Radio Controll klokje op zomertijd

Ik heb een radio controlled klokje waarvan de batterijen leeg waren, dus vervangen. Nu loopt hij op de zomertijd. Wat nu?

Met vriendelijke groeten, Jawade.

Veel vernieuwd! Diskeditors met MBR-rebuilders! Bootmanager (+Vista +Linux), ClrMBR, SDir v DIRgrootte, POP3lezer, DOS_filebrowser, Kalender, Webtellers en IP-log, USB-stick tester.

Reply to
Jawade

Je moet de datum goedzetten stuk onbenul!!!

Klaas

"Jawade" schreef in bericht news:081127$ snipped-for-privacy@Jawade.Naaldwijk.nl...

Reply to
Klaas Ensing

Zorgen dat hij de zender kan ontvangen. Of misschien is de ontvangst wel defect?

Je moet nu wel **winterbatterijen** gebruiken he.

Bij een aantal kokken moet je eerst de klok op het hele uur zetten, dat aan de huidige tijd voorafgaat. Stel het is nu 16.25h. Dan zet je de klok *zonder batterij!!* eerst op 16.00h.

Je plaatst de batterij, soms moet je dan de secondenwijzer nog snel naar de "12" dirigeren en de klok doet bij het oppikken van het signaal de rest.

Reply to
post2u

Hij is juist door de ontvangst op zomertijd gaan lopen, dat heb ik zelf niet gedaan.

Met vriendelijke groeten, Jawade.

--
http://jawade.nl/  Veel vernieuwd! Diskeditors met MBR-rebuilders!
Bootmanager (+Vista +Linux), ClrMBR, SDir v DIRgrootte, POP3lezer,
DOS_filebrowser, Kalender, Webtellers en IP-log, USB-stick tester.
Reply to
Jawade

Op Donderdag 27 November 2008 19:22:25 +0100, schreef post2u in artikel :

Ja, dat weet ik, maar dat werkte de eerste keer niet, toen heb ik hem lekker laten gaan op halve kracht, en normaal staat 'ie dan de volgende dag goed. Nu dus op zomertijd. Maar ik zal het nog eens proberen.

> [...]

Bootmanager (+Vista +Linux), ClrMBR, SDir v DIRgrootte, POP3lezer,
DOS_filebrowser, Kalender, Webtellers en IP-log, USB-stick tester.

Rot es op naar je hol, troll.

Reply to
eukervoorn

Dan is de ontvangst misschien marginaal geweest. Er zit ergens een zomer/winter bitje in de tijdcode dus je hoeft dit niet zelf te regelen.

Mijn DCF77 keukenklok ontvangt niet altijd goed op de plek waar hij hangt. Als er iets mis is of de batterij is verwisseld leg ik hem even in een andere kamer en dan gaat het wel goed.

Ik heb hem weer opnieuw ingesteld, maar hij pakte niet. Er bestaat nog een mogelijkheid dat 'ie gestoord wordt door de computer. Ik laat hem lekker gaan, mijn ervaring is dat 'ie vanzelf weer goed gaat lopen. Ik geloof wel dat er vroeger vaker meer signalen meegezonden werden, toen kon je erop wachten bij wisseling van zomer/wintertijd dat hij zich ging corrigeren.

> [...]

Bootmanager (+Vista +Linux), ClrMBR, SDir v DIRgrootte, POP3lezer,
DOS_filebrowser, Kalender, Webtellers en IP-log, USB-stick tester.

Ben

Dat is inderdaad de enige manier. Storing is heel waarschijnlijk, maar eigenlijk maaar dan zou ie af en toe ook goed moeten springen. (het DCF- signaal heeft paritybits voor uren, minuten en datum, maar niet voor de losse bits van TZ-offset, DST-warning en alternate antenna)

Het formaat is nooit gewijzigd.

HTH, AvK

Reply to
Moi

Een klok hoeft trouwens helemaal niet naar die bits te kijken want DCF77 zendt de locale tijd uit. De tijdzone info heb je alleen nodig als je die wilt omrekenen naar een UTC tijd (zoals in een NTP server). Een klok kan gewoon de uitgezonden tijd aangeven zonder te weten of dit zomer- of wintertijd is.

