twee instumenten op 1 versterker schakelen

Mijn broertje stuurde mij het volgende probleem:

ik speel basgitaar en contrabas in een band. Omdat ik snel van instrument wil wissellen tussen nummers heb ik een foot-switch gemaakt waarmee ik van het basgitaar-signaal naar het contrabas-signaal kan schakelen. De nul heb ik doorgelust. Probleem: Als ik schakel hoor ik een stevige PLOP. Dit is niet de bedoeling,

weet iemand een oplossing om dit te voorkomen? Er zit al een 9-volt batterij in voor de led-jes dus die kan gebruikt worden voor de oplossing.

Groeten,

Rik

Reply to
Gerard Altena

Je moet in ieder geval zorgen dat er geen spanningsverschillen ontstaan dus de instrumenten aansluiten via een paar grote condensatoren naar de schakel contakten en de sckakelkontakten ( ook het middenkontakt) via weerstanden aan de aarde leggen je versterker ingang ziet dan geen plotselinge spanningssprongen meer. waarden ongeveer 10 - 47 K voor de weerstanden en 47n - 470 nF voor de condensatoren Er zijn ook wel oplossingen te bedenken met een hoop elektronika , b.v. een paar audio regel IC´c welke "Softstart" omschakelen maar de eenvoudigste oplossing is vaak de beste .

"Gerard Altena" schrieb im Newsbeitrag news:4299de1c$0$780$ snipped-for-privacy@reader20.nntp.hccnet.nl...

batterij

Reply to
jack donio

Wat je kunt doen is de schakelaar vervangen door een potmeter. Je kunt zo een balance regeling maken die je puur gebruikt om apparaten mee te schakelen.

--
Remove -- when u reply
Reply to

instrument

van

heb

batterij

Dit is idd de oplossing. Wat Op namelijk doet is zij het dan via een schakelaar de jack uit de versterker trekken en er een andere inpluggen. Dan heb je ook die eigen aan dat fenomeen zijnde plop. Je moet het dus zover krijgen dat de versterker de overgang van het ene naar het andere instrument niet als een pullout ervaart. Al eens gedacht aan een mengpaneeloplossing?

Reply to
Marco Polo

Tenzij beide instrumenten actief zijn is dat VEEL te laag. Prima voor een lijnsignaal maar niet voor een instrumentuitgang. Zeker als die contrabas een passief piezo element heeft minimaal 1M gebruiken anders houd je geen fatsoenlijk geluid over.

Groeten,

Sander

Reply to
Sander