overslagspanning in lucht

Weet iemand hier hoe hoog de overslagspanning is in lucht? Ik heb hier een hoogspanningsgenerator die een vonk trekt van 5,5 cm, en ben benieuwd hoe hoog de spanning ongeveer is.

Ben

Reply to
BenDeGek

Op Wed, 06 Sep 2006 21:47:39 +0200, schreef BenDeGek:

De doorslagspanning in lucht bedraagt ruweg 1000 volt per millimeter, maar dit kan door diverse oorzaken behoorlijk variëren, zeker boven enkele kilovolts. In jouw geval zul je dus iets van 50 kV hebben.

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

Vuistregel: 1000V/mm.

Deze vuistregel dient om de minimale afstand te bepalen, en is 1kV/cm. Hierbij is nog lang geen overslag van de vonken, het is een veilige marge

Toet

Reply to
Toeternietoe

"Toeternietoe" schreef in bericht news:44ff3b0b$0$4357$ snipped-for-privacy@dreader28.news.xs4all.nl...

Andere vuistregel: 3kV/mm

Hans

Reply to
JT van Es

Dat is voor een homogeen veld. In de prakijk is het veld meestal niet zo homogeen en kun je veel minder hebben.

--
Maurice
Reply to

Niks centimeter: het is 1000 Volt per *millimeter*. Die regel gold al in de tijd dat we ons nog onledig hielden met leuke dingen als het bouwen van een inductor van Ruhmkorff. En wie wel eens met de modernere variant ervan - een bobine - heeft geexperimenteerd weet dat die vuistregel wel degelijk opgaat. Zo veilig is die marge dus bepaald niet.

marge

Het kan een mooie draad worden als we nu het fenomeen "corona" er bij halen.

Hans

Reply to
JT van Es

Dit geld voor een homogeen electrostatisch veld. Wanneer de electroden puntvormig zijn, dan kan bij een lagere spanning overslag optreden. Zoals bij een bougie.

Reply to
C.R. Kuijer

"C.R. Kuijer" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@nowhere.nl...

Hoeveel spanning denk je nodig te hebben om een bougie bij een vol belaste motor te ontsteken?

Hans

Reply to
JT van Es

Dag Ben,

De getallen 3000V/mm en 1000V/mm zie je vaak genoemd. Zoek op "dielectric strength of air" en je krijgt veel hits. De meeste zeggen

3000V/m. Volgens mijn bron "reference data for Engineers" is het ongeveer 3000V/mm (bij normale luchtdruk)

Dit betekent niet dat als je elektroden 1 cm uit elkaar zitten, je 30kV hebt. De reden is, zoals anderen ook aangekaard hebben, dat dicht bij de elektroden de veldsterkte hoger is zodat daar reeds eerder ionisatie optreedt.

Doe je wel een beetje voorzichtig als je de boel gelijkricht en in een condensator stopt? Ik experimenteer ook wel eens wat met hoogspanning, maar dan wel op minimaal 25 kHz, dat is beter voor het lijf.

Groeten,

Wim

Reply to
wimtel

--

schreef in bericht news: snipped-for-privacy@e3g2000cwe.googlegroups.com...

Zoiets kan ook.

Groetjes Tommy.

Reply to
Tommy

schreef in bericht news: snipped-for-privacy@e3g2000cwe.googlegroups.com...

Ok, allemaal bedankt, ik had al op google gezocht maar niets relevants gevonden. Ik dacht zelf ook aan 1000V/mm, maar wist het niet zeker.

Tja, het is een bestaande black box, met 6v dc ingang en twee draadjes voor de hoogspanning, zonder externe komponenten. Staat ook helemaal niets op,(behalve wat oosterse tekentjes), lekker veilig................

Reply to
BenDeGek

"Tommy" schreef in bericht news:LWhMg.65730$ snipped-for-privacy@phobos.telenet-ops.be...

Grappig projekt!