Philips 70FR900/00G tuner/versterker, geen FM ontvangst.

Deze Philips 70FR900/00G tuner/versterker heeft geen FM ontvangst meer, AM werkt prima, alsook de aangesloten CD/Phono/Tape modules.

De tuner zoekfunctie werkt ook, hij loopt de FM band af, maar buiten wat geruis vindt hij niks.

Zijn er bekende fouten bij dit toestel die dit veroorzaken, of iemand dit al voorgehad? Zonder schema wordt het lastig.

Toestel is nog te goed om te dumpen, als iemand kan/wil helpen....erg graag.

Met dank, Mark

Reply to
Chianti

Op Sat, 27 Jan 2007 20:59:43 +0000, schreef Chianti:

Ik heb geen idee wat er voor elektronica in dit ding zit (kun je bij benadering het bouwjaar geven?), maar als het een wat ouder model FM-blik is, heb je kans dat er een JFET in zit die domweg kapot is. Verder ben ik nog wel eens wat tegengekomen met een afstemspanning (2-33V) die het niet deed wegens kapotte 33V-'diode'. De ruis lijkt in ieder geval aan te geven dat het probleem ergens direct aan het begin van de tuner zit, dus nog vóór de eerste mengtrap naar

10,7 MHz.

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

( uitgebreide foutomschrijving door Chianti)

"Richard Rasker" wrote >

Ik vermoed begin jaren '90....inderdaad een wat ouder model, er zit zelfs nog een kolos van een voedingstrafo in wat het ding onhandelbaar zwaar maakt.

, maar als het een wat ouder model FM-blik

De 1ste die ik tegenkom na de coaxconnector is een BF987( N CHANNEL MOSFET TRIODE ) waar ik tussen D en S slechts 50 Ohm meet. (hmm lijkt me niet goed) En ook dat nog, bij Nedis en Aswo niet meer verkrijgbaar, zijn er vervangers voor? Of vergis ik me, en is ie niet stuk?

Verder ben ik

Met dank voor de interesse, nog tips?

Reply to
Chianti

Op Sun, 28 Jan 2007 17:30:35 +0000, schreef Chianti:

Die lage weerstand kan heel goed, want dit is een zogenoemd depletion-type dat pas bij een bepaalde negatieve Vgs dicht gaat (en dus bji 0V geleidt). Verder krijg je bij een kapotte ingangstransistor/-FET meestal nog wel ontvangst, alleen veel minder - het ding dient uitsluitend ter versterking van het signaal.

Ik zou eerder denken aan een kapotte transistor in de oscillator, en dat is ook eenvoudig te testen: zet een andere FM-ontvanger pal naast deze en kijk of je de oscillator kunt ontvangen - die zit als het goed is op 10,7 MHz naast de ontvangstfrequentie (ik dacht hoger, maar dat weet ik niet meer zeker). Dus met de kapotte ontvanger op 90MHz moet de oscillator te ontvangen zijn op 100,7MHz, of andersom.

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

Of vergis ik me, en is ie niet stuk?

update: Niettegenstaande alle solderingen,zelfs door de loupe,er nog goed uitzagen, toch maar de volledige ontvangerprint doorgesoldeerd ....en jawel...er is weer FM ontvangst! Dus die FET (BF987) is nog o.k., alsook de andere componenten. Alleen de auto zoekfunctie loopt door zonder te stoppen, manueel kan ik de zenders wel vinden. Maar goed, daar valt mee te leven....

Met dank en tot wederdienst bereid, Mark

Reply to
Chianti

Kijk eens naar trimcondensatortje C311 3-10pf.

TrimC311 zit in de oscillatortrap, zie ik......eraan draaien geeft geen verbetering, maar weer in de orig. positie gezet. Verderop de ontvangerprint zie ik wel een trimmertje van 100k ,R66, met printopschrift 'search stop'. Zou ik?

Reply to
Chianti

Zolang je weet waar hij stond...