ADC wbudowany czy wolnostoj?cy :)

Adam Dybkowski pisze:

W sumie nigdy się nad tym dogłębniej nie zastanawiałem, ale właściwie mierząc napięcie "5V" zmierzone mam 5.114 V, a używając ADC i VREF 2.56 V z atmega8 wychodzi... 4.95 V. Na razie mi wystarczało, ale teraz właściwie potrzebuję czegoś dokładniejszego (>=16 bit ADC). Więc i o odpowiednie napięcie referencyjne widzę muszę zadbać.

Przyglądam się zatem rozwojowi wątku :-)

Pozdrawiam, Marcin

Reply to
Marcin Łukasik <..

Co do VREF to tak patrzę, to te wolnostojące czasami w ogóle nie mają wbudowanego, a pierwszy lepszy AD7822 analoga podaje +-2% czyli 2.45-

2.55, wygląda na to, że albo się z tym pogodzić, albo wydać kupę szmalu na źródło odniesienia, za bagatelne 25zł AD780 2,5V +-1mV.

Ale ja teraz wybiegnę trochę wstecz :) przed przetwornikiem mamy jakiś tor analogowy. Przetwornik chyba najłatwiej kupić z napięciem tylko dodatnim (na przykład w uC). Więc moje pytanie takie:

jest układ ADC do tego źródło napięcia odniesienia np 2.5V. Mam sygnał mierzony w zakresie -1 do +1V. Jak go wsadzić w środek zakresu pomiaru? Dla ułatwienia - tor analogowy ma symetryczne zasilanie. Należałoby dodać do tego sygnału połowę VREF. Czyli biorę jakieś dwa wypaśne rezystory 1% i robię sobie 1/2VREF i teraz dać to na sumujący OP-AMP? Ale w szkole zalecali wszystko co z OP-AMPem dawać na odwracający, czyli musiałbym użyć dwa, raz dodać i potem wrócić go na plusa, tak?

to wychodzi mi z 5 OP-AMPów w torze pomiaru:

1 - wtórnik dla impedancji 2 - właściwy wmacniacz (wejście odwr) 3 - wzmacniacz 1/1 (wracam na +) 4 - sumator odwr, dodaję pół VREF 5 - wzmacniacz 1/1 (wracam na +)

dużo tego. Czy to dobre, czy kompletnie złe myślenie, jak utrzymać dokładność na tylu wzmacniaczach?

pozdrawiam

g.

Reply to
glatocha

Zwróc uwagę że to jest rozrzut produkcyjny napiecia Vref, ale co innego to jego stabilność vs temperatury Weźmiesz sobie taki popularny ATmega8 to od -40 do +85 ma zaledwie 0,005V zmian NIe ma co prawda wykresów dla Vref ale jest dla Bandgap Voltage a z tego przez powielenie generuje sie Vref

Taki rozrzut produkcyjny "załatwia" sie kalibracją toru analogowego - bo i tak to trzeba w większości przypadków robić z uwagi na rozrzut elementów układu formującego sygnał analogowy zanim trafi do ADC proca

Pozdrawiam AKel

Reply to
AK