Vraag plasma-TV 42PF9952

Hallo, Ik heb zojuist een Philips plasma-TV 42PF9952/?? (het deel achter de slash is niet meer leesbaar) onderzocht, die direct na inschakelen één seconde iets van beeld lijkt te geven, maar daarna direct weer uitvalt en alleen een continu knipperende rode standby-led heeft. Het ding is simpelweg stuk gegaan tijdens het TV-kijken, en heeft het daarna ook niet meer goed gedaan.

Tot dusver heb ik alleen de voedings- en signaalverwerkingsprinten aan de achterkant onderzocht op slechte elco's e.d., maar de ESR-meter gaf aan dat alle elco's prima waren, en ik heb verder ook niets anders verdachts kunnen vinden.

Voordat ik de grote ijzeren doos verder openmaak (een hoop schroefjes, en het ding moet dan ook behoorlijk ver gedemonteerd en op zijn achterkant gelegd worden), leek het me wel verstandig om even na te vragen of hier mensen zitten die ervaring hebben met dit geval -- dit is nl. mijn eerste reparatie van zo'n ding. Zoeken op internet levert een hoop van deze toestellen op met dezelfde klacht, maar slechts heel weinig suggesties omtrent wat de oorzaak kan zijn. Men heeft het hier en daar over defecte driver-IC's op de bandkabels naar het beeldscherm, die kennelijk niet meer vervangen kunnen worden.

Heeft iemand tips of suggesties, en wellicht dingen waar ik op moet letten?

Alvast weer dank,

http://www.linetec.nl

Da's alweer een ouwetje, een FTV1.9 denk ik. Bij de opvolger (FM23/24/33) waren rotte elco's op de voeding eerder regel dan uitzondering dus in jouw plaats had ik daar ook als eerste aan gedacht. Helaas ken ik dit model totaal niet. Op circuitsonline zitten wel een paar ervaren reparateurs die je misschien op weg zouden kunnen helpen.

Dat zijn inderdaad onvervangbare IC's, maar er zijn nog wel meer mogelijke oorzaken van een vergelijkbaar probleem.

OK, ik heb het ding dit keer helemaal uit elkaar gehaald, en helaas pindakaas: vier van de acht horizontale driverchips vertonen kratertjes. Dat wordt dus niets meer. In ieder geval dank voor de reactie.

http://www.linetec.nl

De overige printplaten moet je goed bewaren, die zijn behoorlijk schaars...

Nou, dat valt wel mee. Ik heb ook weleens op het punt gestaan om zo'n defect toestel aan te schaffen. Het is mogelijk om de driver IC's te vervangen; er zijn mensen die dat gedaan hebben. Ik heb ervan af gezien omdat die plasma TV's veel teveel electriciteit gebruiken. Ik wil een TV, geen straalkachel met bewegende decoratie.

--
Programmeren in Almere?
E-mail naar nico@nctdevpuntnl (punt=.)

Overdrijven wordt nogals eens tot kunst verheven, zoals hier.

Ach, dat verbruik valt nog wel mee hoor.. Maar interessantere vraag: weet je zeker dat je met dat vervangen van driver IC's niet de hybrides bedoelt die wel gewoon op de printplaten zitten? Daar zijn inderdaad goed werkende vervangschakelingen voor bedacht.

Ik ben al lang opgehouden met onderdelen uit defecte apparaten sparen, ik heb al veel te veel rommel. Ook maakt het reparatiewerk steeds meer plaats voor ontwikkelwerk -- tegenwoordig zijn reparaties vooral een excuus om achter mijn computer vandaan te komen, op de fiets te klimmen en gewone mensen te zien :-)

Ik had overigens van de eigenaars begrepen dat ze het ding via Marktplaats wilden weggeven aan belangstellenden -- dus met een beetje geluk worden er toch nog wat onderdelen uit dit gevaarte hergebruikt.

http://www.linetec.nl

Ik heb het hier over van die ongemarkeerde, direct op de beeldbuis- flexkabels gemonteerde gevallen onder zo'n zwarte epoxydruppel (kan even niet op de naam komen). Het lijkt me op zijn zachtst gezegd vrij onwaarschijnlijk dat die te vervangen zijn.

Sja, het ding trekt iets van 375 watt -- net zoveel als de roemruchte K7.

http://www.linetec.nl

Bovendien trok de K7 dat vermogen op de manier van een LCD-TV: altijd en onafhankelijk van de beeldinhoud. Bij een Plasma kan het verbruik zomaar richting de helft gaan als het scherm volledig zwart is...

Zijn de huidige plasma's al niet een stuk zuiniger? Mijn Panasonic (106 cm) heeft een verbruik van 255 W en volgens handleiding een verbruik van 215 W bij "normaal kijkgedrag". Vorige TV, Loewe Planus had een verbruik van ik meen 180 W.

Reply to
Marantz

Dat kan goed kloppen ja.

Hier gaat een wereld van vermoedens open. :-)