ruitvorm voor spoelen

Dag Dirk,

Ik volg dit onderwerp nu even. Ik heb enige kijk op EM verschijnselen, maar ik begrijp niet wat er in jouw hoofd omgaat. Een plaatje met toelichting kan verhelderend werken. Wellicht kan ik dan ook iets zinnigs roepen.

Groeten,

Wim PA3DJS

vergeet niet om de eerste drie letters van het alfabet uit het mailadres te halen.

Reply to
wimabctel

Wat zoek je dan wel? Iets wat een sterk koppel kan uitoefenen? Toch niet weer zo'n zogenaamde lachwekkende gratis energie?

P.

Reply to
P.

Ik zit al de hele tijd te denken dat het daarvoor bedoeld is...

Zou niet weten hoe ik het nog simpeler zou kunnen uitleggen .

Dirk

Reply to
Dirk Selis

Helder!

Overigens, als je quote, doe het dan correct, zie correctie boven.

Met vriendelijke groet,

Wim PA3DJS

wimabctel

Op 14-5-2009, heeft Dirk Selis verondersteld :

Helaas, ik kan je niet verder helpen. Heb wel even gegoogled naar gekruiste spoelen, maar vind niet veel bijzonders.

Reply to
Dirk

Dirk,

Als het daarvoor bedoeld is, vergeet het maar!

Google maar eens naar het verschil tussen kracht en energie.

Vegelijking met een auto: Een magneetveld is een kracht, net als je veren. De veren worden niet warm. Je kunt ook geen energie uit een veer halen. Wel kun je hem heel lang laten bewegen.

Je schokdemper is een weerstand. Die wordt warm! Hij absorbeert de bewegingen van je auto. Een weerstand is in feite iets dat verlies geeft. Alleen daar haal je energie uit.

De schokdemper dempt de veer. Je brengt energie in je systeem door met de auto (te) hard over een drempel te rijden. Die energie stop je in de veer, de auto gaat deinen. En de schokdemper vreet het dan op als warmte. De conclusie is dat je een veer, en dus ook een magneetveld, alleen kunt gebruiken voor het OMZETTEN van de ene in de andere energievorm. Niet voor het genereren. Er zit geen energie in een magneet veld (niet helemaal waar, maar we hebben het over een miniem klein beetje).

P.

Reply to
P.

"P."

Ja , en ? Alleen het veld een beetje meer benutten .

Dirk

Reply to
Dirk Selis

Je kunt geen energie uit niks halen. Je kunt geen energie uit een kracht halen. Een magneetveld is een kracht, geen energie.

P.

Reply to
P.

Ik zie ook nog steeds niet wat exact de bedoeling is -- wellicht kun je ergens een goede tekening online zetten?

Gaat het hier om een idee voor een soort 'superspoel', die veel grotere (veld)krachten zou moeten opwekken dan bestaande spoelen? Dan vrees ik dat ik je moet teleurstellen. Er is een theoretische grens aan wat je kunt halen met een bepaalde stroom, spoelgeometrie en kerntype -- en die grens wordt in allerlei omstandigheden en toepassingen al aardig benaderd. Vraag me nu even niet om de details -- die zou ik ook weer moeten opgraven. Spoelen zijn notoir lastige dingen, doordat het gedrag van veel verschillende factoren afhangt.

Dit doet me ook een beetje denken aan iemand die jaren geleden sci.electronics.design onveilig maakte met zijn idee voor een 'supercondensator', met een op fractals gebaseerde vorm van diëlektricum en geleiders. Volgens hem kon je in zijn condensator ter grootte van een schoenendoos een hoeveelheid energie opslaan, vergelijkbaar met meerdere volle tanks benzine (hij zag elektrische auto's dan ook als belangrijkste toepassing). Helaas bleek ook dit toch niet realistisch. Of een simpeler voorbeeld: een VVD'er die niets zag in een verbod op terrasverwarming, maar ervoor pleitte dat deze dingen veel zuiniger zouden moeten worden. Helaas, hoe je het ook wendt of keert: met bijvoorbeeld 100 watt kun je misschien een muizenkooi warm houden in de winter, maar geen terras ...

Maar het kan evengoed geen kwaad om dit soort ideeën te presenteren -- het is altijd leuk om erover na te denken, en misschien dat er toch nog nuttige andere ideeën uit voortspruiten.

http://www.linetec.nl

"Richard Rasker"

Wou eens weten hoeveel kracht er uit zo 'n spoelenwikkeling kan gehaald worden , daarvan hangt het wat af welke mogelijkheden er kunnen .

Proefjes zijn redelijk eenvoudig , en als er iemand al meer over weet , gaat het wat rapper .

Heb ik ook ondervonden .

Dirk

Reply to
Dirk Selis

Wat heb je dan aan die kracht? Als je er energie uit wilt halen dan heb je niks aan kracht. Je moet dan kracht maal weg hebben.

Ik denk dat het inmiddels wel duidelijk is dat er hoe dan ook geen sprake is van een verbazingwekkende energiebron, -transmissie of -opslag. Toch is veel kracht alleen ook al bijzonder gewenst; er zijn talloze toepassingen waarbij men erg graag zoveel mogelijk kracht c.q. veldsterkte met een zo klein mogelijke magneetspoel wil hebben. Ik heb echter het sterke vermoeden dat op het gebied van elektromagneten (gelijkstroom) het optimale wikkelrecept domweg bestaat uit zoveel mogelijk wikkelingen cilindrisch naast en boven elkaar, waarbij de geleider een zo laag mogelijke soortelijke weerstand moet hebben. Andere wikkelpatronen en spoelvormen hebben zeker hun nut, maar dan vooral bij hogere frequenties (waarbij onder meer de onderlinge capaciteit en het zogenoemde skineffect van de wikkelingen een rol gaan spelen), en hogere spanningen (waarbij doorslag tussen wikkelingen kan optreden).

http://www.linetec.nl

Ik heb ook geprobeerd wat meer duidelijkheid te krijgen, maar is niet gelukt.

n.

ar

0

het

ge

Helemaal mee eens. Volgens mij zijn op deze manier ook diverse thermoplastische kunststoffen "uitgevonden" en niet te vergeten onze halfgeleiders.

Groeten,

Wim PA3DJS

wimabctel

"Dirk Selis" schreef in bericht news:uKZOl.31301$ snipped-for-privacy@newsfe28.ams...

iets met velden en kringintegralen. Doe 'es opzoeken, dan wordt het allemaal wel duidelijk, wat P. bedoelt.

Reply to
nono_einstein