Co to za radio?

Szukam po internecie i nie mogę znaleźć.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Szwedzkie. Växelström to prąd przemienny po szwedzku. Się właśnie dowiedziałem.

Tu coś podobnego jest (było), może nawet to samo?

Odezwij się do tego gościa, może on będzie wiedział?

W kolekcji ma takie:

Jedno (GU60) jest podobne, ale nie takie samo jak twoje.

Reply to
Arnold Ziffel

ten Vaxelstrom to prąd zmienny.

Czyli szukamy Centrum Radio EW6

Ale cos strasznie mało

J.F

Pan Arnold Ziffel napisał:

A tak konkretnie to z firmy Centrum-Radio AB, Gylling & Co. Stockholm.

Tu jest więcej od tego producenta:

Jarosław Sokołowski

Robert Wańkowski snipped-for-privacy@wp.pl napisał(a):

Jakiś mało popularny model. Podobny jest EW5:

ten EU6, który Arnold znalazł na Allegro. Ale samego EW6 nigdzie nie ma.

Reply to
Grzegorz Niemirowski

Pan Grzegorz Niemirowski napisał:

To też podobne. Wykorzystane te same części.

Do obu są schematy, też zbliżone.

A ja z dzieciństwa pamiętam ten model:

Jarosław Sokołowski

Pan Grzegorz Niemirowski napisał:

Ha! Tu jest EU6, który wygląda identycznie jak szukany EW6.

Napisali, że zasilane prądem zmiennym lub stałym, stąd pewnie różnica jednej literki.

Reply to
Jarosław Sokołowski

A tu jeszcze oryginalne obrazki w lepszej jakości i namiar na kogoś, kto może (wciąż) to radio posiadać.

Jarosław Sokołowski

Tę akcję już Arnold przytoczył. Radio z mojego zdjęcia (EW6) ma z tyłu dwa potencjometry, a EU6 jeden. Chyba są od barwy dźwięku. Nie wiem czy to rozwiązanie bywało w innych radioodbiornikach, ale włącza się przez pociągnięcie pokrętła siły głosu, podobnie zmienia się zakresy.

Co może oznaczać Per. 50 na tablice znamionowej? Ten z Allegro nie ma tego na tabliczce.

7 * 1410 to może lipiec i numer kolejny? Mogli tyle w miesiąc zrobić? Skrótowiec numer, też jakoś dziwnie wygląda z tym dwukropkiem (N:r).

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Skoro vaxelstrom to AC, to pewnie częstorliwość (period).

Reply to
Marcin Debowski

Pan Robert Wańkowski napisał:

Jak najbardziej było, u tego producenta. Zupełnie inaczej wyglądający model, który pamiętam z dzieciństwa, też tak miał:

Częstotliwoość 50 Hz. Któryś z modeli ma "Per. 25" -- sieci 25 Hz też istniały.

Reply to
Jarosław Sokołowski

W razie jakby ktoś chciał obejrzeć schemat, a nie chciał podawać im maila:

Arnold Ziffel

Schemat z epoki czy odtworzony, bo te wartości elementów ręcznie wpisane? 100 lat temu też było standardem schemat dodać do urządzenia jak u nas za PRL-u?

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Głośnik bez magnesu trwałego? Nawet nie miałem pojęcia, że coś takiego istniało. Teraz też bywają?

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

W dniu Tue, 12 Sep 2023 09:04:59 +0200, użytkownik Robert Wańkowski napisał:

Indukcyjność uzwojenia wzbudzenia głośnika była wykorzystywana jako element filtru LC zasilacza, co było na tyle uzasadnione że wczesne głośniki nie były zbyt skuteczne przy częstotliwości 100 Hz :)

Reply to
Jacek

Pan Robert Wańkowski napisał:

Gdyby był odtworzony, to by wszystko było równiutko, jak to z programu do schematów. Przy tak małych nakładach nie opłacało się dawać roboty zecerowi, a ręcznie rysowany schemat tak samo był opisywany. Schematy dawano i publikowano -- mam księżkę gdzieś z lat trzydziestych, w której są setki schematów ówczesnych radioodbiorników.

Reply to
Jarosław Sokołowski

Ciekawe, że pojemności są już podawane w faradach a nie w centymetrach. W książkach z tych czasów (choć polskich, więc może to nie był światowy trend?) widziałem pojemności (i indukcyjności) w centymetrach (1 cm =

1.113 pF, 1 cm = 1 nH).

Teraz widzę, że nie 1.113 a 1.11265005598. No... prawie 1.113.

Reply to
Arnold Ziffel

Internet mi nie chce powiedzieć o co chodzi z tymi centymetrami.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Pan Robert Wańkowski napisał:

Też tego nie wiem. Ale typowo polska miara pojemności to półlitry.

Reply to
Jarosław Sokołowski

Dnia Mon, 11 Sep 2023 21:00:39 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

Jest jeszcze jedna osoba, która być może wiedziałaby coś o tym radiu, może ma schematy lub więcej wiedzy: ksiądz Ryszard Piasecki z Dębicy. Na chwilę obecną mam stary artykuł:

że warto by się z nim skontaktować?

Reply to
Adam