Alternatywny wzorzec częstotliwości dla nadajnika 225

Witam

[...]

Zapewne masz na myśli offset częstotliwości nośnych. Jestem w stanie dla podać tenże dla okreslonych stacji. Sądzę, że dla Chorągwicy też. Akurat zupełnie przypadkowo mam wartości nosnych dla Skrzycznego: k24 V 495239584

k41 V 631239584

Wartości w [Hz]

Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

Reply to
Krzysztof Kucharski

Hmmm, jakiś czas temu dopytywałem się na tej grupie o namiary na dostęp do kawałka bloku z aluminium. Do takich właśnie celów. Mając dostęp do frezarki, a nawet do tokarki z uchwytem 4-ro kłowym można, przy pewnej dozie umiejętnosci obrobić korpus 4-ro, 5-cio obwodowego BPF. Do tego jakiś stosunkowo niskoszumny (kompromis parametry/dostępność...) wzmacniacz w.cz. N.p. coś z oferty firmy Minicircuits. I jeszcze jakiś gotowy preskaler. I zobaczy się ;-). O zestrojenie nie martw się - szczegóły na priv.

Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

Reply to
Krzysztof Kucharski

Tak teraz wpadłem na taki pomysł. Może zrób sobie generator kwarcowy i będziesz miał częstotliwość taką jaki sobie włożysz tam kwarc ?

Reply to
SQ9HHL

Andrzej Litewka napisał(a):

nie przesadzaj ;) To są radiolatarnie NDB które muszą spełniać bardzo wysokie normy, w tym częstotliwościowe. Mają stały monitoring parametrów, tyle że nie są przeznaczone do wykorzystania jako wzorzec częstotliwości a tym samym nie liczyłbym na to że te 353kHz to naprawdę

353kHz a nie np. dwieście Hz więcej...
Reply to
Brewery Hills

Marek Dzwonnik napisał(a):

mają, np. Motorola Oncore UT Plus, specjalnie przeznaczony do synchronizacji czasu. Ma wyjście 100PPS i 1PPS, dokładność lepsza od

50ns na postoju i w trybie "position hold".
Reply to
Brewery Hills

Użytkownik "SQ9HHL" snipped-for-privacy@NO-SPAMinteria.pl napisał w wiadomości news:ctncah$hu2$ snipped-for-privacy@shodan.interia.pl

Ze stabilnością 1E-10 ? ;-))

Reply to
Marek Dzwonnik

"Brewery Hills" news:ctnfd8$1if$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl

Kodowanie leży i kwiczy :) Co to znaczy wysokie? Nie sądzę aby dla takie radiolatarni robiło przy odbiorze różnicę, że ona ma nośną na 353000,03 Hz zamiast na 353000,00000 Hz Najgorsze jest to, że nie mam dojścia do takowej dokumentacji, która mi jednoznacznie stwierdzi, że taka latarnia ma stałość nie gorszą niż 0,1 ppm. A tak to możemy sobie gdybać wysoka bo wysoka ale nikt nie wie jaka, brak konkretów Na temat takiej nośnej Wawa 1 jest napisane jasno, że w najgorszym wypadku jej stałość nie spadnie poniżej 10 (-11)

Reply to
Andrzej Litewka

"Krzysztof Kucharski" news: snipped-for-privacy@newsgate.onet.pl

Dokładnie

Poproszę dla nośnej wizji TVP1 z Chorągwicy na 10 kanale. Na UHF się nie zapuszczam bo nie będzie nawet czym tak wysoko oscylujących nośnych sensownie. Na ten czas wchodzi przy rozważaniach teoretycznych tylko nośna na 10 kanale. Teraz powstaje problem aby wydzielić nośną wizji a stłumić na maks nośną fonii w odbiorniku o bezpośrednim wzmocnieniu.

6,5 MHz przy 200 MHz to nie jest taki duży odstęp. Bez odpowiedniego wycięcia nośna fonii może śmiecić mi po nośnej fonii i oba sygnały będą się zakłócać przy próbie dzielenia tego.
Reply to
Andrzej Litewka

"Krzysztof Kucharski" news: snipped-for-privacy@newsgate.onet.pl

W ślusarstwo nie wchodzę :) Patrząc jednak na budowę typowej głowicy TV widzę, że jeszcze mamy tam do czynienia z cewkami. Srednica 2-3 mm po 1-2-3-4 zw. w zależności od pasma. Tak więc zakładam, że dla 207,25 MHz nie powinno być problemu z nawinięciem cewek aby utworzyć obwody LC zerstrojone na tą częstotliwość. Narazie plan jest taki aby wykorzystać głowicę TV W miejsce mieszacza wpiąć się kolejnym stopniem rezonansowym zestrojonym na wskazaną nośną, potem jeszcze ze dwa takie obwody LC i myślę, że już dało by się wydzielić w czymś takim taką nośną aby można było ją wzmocnić i obciąć (eliminacja modulacji AM) poddać dzielenie i w efekcie końcowym uzyskać wzorcowy 1kHz. Choć zrobić wzmacniacz ogranicznik dla 200MHz to już wyższa skala trudności niż wykorzystać gotowy (jak np. dla 10,7 MHz).

Reply to
Andrzej Litewka

"SQ9HHL" news:ctncah$hu2$ snipped-for-privacy@shodan.interia.pl

Pomysł nic nie wart. Oczywiście kwarce są produkowane z dokładnością 10 (-12) i nie wymagają zestrajania po skonstruowaniu na nich generatora ;) Takich generatorów mam na pęczki. Nie mam ich tylko do czego zestroić na największą precyzję oscylacji. Tak abym wiedział, że moje 10 MHz to jest 10 000 000 Hz z dokładnością oscylacji nie gorszą niż 5 Hz. Chcę to porównać obecnie do wzorca aby się nie okazało, że to ustawienie powyższe w rzeczywistości pracuje na 10 000 020 Hz Bez wzorca można tylko zgadywać.

Reply to
Andrzej Litewka

Witam

[...]
[...] Według moich źródeł ;-) nadajnik TVP1 z RTCN Chorągwica pracuje _bez_ offsetu - na częstotliwości nośnej wizji 207,250000 MHz.

Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

Reply to
Krzysztof Kucharski

Witam

[...]
[...] Szczerze mówiąc - nie podejrzewam, aby takie coś mogło poprawnie działać. Potrzebne są obwody w.cz. o wielkiej dobroci, tak, aby móc wydzielić nośną wizji i jednocześnie stłumić n.fonii. Nie sądzę, aby ceweczki z głowicy TV mogły zdać egazmin w takim zastosowaniu. Potrzebne są obwody o wysokiej dobroci - o konstrukcji porównywalnej z tymi w diplekserach. Linie koncentryczne, ćwierćfalowe, strojone mechanicznie, a nie warikapami. Należy zbudowac wąskopasmowy BPF, z jednoczesnym pułapkowaniem fonii. Polecam lekturę ever-green'a - Z.Bieńkowski "Poradnik ultrakrótkofalowca". JEst tam sporo uzytecznych informacji. Reasumując - albo "ślusarstwo", albo filtr z kabla koncentrycznego. nie widze innego rozwiązania.

Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

Reply to
Krzysztof Kucharski

"Krzysztof Kucharski" news: snipped-for-privacy@newsgate.onet.pl

Jeżeli jest tak jak piszesz to dobra informacja. Zakładając, że uda mi się wydzielić tą nośną podzieliłbym sobie ją preskalerem przez 8 Tu by się wyśmienicie sprawdził LB3500 (przy testach wyrabiał mi do 270 MHz). Uzyskałbym 25,90625 MHz Powyższą podzielić potem przez 10 da to 2,5906250 MHz Tu bym musiał użyć dzielnika modulo 25906250 i uzyskać na wyjściu 1Hz dać go na przerzutnik JK aby uzyskać 1 logiczne o czasie trwania dokładnie 1s. W ten sposób bym uzyskał wzorcowe 1Hz. Może ktoś ma lepszy pomysł? Tylko teraz ile takich obwodów z koncentryka by trzeba było? Pewnie z 10 sekcji sprzężonych ze sobą?

Reply to
Andrzej Litewka

8*2*5*5*5*5*5*5*829 = ?

:-)

"J.F." news: snipped-for-privacy@4ax.com

No też nieźle :) To jeszcze mi wymyśl jak zrobić ten ostry filtr w głowicy TV na te 207,25 MHz

Odgrzebałem starego Radioelektronika nr 6 z 1990 roku, gdzie na stronie 23 jest superdokładny wykaz częstotliwości nośnych nadajników TVP1 i TVP2 (innych wtedy nie było w kraju ;) ). Dziś już w wykazach nikt tak dokładnie nie podaje częstotliwości uwzględniając te offsety.

