admitancja dwójnika

Wiem, że Y=1/Z ale nie mogę znaleźć nigdzie jak liczyć admitancję zespoloną dwóch elementów połączonych szeregowo i dwóch elementów połączonych równolegle. Czy tak jak impedancje, czy tak jak pojemności kondensatorów ?

Reply to
Pepek

Tak jak liczby zespolone.

Użytkownik "Pepek" snipped-for-privacy@friko3.onet.pl> napisał w wiadomości news:c8q078$ljd$ snipped-for-privacy@news.onet.pl

Admitancja jest odwrotnością impedancji. ( Y=1/Z ) i vice versa Przy połączeniu szeregowym sumują się (w dziedzinie zespolonej!) impedancje elementów składowych: Z = Z1 + Z2 Przy równoległym - ich admitancje: Y = Y1 + Y2

ALE - jeżeli mianownik jest zespolony, to musisz liczyć odwrotność jak dla liczb zespolonych, czyli mnożąc licznik i mianownik przez liczbę sprzężoną do mianownika: Y = Z* / (Z x Z*) = Z* / (Re(Z)^2 - Im(Z)^2)

Reply to
Marek Dzwonnik

Dzięki. Z liczbami zespolonymi (mnożenie i dzielenie) nie mam problemu a jeszcze mniejsze problemy ma Excel który to za mnie liczy :) Jakoś nie mogłem załapać kiedy korzystać z tego, że suma = sumie wartości a kiedy z tego, że odwrotność sumy równa się sumie odwrotności. Wytłumczyłeś to prosto i logicznie. Teraz już sobie poradzę z zadaniami :)

Reply to
Pepek

Czy jak mam już policzoną wypadkową impedancję układu złożonego z trzech impedancji to admitancję wypadkową wystarczy policzyć ze wzoru Y=1/Z? gdzie Z to ta wyliczona impedancja wypadkowa ?

Reply to
Pepek

Dla elementow polaczonych szeregowo sumujesz impedancje jakie by nie byly, dla elementow polaczonych rownolegle sumujesz admitancje. Oczywiscie w dziedzinie zespolonej. Za zadanie domowe masz wyprowadzenie jak sie przeksztalca suma dwoch admitancji na impedancje oraz suma dwoch impedancji na admitancje...

Reply to
Dariusz K. Ladziak

Dzięki;) Zadanie odrobię jutro

Reply to