Super snellaad batterijen.

Hoi,

Die speciale NiMh/NiCd batterijen voor super snelladen, zijn die van Varta, GP of een ander merk?

Dank.

Reply to
Funprice

Was het niet zo dat supersnelladen niet bevordelijk is voor de levensduur van oplaadbare batterijen?

Fred.

Reply to
Fred

Dat kan heel goed zo zijn. Maar er is een merk dat een speciaal type, met bepaalde eigenschappen om het zeer snel laden mogelijk te maken, heeft ontwikkeld. Welk merk is dat? Ik dacht zelf Varta, maar vindt op de website van Varta er niets over. (?)

Reply to
Funprice

Maar met de huidige prizen maakt het niet zoveel uit. Jammer dat het met het hergebruik/recycling nog niet echt wil vlotten.

Ik dacht ook Varta. De cellen hebben een ingebouwde thermostaat waardoor het laden gestopt wordt als ze warm en dus vol zijn. Lijkt me niet zo'n succes want mensen gaan daar ook gewone cellen mee laden.

En een gewone snellader kan de accu's ook best snel vol krijgen.

Thomas

Reply to
Zak

Aha, het zijn dus intelligente cellen. Dat zou heel goed kunnen werken. Maar is dat ook zo? Is hier ervaring mee qua levensduur?

Ik denk dat lader + cellen wel duurder zullen zijn dan de normale snellaadcombinaties. Dan lijkt mij het toch beter om normale snellaad lader en batterijen te gebruiken.

Fred.

Reply to
Fred

Je mist dan vanzelfsprekend wel de snelheid van opladen. Voor conventionele AA batterijen met de hoogste capaciteit zit je, ook met snelladen, al gauw aan een uur.

Mocht iemand het exact weten (welk merk/type het betreft), ik houd me aanbevolen.

Ik heb het zelf nog immer niet kunnen achterhalen, begin te twijfelen of ik het werkelijk gelezen heb, zoals ik denk dat ze bestaan.

Reply to
Funprice

Gevonden!

(Varta 15 minute's Charge & Go

Op dit moment de snelste lader van de wereld

15 Minute Charge and Go. In maximaal 15 minuten zijn de bijgeleverde AA accu's opgeladen. Laadstroom: 7500 mA Met temperatuur beveiliging Mobiel inzetbaar 12 volt aansluiting

Wordt geleverd inclusief 4x AA (penlite) 2000 mAh accu's. Automatische herkenning van Charge & Go batterijen Kan ook worden gebruikt i.c.m. normale NIMH accu's.

Dit unieke concept kan enkel en alleen werken door speciale oplaad-bare (15 min charge & go) batterijen, die een geïntegreerde binnendruk-schakelaar bevatten. Bij deze gepatenteerde "In Cell Charge Controll" technologie test iedere oplaadbare batterij individueel zijn interne drukopbouw en controleert zo zijn eigen laadproces zodat deze niet oververhit raakt.

Alleen de speciale "15minute charge&go" batterijen worden geladen binnen 15 minuten met de "15 minute charge&go" lader! Andere Ni-Mh oplaadbare batterijen worden geladen in de standaard laadtijd die gebruikelijk is voor deze andere batterijen.)

Reply to
Funprice

Interessant... 7,5A gedurende 15 min is 1875mAh. Exclusief conversie verlies, netto zal er 1500mAh of nog minder overblijven.

Dat rekenwerk zal vast door het reclameburo van Varta gedaan zijn ;-)

--
Joop van der Velden - pe1dna@amsat.org
Het hele jaar door radiovlooienmarkt op:

Ik las ergens dat het wel zou kloppen, je kan het laatste beetje lading er beter niet te snel in proppen. Ergens in de kleine lettertjes staat ook wel dat ze niet helemaal vol zijn na 15 minuten, dacht ik.

:>))

Reply to
Funprice

Maar hoeveel kost zo'n combinatie van cellen oplader nu? Want ik vraag me nog steeds af of de meerprijs van zo'n supersnellaadcombo de moeite waard is. Ik neem aan dat je voor 30 euro (10 euro voor 4 AA oplaadbare batterijen en 20 euro voor een standaard snellader) een goede snelladercombo hebt die in 2 uur de batterijen vollaadt.

Fred.

Reply to
Fred

Je kunt het enkel zelf uitmaken, 'tijd is geld' en dan is het verschil tussen 2 uur en een kwartier mogelijk interessant genoeg. Misschien ook als geld geen rol speelt, maar tijd wel.

Reply to
Funprice

Je kan natuurlijk ook gewoon twee setjes batterijen gebruiken. Als de ene set in het apparaat zit, doe je de andere in de lader. Op die manier heb je altijd volle batterijen tot je beschikking.

Reply to
Patrick de Zeester

Dat bedoel ik dus, vandaar ook mijn vraag hoeveel kost zo'n supersnallaadcombinatie van lader en 4 AA cellen.

Die strategie pas ik ook toe, een goed idee om deze handige tip te vermelden.

Fred.

Reply to
Fred