Z wykazu wynika, że nośna nadajnika TVP1 na 10 kanale z RTCN Chorągwica stoi dokładnie na 207,25 MHz. Przykładowo kanał 10 wykorzystuje też (przynajmniej tak wynika z wykazu na ówczesne czasy) Gdańsk i tam nośna wizyjna to już 207,256510 MHz Czyli dokładności na pewno nie gorsze praktycznie niż 1x10-8

Natomiast na kanale 33 z Chorągwicy jest TVP2 ale tu wykorzystanie nośnej wizyjnej jak dla mnie jest już mocno problemowe. Nośna ta to wg wykazu 567,260416 MHz. Ta "niepełna", niedziesiętna końcówka częstotliwości komplikuje podział, bo trudno tu wykombinować jakieś szybkie dzielniki o sensownym podziale. Typowy preskaler o podziale przez 64 odpada. Mój ulubiony LB3500 (podział przez 8) wysiada już przy 270 MHz. Jedynie by tu wchodziły w grę rosyjskie preskalery, któraś z ich wersji z rodziny 193IE... to były dzielniki przez 2. Zresztą odfiltrować nośną wizji jest łatwiej dla 10 kanału niż 33. Tak więc realnie zostaję nadal przy próbie wyłowienia czystej nośnej

207,250000 MHz bez śladów modulacji sygnałem wizyjnym. Kto pomoże coś sklecić do odbioru i filtracji? :)
Reply to
Andrzej Litewka

"Krzysztof Kucharski" news: snipped-for-privacy@newsgate.onet.pl

Tak wiem :) Ale ja nie bedę takich "rur" wstawiał do pokoju :)))))

Odpada, za wysoka f na takie zabawki jak dla mnie :(

Tylko tyle pozostaje mi. I tak sprawy proste stają się sprawami z wielkimi schodami :(

Reply to
Andrzej Litewka

Użytkownik "Andrzej Litewka" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@and.krakow...

[...]
[...] Tak, wiem ;-). Dlatego proponowałem filtr z kabla koncentrycznego. Dobroć obwodów nieco gorsza od "hydrauliki", za to upakowywalność całości - znaczna.

Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

Reply to
Krzysztof Kucharski

W artykule snipped-for-privacy@and.krakow autorem którego mieni się Andrzej Litewka, napisano:

Może podzielić tak, jak pasuje (czyli np. przez 64*10^7), bramkować tym licznik i wyliczyć sobie poprawne, 'nieokrągłe' wskazanie (11 282 296 dla wzorca 10MHz) ?

Reply to
JS

"Krzysztof Kucharski" news: snipped-for-privacy@newsgate.onet.pl

Co rozumiesz pod pojęciem kabel wysokiej jakości? Standardowy gruby koncentryk satelitarny z pianką z podwójnym ekranem (oplot

  • folia aluminiowa) wystarczy? Gdzie dokładnie mogę poczytać o konstrukcji tych obwodów ćwierćfalowych? Nie mam na codzień dojścia do Poradnika UKF, na których to stronach jest tam teoria i przykłady praktyczne? Czyli konstrukcje takie to odcinki koncentryka Lambda/4 x k, gdzie k to wsp. skrócenia kabla ? Pełny polietylen typowo 0,66 dla pianki będzie to coś koło
0,80 Kiedyś coś czytałem o liniach długich, to było jak dobrze pamiętam Lambda/2 x k Zwarta na końcu zachowywała się jak rozwarcie dla f0 i rozwarta jak rozwarcie dla f0 - chyba jakoś tak to było.

Zakładasz, że na LC nie będzie się dało odfiltrować od użytecznego sygnału

207,25 MHz w tym wypadku zakłócającej nośnej fonii 213,75 MHz? Ile by takich równoległych obwodów LC trzeba było połączyć ze sobą aby to działało jak należy?
Reply to
Andrzej Litewka

Mon, 28 Feb 2005 19:25:12 +0100 jednostka biologiczna o nazwie "Andrzej Litewka" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Chodzi o "Poradnik Ultrakrotkofalowca" ? Jest na

BLE_Maciek