarzaczu jak i w radiu), żeby usłyszeć cichuteńki zarys odtwarzanego utworu, tonący w szumach i brumie.

Czy takiego efektu można było się spodziewać (wziąwszy pod uwagę niedopasowanie impedancji itp.)? A może wynik eksperymentu wskazuje na zdecydowanie za małe wzmocnienie toru m.cz. i to tam należałoby szukać przyczyny?

Reply to
Atlantis

Użytkownik "Atlantis" snipped-for-privacy@nospam.pl napisał w wiadomości news:4e6a7c10$0$2508$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

W pewnym sensie tak, choć może bardziej jej zapowiedzią Moje zdanie jest takie, Cichy brum dla mnie jest - niezbędny:) Stale kojarzy mi się z radiami lampowymi (szczególnie brum lampowy nie jest.specjalnie męczący), paradoksalnie, sprawia mi przyjemność. (zwłaszcza, że nie słucha się tego stale:)).

Artur(m) ps NB czeka na reanimację parę radyjek

Reply to
Artur(m

W dniu 10.09.2011 11:12, Atlantis pisze:

Coś jest nie tak we wzmacniaczu m.cz. Może Kolega wykorzystać ten odtwarzacz mp3 jako mały tester :-) Niegrające radyjko sprawdza się niejako od tyłu wędrówki sygnału. Czyli najpierw zasilacz, potem głośnik, trafo głośnikowe, stopień mocy m.cz, wzmacniacz napięciowy m.cz., detektor, wzmacniacz p.cz., stopień przemiany i na końcu ewentualny wzmacniacz w.cz. Napięcia już Kolega sprawdził, to w kolejności (choć to mało prawdopodobne) głośnik i transformator głośnikowy. Warto sprawdzić czy nie oberwał kondensator połączony równolegle do uzwojenia pierwotnego. O ile mnie pamięć nie myli był on przylutowany bezpośrednio do transformatora głośnikowego. Następnie zapodać sygnał z MP3 przez kondensator 0,1uF/250V na siatkę sterującą pentodowej części EBL21. Powinno dość solidnie zagrać. W zależności od rezultatu będziemy kombinować dalej.

Pozdrawiam Grzegorz

Reply to
Grzegorz Kurczyk

Ktoś pomylił miejscowości w wątku:

Reply to
Grzegorz Tomczyk

Użytkownik "Grzegorz Tomczyk" napisał:

Dawno było to i się pomyliło :) Z Raszyna to chyba teraz nadają. Na powrót.

Remek

Reply to
Remek

Pan Remek napisał: