zender en ontvanger audio+video

Hallo,

In m'n kamer staat een pc, waarop vaak films worden afgespeeld. In de living
staat de tv. Vaak is het aangenamer om een film op tv te bekijken dan op dat
scherm hier.
Het is moeilijk om draden van hier naar de tv te leggen, en uit  interesse ben
ik op zoek naar een toestelletjes waarmee ik het stereo audio signaal en het
video signaal zou kunnen verzenden (over 25m) naar een ontvanger, waarvan ik het
signaal naar de ingang aan de tv kan leiden.
Kent iemand een site waar ik schema's kan vinden om zoiets te verwezenlijken?
Liefst een site waarop  de werking uitgebreid wordt uitgelegd.

Dan nog een vraag: kan je een relatief eenvoudige universele zender/ontvanger
maken? Of kan je die enkel maken voor een bepaald bereik, en hoe verder je ervan
afwijkt, hoe zwakker het verzenden?

Alvast bedankt,

Phenix

Re: zender en ontvanger audio+video
Hoi,

het
ervan

Ik weet niet of je draadloos wilt, maar met een antennekabel
is 25m goed te doen, en ben je met een videorecorder (met eventueel
defect loopwerk) snel klaar. Nadeel is alleen dat ik niet weet hoeveel
van de stereo video's een stereo modulator hebben (die video's
van mij in ieder geval niet). Neem Philips video's voor goede
modulatoren en beeldkwaliteit als je kunt kiezen, dus video en
audio via scart naar binnen (video in tuner mode op "oo" of "E" oid.)
en via modulator op kanaal 32 oid. (in te stellen met schroefje
achterop) uitzenden. Als je ook het antennesignaal zelf over de
kabel wilt hebben moet je een plaatsje zoeken tussen de aan-
wezige zenders (kan best lastig zijn, indien mogelijk stel je je
TV op een vrij punt rond kanaal 30 in en stemt de video met het
trimmertje hier op af (met band of testbeeld oid.)).

succes, groeten van Bart

Re: zender en ontvanger audio+video
Hoi,

het
ervan

Maar met 3*RG59 gaat het ook prima trouwens (twee keer RG59 voor
audio, en een voor video), rechtstreeks van je soundcard en TV-out
naar een vrije scart in de TV beneden). Met 30 meter RG59 kabel (NIET
RG58 die de meeste zaken je waarschijnlijk eerder kunnen verkopen,
hier kan je NIETS mee (hoogstens twee RG58 voor audio en een RG59
voor video) is het beeld nog goed strak (had ik soms aan mijn
onderwater zwemtrainingssysteem (twee camera's, onder en boven water
synchroon opnemen en weergeven) in het zwembad voor leuke live beelden
op verschillende TV toestellen op de tribune bij wedstrijden, helaas
is de onderwatercamera al enige tijd total-loss (en niet door
water :), defecte camera-electronica).

groeten van Bart

Re: zender en ontvanger audio+video

heb jij niet goed gelezen ofzo

[QUOTE]

Het is moeilijk om draden van hier naar de tv te leggen

[/QUOTE]

--
server: http://www.inendels.nl
Re: zender en ontvanger audio+video

Nee, inderdaad, ik heb niet goed gelezen (het was ook al laat).

groeten van Bart

Re: zender en ontvanger audio+video

Ik zoek eigenlijk geen oplossing met bedrading, maar nu je hier over die RG59
begint: wat voor draad is dat? Coaxiaal veronderstel ik, maar welke weerstand?
Ik heb hier nog 60 ohmige coaxcabel van een oud netwerk liggen, 75 ohmige die
vroeger achter de tv zat, en verder heb ik nog kabels liggen die Belgacom
gebruikt voor bedradingen bij centrales e.d. met een stuk of 16 aders (2x8)
Is één van deze bruikbaar? Wat is er zo speciaal aan die RG59?

Alvast bedankt,

Phenix

Re: zender en ontvanger audio+video
Hoi,

Het moet beslist 75 ohm zijn, en dan ook nog "baseband", dat is RG59,
maar HF-kabel als antennekabel werkt vaak ook wel (moet wel gewoon
75 ohm zijn). RG59 wordt in TV en montagestudios voor de analoge
videosignalen gebruikt (oa. patching), als je een fatsoenlijke s-video
kabel wilt maken kan je beter ook 2*RG59 nemen, alleen vlakbij de
connectoren moet je wat trucs uithalen, de kabel is wat dik en stug,
maar op 20 meter doet een paar cm. dunner montagedraad ofzo niet
zo veel. De meeste (goedkope) s-video kabels die ik gezien heb zijn
lijken trouwens niet eens afgeschermd (geen coax, en dan al helemaal
niet 75 ohm waarschijnlijk, een meter ervan kan al duidelijker
slechter beeld geven), een koolstofcoating kan ook, al moet je daar
wel een ongeisoleerde geleider en een ronde mantel om de signaaldraad
hebben, de twee die ik ingekort heb (een met vergulde connectoren)
hadden dat beide zelfs niet.

groeten van Bart

PS: met antennesignalen kan je trouwens prima door thermopane glas,
    ik heb een capacitieve koppelaar op twee stukken plexiglas
    (formaat A4) gebouwd die door ca. 2 cm dik thermopane gaat
    (demping op kanaal 30 ca. 10 dB, met een versterkertje nog
    prima op te krikken, al geven mijn (Philips) modulatoren bijna
    80 dBuV (77-78 dBuV) signaal en is het bij mij daarom niet snel
    nodig, iets van 65 dBuV is meer gebruikelijk voor de meeste
    video's). Ik weet niet waar je kabelprobleem zit op het stuk
    van 20m. Die 2 cm thermopane is vanwege de vliegbasis in de
    buurt (nog wel, nog nooit last van gehad trouwens).

Re: zender en ontvanger audio+video
Waarom koop je niet zo'n ISM zender / ontvanger op 2.4 GHz? Werkt prima in
en om het huis Sluit de zender bijvoorbeeld aan op de video-audio uitgang
(scart) (of een aparte oude video speciaal voor dit doel). ontvanger netjes
boven op gewenste plek aan de TV. Bedienen van kanalen kan dan plaatsvinden
via de afstandsbediening van de video, die het boven weer kan doen door
gebruik te maken van een setje powermids (afstandsbediening voor je
afstandsbediening zeg maar).

De zendertjes zijn al te koop vanaf ca. 50 Euro (Gamma heeft ze af en toe
zelfs in de aanbieding) en de powermids zijn in de hobby electronica zaken
te koop ook vanaf ca. 50 Euro.

Da's de goedkoopste oplossing die ik voor je kan bedenken.

Mischa

Site Timeline