Draairichting wisselstroommotor

Wat bepaalt de draairichting van een wisselstroommotor?

Met vriendelijke groeten, Jawade.

Veel vernieuwd! Diskeditors met MBR-rebuilders! Bootmanager (+Vista +Linux), ClrMBR, SDir v DIRgrootte, POP3lezer, DOS_filebrowser, Kalender, Webtellers en IP-log, USB-stick tester.

Reply to
Jawade

Bij meer-fasen motoren: de volgorde van de fasen. Bij een-fase motoren: hoe de condensator is aangesloten.

Reply to
Dirk

In het kort gezegd, de draairichting van het draaiveld. Die kan weer worden bepaald door de condensator Je kan ook de veldwikkeling (stator) ompolen.

Reply to
(on)wijs man

Oké. Ik bedoel bij 1 fase. Betekent dat dat het zonder condensator een gok is? En de stator ompolen? Bij wisselstroom? Of is het zo dat de polen van de stator t.o.v. de polen van de rotor feitelijk de richting bepalen?

Met vriendelijke groeten, Jawade.

--
http://jawade.nl/  Veel vernieuwd! Diskeditors met MBR-rebuilders!
Bootmanager (+Vista +Linux), ClrMBR, SDir v DIRgrootte, POP3lezer,
DOS_filebrowser, Kalender, Webtellers en IP-log, USB-stick tester.
Reply to
Jawade

Zie op

Als je dan V2 verbindt met U2 en V1 met de S zal de motor in de andere richting draaien

Reply to
Marcel Aerts

Je zal toch wat meer info moeten geven, wat voor wisselstroom motor is het juist, een of andere type inductie motor, een universeel motor (te herkennen aan collector en koolborstels), of...

--
inox
Reply to

Hangt van de motor af.

Bij een driefasenmotor de volgorde van de fasen (bij 3-fasenbedrijf) of de aansluiting van de loopcondensator (bij 1-fasebedrijf).

Bij een simpele synchroonmotor (van een klok bijvoorbeeld) wordt de draairichting mechanisch bepaald (blokkering als hij de verkeerde kant op wil gaan lopen, of bij een niet zelfaanlopende de kant waarop je hem aan laat lopen).

Uitleg over andere motortypes (seriemotor, asynchroonmotor) laat ik graag aan anderen over.

Ik ook ;-) in dit geval uitleg BLDC motoren

-> basic overview

Vriendelijke groeten, Ron van Sommeren

Ron van Sommeren

Als ik het goed heb gaat het dus om de poling van de stator t.o.v. de rotor.

> [...]

Bootmanager (+Vista +Linux), ClrMBR, SDir v DIRgrootte, POP3lezer,
DOS_filebrowser, Kalender, Webtellers en IP-log, USB-stick tester.

Met een stator, rotor en 2 koolborstels. Een gewone, zeg maar.

> [...]

Bootmanager (+Vista +Linux), ClrMBR, SDir v DIRgrootte, POP3lezer,
DOS_filebrowser, Kalender, Webtellers en IP-log, USB-stick tester.

Een universeelmotor dus, ook wel seriemotor genoemd dacht ik. De draairichting wordt door de plaatsing van de koolborstelbrug ten opzichte van de veldspoel bepaald. Dit kan je goed zien in sommige wat simpeler boormachines, daar bedien je de koolborstelbrug rechtstreeks met de handle voor de draairichting.

Of door elektrisch om te polen (als de koolborstels een vaste positie van

90° tov de stator wikkeling hebben), de meest eenvoudige manier is een kruisschakelaar met nulpunt tussen de draden naar de koolborstels.
--
inox
Reply to

Precies. Het gaat om het ene veld tov het andere. Of je nou de ene of de andere ompoolt, dat maakt niet uit. Het is een soort Mozes en de berg.

HTH, AvK

Reply to
Moi

Een typisch voorbeeld van een seriemotor is een stofzuigermotor. Een stofzuigermotor is een gelijkstroom seriemotor, die ook goed op wisselstroom werkt vanwege de lage zelfinductie van de spoelen waardoor er geen te groot faseverschil ontstaat van de magnetisatie die de snelheid van ompolen kan volgen. De rotor (koolborstels) en stator staan elektrisch in serie geschakeld. Dit type motoren mag NOOIT ONBELAST draaien (zonder fan) want dan slaat hij op hol en verbrand.

Reply to
(on)wijs man

Dat is niet helemaal juist, het omdraaien van de draairichting van dit type gelijkstroommotoren gebeurt door of de stroom door het satorveld te draaien of door de stroom door anker EN HULPPOLEN te draaien.

De hulppolen zorgen er in het statorveld dat ankkerreactie gecompenseerd wordt, waardoor het vonken van de koolborstel geminimaliseerd wordt. Draai je de hulppolen niet mee dan vonkt het geheel.

Dus alleen op de koolborstels de aansluiting draaien is niet juist.

Zijn er geen hulppolen aanwezig dan zul je de borstelstand moeten wijzigen.

Bart

Reply to
bartje_4

Of door een dikke koperdraad van 1 winding die het draaiveld een start richting meegeeft.

Maar deze winding zit vast in het blikpakket en is de draairichting van dit type niet eenvoudig te wijzigen.

Bij een eenfase motor met condensator is het draaien van het hoofdveld of de combinatie hulpveld en condensator een mogelijkheid.

Reply to
bartje_4

"bartje_4" schreef in bericht news:5573b$49800efb$5468a428$ snipped-for-privacy@cache60.multikabel.net...

De shaded pole motor Draai het anker 180 graden in de in de lengterichting tov de stator Ferre.

Reply to
Fernand

Een universeel motor (wisselstroomseriemotor) heeft GEEN "hulppolen", alleen een anker wikkeling en daarmee in serie een stator wikkeling. Door een van beide om te polen draait de motor andersom.

--
inox
Reply to

Ja en daarom zal hij ook veel harder gaan vonken als je de draairichting wilt veranderen.

Maar er bestaan ook zoiets als shunt motoren en de betere types hebben die zeker wel.

Reply to
bartje_4

Onzin,

Een shunt motor is een gelijkstroom motor (stator wikkeling parallel met de rotor wikkeling) en die heeft ook GEEN "hulppolen".

Motoren met een commutator (collector) hebben geen hulpwikkeling nodig (laat staan hulppolen) om aan te lopen, het rotor veld is immers in fase verschoven met het stator veld door de plaatsing van de koolborstels.

--
inox
Reply to