Dat is niet helemaal waar, de eerste 14 bits waren vroeger altijd 0 en worden tegenwoordig gebruikt om weer-informatie door te geven. Dit kan in theorie betekenen dat een klok niet meer synchroniseert, omdat hij de data afkeurt.

Dan krijg je echter niet dat hij een uur fout loopt, maar dan doet ie het gewoon helemaal niet meer goed.

"Klaas Ensing" schreef in bericht news:ggmkhk$pur$ snipped-for-privacy@aioe.org...

Dat doet ie vanzelf als ie weer een signaal krijgt. Meestal 'snachts. Ghost

Reply to
Ghost

Ik heb vannacht de computer aan gehad, en vandaag liep hij nog uit de pas. Het is overigens een klokje met wijzers. Ik denk dus dat de monitor, die er vlak onder staat, of de computer, die er een meter vanaf staat, storen.

Ik herinner me dat tijdens het wisselen van wintertijd naar zomertijd, hij binnen 5 minuten een uur doorliep. Maar dat kan dus makkelijk zijn omdat hij toen geen last had van de monitor of computer. Ik heb hem nu op een andere plaats gezet, maar hij reageert nog niet.

> [...]

Bootmanager (+Vista +Linux), ClrMBR, SDir v DIRgrootte, POP3lezer,
DOS_filebrowser, Kalender, Webtellers en IP-log, USB-stick tester.

"Jawade" schreef in bericht news:081128$ snipped-for-privacy@Jawade.Naaldwijk.nl...

Niet iedere klok zet z'n ontvanger 24 uur per dag aan. Dat zou de batterijen veel te snel leegtrekken.

Het signaal komt uit het zuid-oosten. Zet 'm eens bij een raam wat vrij zicht heeft in die richting, ver weg van storingsbronnen, en geef 'm dan een dag de tijd.

Reply to
mijn naam

Op Vrijdag 28 November 2008 17:10:35 +0100, schreef mijn naam in artikel :

Ik heb hem weer op z'n oude plekje gezet, hij zoekt het maar uit. :-) Hij heeft het daar altijd gedaan, dus het komt wel.

Overigens, ik had de tijd genoteerd van het vervangen van de 2 AA Duracells, en hij heeft er 28 maanden op gelopen. :-)

> [...]

Bootmanager (+Vista +Linux), ClrMBR, SDir v DIRgrootte, POP3lezer,
DOS_filebrowser, Kalender, Webtellers en IP-log, USB-stick tester.

Storingsbronnen hoeven niet persé dicht bij de klok te staan.

Ik heb al een jaar of vier een digitaal klokje, ook met DCF77 ontvanger, met twee knoopcellen die ik nog nooit heb vervangen. En ja, dat geeft nog steeds de juiste tijd aan. Dat kan echt niet wanneer de ontvanger 24/7 aan staat.

Alleen bij de overgang van of naar zomertijd wil de klok nog wel eens een uurtje uit de pas lopen. Daar kan ik wel mee leven.

Reply to
mijn naam

in artikel :

Dat zou heel goed kunnen. Een CRT monitor stoort op de lange golf, door de lijnfrequentie of door producten van de lijnfrequentie en schakelende voeding. Zoiets gaat in mindere mate ook op voor andere monitoren en computers. Beste kans dat de ontvangst van de klok helemaal wodt weggedrukt.

Het is een CRT en staat er 10 cm vanaf. Dat zal de oorzaak zijn. En als de monitor 's nachts uit staat, blijft het klokje toch altijd goed lopen. Ik geloof dat 'ie van zichzelf ook behoorlijk zuiver is. Ik heb ook nog een RC LCD klokje, ik zal hem eens op de monitor zetten.

> [...]

Bootmanager (+Vista +Linux), ClrMBR, SDir v DIRgrootte, POP3lezer,
DOS_filebrowser, Kalender, Webtellers en IP-log, USB-stick tester.

Op Fri, 28 Nov 2008 18:29:30 +0100, schreef "mijn naam" het volgende.

Ik niet, daar heb je geen radio-controlled klokje voor.

groetjes Henk

--
#Laat altijd staan op wie en wat je reageert, en antwoord
altijd onderaan waarbij je het overbodige knipt.#