co się dzieje z tym monitorem ?

Kilka dni temu popsuła mi się w monitorze Samsung 700EX (z logo micronpc.com) ostrość. W rogach ekranu ostrość jest dobra prawie niepogorszona, w centralnej części (wszędzie, z wyjątkiem rogów) - kiepska, męczy oczy.

Kiedyś było już tak - włączyłem kiedyś monitor przyciskiem na obudowie podczas gdy komputer był już włączony. Za jakiś czas (dzień, tydzień, a może od razu, nie pamiętam) - coś huknęło (niezbyt głośno) i wtedy ostrość się pogorszyła, ale za dzień - dwa to prawie ustąpiło. Niestety, nie całkiem, bo na początku ostrość obrazu była dość dobra, a po tym huknięciu kiedy już ta nieostrość ustąpiła - to nie było już tak jak wcześniej.

Teraz też niedawno wyłączałem i włączałem monitor przyciskiem na obudowie przy uruchomionym komputerze - zapomniałem, żeby tak nie robić.

No i efekt - (bardzo) kiepska ostrość. Myślałem, że już zaczyna wracać do normy, ale nie - znowu jest gorzej, tzn. tak jak w najgorszym momencie jakieś 2 dni temu.

Tym razem pogorszenie ostrości nie wystąpiło od razu po wł/wył ale po kilkakrotnym wł/wył gdzieś na przestrzeni tygodnia.

Czy to typowa usterka ? A może da się podregulować ostrość ? Jeśli tak, to czy jest wspólna regulacja ostrości dla całego ekranu ?

Reply to
Mruczek

Użytkownik "Mruczek" snipped-for-privacy@mruczek.mr napisał w wiadomości news:ejq7gv$evg$ snipped-for-privacy@news.onet.pl... [ciap]

jest, na trafopowielaczu jedno z dwóch pokręteł

@
Reply to
Miller Artur

Dziękuję za odpowiedź. A do czego służy to drugie ?

Reply to
Mruczek

Spinacz biurowy, Mruczek snipped-for-privacy@mruczek.mr!

Wbrew mitom nie ma w tym nic złego.

Poszukaj pękniętego kondensatora elektrolitycznego w okolicy trafopowielacza i wymień.

Reply to
Adam Wysocki

Użytkownik "Mruczek" snipped-for-privacy@mruczek.mr napisał w wiadomości news:ejqct2$vlr$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

do regulacji wysokosci napiecia anodowego

@
Reply to
Miller Artur

Nie znałem tych mitów.

Dziękuję za odpowiedź, mam nadzieję, że to jest to. Szkoda tylko, że nie mam schematu.

Reply to
Mruczek

Spinacz biurowy, Mruczek snipped-for-privacy@mruczek.mr!

Tzn. dlaczego najpierw włączałeś monitor a potem komputer?

Schemat nie będzie potrzebny, z łatwością znajdziesz wysadzony kondensator.

Powodzenia.

Reply to
Adam Wysocki

Nie tak. Komputer (ATX) i monitor włączam jednocześnie - najpierw wkładam wtyczkę (obie przez rozgałęźnik) do 230V, a później przycisk power na obudowie komputera. W tym momencie włącznik monitora jest już włączony (przy wkładaniu wtyczki do 230V zawsze iskrzy). Nie mogę zostawiać komputera (i monitora) w stanie gotowości, bo klawiatura się wtedy zawiesza - po wyłączeniu komputera wyjmuję wtyczkę.

Zauważyłem, że monitor po wybudzeniu po okresie bezczynności od razu próbuje wyświetlać obraz i ten obraz początkowo jest bardzo blady. Wiem, że były kiedyś układy oszczędzające kineskop do tv, tzn. odcinające obraz przez pierwsze np. 20s po włączeniu tv. Wnioskuję z tego, że nie powinno się od razu dawać sygnału na dopiero co wybudzony monitor, więc żeby tego uniknąć, zablokowałem wyłączanie monitora po 30 minutach a zostawiłem tylko sam wygaszacz (pusty ekran). Monitor wyłączałem jego wyłącznikiem - zamiast czekać na wyłączenie monitora przez komputer w czasie bezczynności i później, kiedy chciałem z powrotem włączyć monitor - włączałem go przyciskiem, czekałem chwilę, aż się wybudzi, "nagrzeje" (cały czas jest włączony wygaszacz

- pusty ekran) i dopiero po chwili poruszałem myszką i obraz się pojawiał - bez tej bladości, czyli bez podawania sygnału przy nienagrzanym żarzeniu. W ten sposób chciałem uzyskać efekt podobny do układu oszczędzającego kineskop przed zużyciem przy włączaniu, czyli w tym wypadku - przy wychodzeniu ze stanu uśpienia.

Myślę też o tym, żeby zmniejszyć świecenie zielonego - "czarny" ekran jest lekko zielonkawy. Próbowałem się kiedyś dostać do środka - bez powodzenia - wszystko jest na zatrzaski - nie ma wkrętów.

Reply to
Mruczek