Cewka HV

Potrzebuję cewkę 200uH o wytrzymałości 6kV do pracy impulsowej. Średnia moc będzie nieduża, drut 1mm spokojnie da radę. Rdzenia nie ma sensu dawać, wg symulacji nawet największe toroidy HiFlux się nasycają. Pozostaje cewka powietrzna o topologii Brooksa albo toroid powietrzny. Póki co chcę sprawdzić wariant pierwszy.

Tylko czym i na czym ją nawinąć? Zwykły drut DNE1 z przekładkami międzywarstwowymi z poliimidu, czy TIW? A może TIW z przekładkami? No i jeszcze karkas: sprzedaje ktoś ceramiczne albo szklane szpulki? Ceramiczne toroidy znalazłem kiedyś w sklepie dla artystów, ale to maleństwa, nie do takich zastosowań.

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

Dnia Wed, 26 Dec 2018 17:44:57 +0100, Piotr Wyderski napisał(a):

A prad/energia jaka ?

Nie lepiej toroid ? Rozproszenie mniejsze, zaklocenia mniejsze i napiecia miedzyzwojowe mniejsze ...

Wielowarstwowa ma byc ? To chyba jednak z przekladkami ... i zalana epoksydem ?

A jakie to ma miec wymiary ?

Plastykowe mozna z drukarki 3D, choc prawde mowiac - taka szpulke tez latwo zrobic - dwie tarcze i rurka. Przy odrobinie samozaparcia moze sie da na goraco wygiac koniec rurki.

A jak wolisz ceramiczne - jest chyba jeszcze pare domow kultury z kolami garncarskimi i piecami do ceramiki :-)

W wariancie hardcore kilkanaście megawatów, typowo koło megawata. Tylko w bardzo krótkim czasie, więc ograniczenia są po stronie strukturalnej, a nie termicznej: nie chcę, by mi tę cewkę siły elektrodynamiczne rozerwały. No i ma się nie dać przebić.

Lepiej, ale znacznie trudniej wykonać, poczynając od zdobycia karkasu.

Epoksydem planuję nasycać co warstwę z powodów mechanicznych.

Z obliczeń wychodzi rzędu 4x2cm w wariancie płaskim. Eksperyment 33 zw. TIW 1mm, L=~18mm, r=5mm daje 7.5uH, co się nieźle zgadza z teorią. "AL" wychodzi między 6 a 7.

I artysta-plastyk, który wymodeluje toroid? :-] Ale ogólnie pomysł nie jest zły, w innych zastosowaniach to może być właściwe rozwiązanie.

Mniejsze warianty sprzedają w sklepach z koralikami.

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

Ale energia jednego impulsu jaka - bo od tego dobor rdzenia trzeba by zaczac.

Rurke plastikowa wygiac w miare latwo, szklana chyba tez ...

Raczej o szpulce myslalem - toroid to chyba sam bym potrafil :-)

A wieksze w seksshopach, ale chyba juz tylko silikonowe :-)

Akryl ?

Napisałem, około 1MW (160A@6kV). Rdzeń nie ma szans się nie nasycić. W powietrzu pole wychodzi ok. 2.5T

Ale ma słabe właściwości mechaniczne.

LOL! To też jest ciekawy kierunek badań. :-D

To też jest jakaś opcja:

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

W dniu 2018-12-27 o 14:41, J.F. pisze:

Podwórkowa maszynka do rezonansu ;)

Reply to
Irokez

Piotr, odpuść temat. Szkoda by było gdybyś przestał pisać na grupie ;)

A na serio, jak Ty to chcesz testować? Dla mnie takie moce to jakiś kosmos.

Miłego. Irek.N.

Reply to
Irek.N.

Rdzeń T650-2, 59 zwojów. Przy 160A spadek indukcyjności o 10% - trudno to nazwać nasyceniem.

Dnia Thu, 27 Dec 2018 22:52:57 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

Ile taki rdzen wazy ? 734cm^3, jesli prac powaznie to "iron powder", to mi z 5 kg wychodzi.

