230V na nogę uC i sterowanie tyrystorem

Witam!

Chce "zapodać" na nogę uC napięcie 230V w taki sposób, aby mozna było dokonać detekcji "przejścia przez zero".

Kombinuje nad tym i wydaje mi się to trywialne: cały układ wisi na jednym z przewodów instalacji 1 fazowej. Jest wręcz podpięty bezpośrednio do masy.

Drugi przewód wchodzi przez pare rezystorów do nogi scalaka. Wewnętrzne zabezpieczenia wejścia powinny mi sygnał napięciowy ograniczyć. Ustawiam przewanie na jedno ze zboczy (się zobaczy jakie).

Czy uważacie, że to ma szanse zadziałać ? Izolacja układu od sieci zasilającej jest bez znaczenia (transmisje zrobie pewnie w podczerwieni).

Całośc ma za zadanie odpalić tyrystor w czasie regulowanym cyfrowo od momentu przejścia przez zero. Wydaje mi się ze w takiej roli jakiś ATTiny mógłby się sprawdzić. Rozwiąznia analogowe raczej się nie sprawdzą, potrzebuje odpalać takie 4 tyrystory w róznych czasach i wygodniej mi to jest regulowac cyfrowo.

Reply to
Sebastian Bialy

W artykule news:d234jh$1nl$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl, niejaki(a): Sebastian Bialy z adresu snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał(a):

A jak zasilasz tego procesora? Bo jeżeli przez transformator to można bez problemu użyć napięcia wtórnego. Podłączyć je przez rezystor do wejścia przerwania procka. Sam tak robiłem na 89C2051 i 90S2313 i bardzo ładnie A jeżeli układ zasilany jest bezpośrednio to zobacz na stronie Atmela jest nota aplikacyjna detektora przejscia przez 0 dla AVRów

Ale podłączając w ten sposób trzeba uważać bo bardzo łatwo wszelkie przepięcia będą mogły dostać się do procesorka i go zniszczyć. Ja bym podzielił ten szeregowy rezystor na 2 częsci i na każdą z nich użył dobrego rezystora 0,5W. Plus diody zabezpieczające do plusa zasilania i masy na wejściu procka. Może lepiej transoptorem?

Reply to
Fish

Raczej jeśli uzyje napięcia pierwotnego (około 230V) to zrobie zasilacz bezpośrednio pracujacy na potencjale - nie ma sensu wstawiać transformatora.

O wlasnie dokładnie coś takiego wykoncypowałem. Dzięki za info.

Hmmm cięzko by było dostać się przez pare rezystorów 100kOhm - nawet wysokie przepięcia dadzą znikomy prąd.

Oczywiście rezystor będzie dzielony choćby z powodu wydzielanej mocy, ale i też bezpieczeństwa - zawsze to większa separacja. Diody są w procesorze w środku - zastanowie się naz zewnętrznymi, ale powinno to byc proste jak budowa cepa.

Eeee, i tak mam potencjał sieci na masie procesora. Nie ma co walczyć.

Reply to
Sebastian Bialy

Zaproponuje inaczej. Z napiecia sieci przez dzielnik oporowy na uklad tranzystorow npn, za nimi jeszcze jeden pnp i do procka*. Taki uklad slicznie generuje przebiegi o bardzo malym czasie wypelnienia wprost idealnie nadajace sie do wyzwalania procka.

Co do samego zas programu - polecam zrobic cos w rodzaju pll-a i starac sie go zsynchronizowac z siecia. Z doswiadczenia wiem, ze czasami uklad wyzwala sie w naj mniej odpowiednich momentach i na pewno nie sa to zerowe miejsca. Moze w domowej instalacji takich efektow nie ma, ale po podlaczeniu do sieci przemyslowej/zakladowej - zdarza sie. Przy okazji mozna zrobic wskaznik czy uklad jest zsynchronizowany, czy nie. Jak nie - to zaprzestac akcji. W jednym ze sterownikow wlaczenie w nieodpowiednim momencie tyrystora zazwyczaj konczylo sie wywaleniem bezpiecznika (taki silnik _sztywny_ byl). Proponowane rozwiazanie sprawdzilo sie znakomicie.

Proponuje poszukac w googlach - podalem nawet jakies przebiegi i schemat, moze gdzies sie zachowalo w sieci. __ Pzd, Irek.N.

  • jeden npn przwodzi gdy napiecie jest >0, drugi npn przewodzi gdy <0 a pnp robi jako dopasowanie dla drugiego npn-a.
Reply to
Ireneusz Niemczyk

Zamierzam kombinować w tym kierunku również - konkretnie interesuje mnie to 0.6V wyzwolenia tranzystora zamiast 1/2 z 5V :). Czy chce jeszcze dokładniej - chyba nie. Ale to dopiero jak policze czasy i spodziewaną dokładnośc to się będe martwił. Przypuszczam że zgrubny pomiar na nodze CPU wystarczy.

Zamierzam zrobić PLL programowy. Konkretnie zakładam że f=50Hz i każdy impuls spoza tolerancji +-2Hz jest odrzucany. Dokładnie jeszcze przemyslę, ale coś mi się wydaje, że to będzie najlepsze rozwiązanie.

Szukam, googlam i nic. Ale może sam wymyśle.

Reply to
Sebastian Bialy

:-) Tylko jak trafisz _3hz_ po czasie to bedziesz czekal dlugo az kolejny impuls wypadnie w okolicach <_2hz_ pll-a. Troche to moze potrwac. Jak kilka impulsow pod rzad mijalo sie z pll-em, to warto bylo silowo zsynchronizowac - tyle z doswiadczenia.

Kurcze, poszukam gdzies jeszcze powinienem miec to co wystawialem na stronie. __ Pzd, Irek.N. ps. Gdyby Marek nie wyjechal - nie bylo by problemu ;-)

Reply to
Ireneusz Niemczyk