Vaatwasser kaduuk?

Met een vol aanrecht en natte sokken typ ik deze vraag.

Mijn inbouw Zanussi IT5614 is in de war. Na het aanzetten gaat hij water wegpompen, zoals altijd. Daarmee stopt hij plotseling en dan gaat het rechter lampje op het bedieningspaneel snel knipperen. Volgens de (wel heel erg beknopte) handleiding betekent dit dat het water niet weg kan. Dat is onzin. Als ik er een emmer water ingooi, pompt hij dat zonder problemen weg (ik heb ook de slang losgehaald om te testen en het werkt gewoon). Wat zou het probleem dan kunnen zijn? Een defecte sensor die niet ziet dat de vaatwasser al 'leeg' is misschien? Is er een wat uitgebreidere reparatiehandleiding te vinden die hier wat over zegt?

Pierre

Reply to
Pierre Gielen

Het zou kunnen dat er onder in je vaatwasser een ee soort overloopschakelaar zit die ingeschakeld wordt door een vlottertje, ff de machine open open maken, op zijn kant leggen zodat al het water overal uitloopt, en met een beetje geluk doet ie het weer.

--
Groeten Robert Oor
registered Linux user 361161

"Pierre Gielen" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Pierre,

Ik ken deze vaatwasser niet, maar ik weet van andere wasmachines dat er dikwijls membraanschakelaars inzitten die het waterniveau bewaken. Zo'n schakelaar zit vrij hoog maar er loopt een slangetje tot onder in het waterreservoir. Als het water in de wasruimte stijgt, stijgt ook het water in het slangetje zodat de lucht erboven een beetje overdruk krijgt. Deze druk komt dan ook op het membraan te staan en deze zet de schakelaar om. Een vaker voorkomend euvel is dat het slangetje door vuil en vet verstopt raakt en zo de overdruk permanent houdt. De machine "denkt" dan dat er nog water in staat en gaat pompen. Dat zou hij blijven doen als er niet een time-out of andere beveiliging op de pomp zou zitten om al te lang droogpompen te voorkomen. De oplossing ligt in dit geval voor de hand: Verbinding tussen wasreservoir en membraanschakelaar schoonmaken.

petrus bitbyter

petrus bitbyter

maar eens want dat geeft ook deze storing.

Reply to
g.wynja

Hoi Petrus,

Zoiets zal het inderdaad zijn. Ik heb inmiddels antwoord van Zanussi/Electrolux: dat de pressostat (die watersensor) kapopt is of het 'labyrint' voor de pressostat verstopt is. En dat ik zelf geen reparatiehandleiding kan krijgen, maar een monteur moet laten komen die 45 euro voorrijkosten + 57 euro uurloon rekent. Om een verstopping te verhelpen!.

Hoe ziet zo'n pressostat er eigenlijk uit? Ik zie onder de zeef een U-vormig buisje op zijn kop dat vervolgens naar beneden verdwijnt. Zou dat het kunnen zijn?

Pierre

Reply to
Pierre Gielen

Pierre Gielen drukte met precisie uit :

das dr 1. Of dit model ook in jou vaatwasser zit weet ik nie

--
Dit is een automatische handtekening van MesNews.
Site : http://mesnews.no-ip.com

"Pierre Gielen" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Pierre,

De exemplaren die ik ken, lijken het meest op een ronde doos van zo'n tien-twaalf centimeter doorsnee en een paar centimeters dik. Er zitten meestal nogal wat uitsteeksels aan waaronder een paar aansluitingen van de schakelaar en één of meer piefjes waarop je een slangetje aan kunt sluiten. Dat U-vormige buisje is dus vrijwel zeker niet de pressostat zelf maar mogelijk wel het uiteinde van dat "labyrint". Ik verwacht eigenlijk dat er vandaar een slangetje naar de pressostat gaat maar om dat uit te vinden zal je de machine open moeten schroeven.

Is er bij jullie een onderdelenwinkel zoals Handyman in de buurt? Grote kans dat die wat meer details kunnen verschaffen en mogelijk ook een pressostat als de huidige toch kapot blijkt te zijn. Hoewel de kans op een verstopt slangetje of "labyrint" veel groter is.

petrus bitbyter

petrus bitbyter