Ciekawe, czy Piotr taki dławik mial na mysli :-)

Rzeczywiście, tych proszków nie brałem pod uwagę ze względu na ich słabe właściwości w zakresie starzenia. Tylko po co taki 165x50mm gigant, skoro równoważna cewka powietrzna ma ~40x20mm i ok. 120 zwojów? A jak się komuś nie podoba pole rozproszenia, to nawet w topologii toroidu powietrznego spokojnie się zmieści w 89mm. otworze wewnętrznym tego rdzenia przy grubości jakieś 30mm.

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

Dnia Thu, 27 Dec 2018 22:52:57 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

Patrzac dalej - ten material ma przenikalnosc 10.

To moze Piotr ma racje - raptem 3x wiecej zwojow i bedzie mial potrzebna indukcyjnosc bez żelastwa :-)

Duże moce to niekoniecznie duże energie. Kondensator 5uF naładowany do 6kV da Ci te megawaty w impulsie, jeżeli tylko ESR będzie odpowiednio niska, a kondensator odpowiednio wytrzymały. Owszem, bardzo niebezpieczna zabawka, ale żadna magia.

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

Zwoje zwojami, całkowita długość drutu się liczy. W obu przypadkach będzie porównywalna. To po co jeszcze kilka kg żelastwa?

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

Mniej - 3670 gramów

żelaza jest tam bardzo mało. Prawie sama żywica.

Odpowiadam tylko na kwestię „Rdzeń nie ma szans się nie nasycić” :)

Do starzenia potrzebne są warunki - przede wszystkim temperatura i to wysoka. Rdzenie w tym zastosowaniu nie maja okazji się rozgrzać.

Będziesz musiał chyba trochę popracować nad tą cewką, bo w tych wymiarach to będzie miała dużą pojemność i za cienki drut na przyjęcie prądu 160A nawet w impulsie.

j.w.

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:6573927482$ snipped-for-privacy@squadack.com... Hello Piotr,

Zobacz jaki impuls - raptem 28us jesli dobrze rozumiem. Nawet sie nie zagrzeje.

Pojemnosc ... byc moze, ale jak chce dac grube przekladki, to moze mniejszy problem :-)

Ale swoja droga, to cos mi sie nie zgadza - taka mala cewka i taka wielki prad/pole/energia ... to po co ludzie rdzenie kupuja :-)

P.S 160A i 200uH to raptem 2.5J

Tak malo to znow nie - 5g/cm^3 ma ten material. Zelazo ma ~8, zywica ~1 ...

Ale trzeba przyznac, ze ciezkie bydle.

Chodzi o gęstość prądu. Ale rzeczywiście energia niewielka. Ciekaw jestem, czy byłaby mierzalna różnica zachowania pomiędzy drutem a licą TIW 340x0.127...

Kłopotliwe. Ostatnio robiłem pomiar pojemności międzyuzwojeniowej transformatora 2.5 kW, pracującego na wysokim napięciu wejściowym - wyszło aż 160 pF pomimo grubych przekładek. Ale te 160 pF wystarczało w zupełności, żeby gałęzie mostka zachowywały się różnie. Przy kilkudziesięciu kHz czyli w zakresie czasów podobnym.

Bo energia nie jest w materiale ferromagnetycznym ale w lukach pomiędzy. Rdzenie służą ukierunkowaniu pola jedynie - żeby jak najmniej szło w rozproszenie. Bo w typowych zastosowaniach rozproszenie == zakłócanie. Tutaj to bez znaczenia i rzeczywiście w układach przepięciowych stosuje się często cewki powietrzne. Ale raczej jako jednowarstwowe.

2.56 J - i co z tego? Jak na obwód magnetyczny o małej indukcyjności, to bardzo dużo.

To nie do końca sama żywica - tam są jakieś wypełniacze - to się wypieka jak ceramikę. Ale materiały o wyższej przenikalności są cięższe - T650-26 waży 5140 gramów (7 g/cm^3). Materiał -45 jest jeszcze cięższy - 7.2 g/cm^3

Normalka.