LED en RC [Halloween vraagje]

Hoi hoi,

Binnenkort is het halloween (31 oktober), en ik heb een kennis die graag allerlei kleine zaakjes in elkaar knutselt. Nu heeft hij van 2 pingpongballen een paar ogen gemaakt. Nu wil hij graag in iedere pingpongbal 1 LEDje plaatsen en het geheel op een 9V batterijtje aansluiten (serieel). Om de feestvreugde te verhogen, zou hij de LEDjes graag zien knipperen.

Uit een ver verleden staat me nog bij dat met een weerstandje en een condensatortje het geheel werkend te krijgen is. Inderdaad, zoals ik al opmerkte :"In een ver verleden" en ben het fijne ervan vergeten.

Zou iemand me kunnen helpen met het opgeven van de waarden van de condensator en de weerstand om beide LEDjes iedere 0.5 seconden even te laten knipperen (zeg, 0.1 a 0.2 seconden oplichten) ?

Alvast bedankt voor de reacties,

Met vriendelijke groet,

Bernard

Reply to
bbboelens.REMOVE_THIS

Het eenvoudigste is om knipperledjes te kopen. Dan heb je alleen een weesstand nodig.

--
pim. ReplyTo: news^A^B^C3^Hlezer [at] schaeffer.tk
Reply to

Kijk eens op

(of stel de vraag daar, nederlandstalig).

Maar misschien makkelijker: koop 2 knipperleds, die bestaan gewoon :)

Wouter van Ooijen

-- ------------------------------------

PICmicro chips, programmers, consulting

Reply to
Wouter van Ooijen (www.voti.nl

een weerstand van 470 of 560ohm in serie met de led zetten, moet werken op

9V

om ze te laten knipperen zal toch een ic nodig zijn denk ik. (555 timer) of multivibrator opbouwen met nand poorten & trimmer & condensator

Reply to
Ponzetta

Minimaal in ieder geval 2x transistor, 2x condensator en een weerstand of

4 (als je ten minste bij spoelen weg wilt blijven)

ik zou voor deknipperled gaan.

hans

--
http://www.meadow.tk
Reply to

twee leds in serie waarvan =E9=E9n een knipperled, zou dat ook gaan?

--=20 groet, Marcel.

Reply to
Marcel.

twee leds in serie waarvan één een knipperled, zou dat ook gaan?

--
Jazeker.... Als je (op 9 volt) een serieweerstand toevoegt.

3 Volt voor de knipperled, 1.8 Volt voor de gewone led, dus 9 - (3+1,8) =
4,2 Volt wegwerken bij 20 mA. R = U/I = 4.2 / 0.02 = 220 Ohm 0,25 Watt.

Je kunt er ook 3 gewone leds mee in serie zetten en de weerstand weglaten.

(Op deze manier maakte ik vroeger blauwe zwaailampen in speelgoedauto's. een
rode knipperled weggewerkt, in serie met twee (toen nog superdure) blauwe
leds in de zwaailichten.)

Grtz,
Ben
Reply to
Ben

=3D

att.

.

een

ja, want ik neem aan dat de OP de leds gelijktijdig wil laten knipperen,=20 hetgeen met twee knipperleds naar ik aanneem niet goed zal lukken...

--=20 groet, Marcel.

Reply to
Marcel.

Gezien de huidige antwoorden, is het wellicht handig om er ook bij te vermelden dat de ogen inmiddels in een "kop" zijn gelijmd, die inmiddels ook al aan de romp is bevestigd. Met andere woorden, er hangen alleen nog 2 draadjes uit. Ik weet dat een 555-timer mogelijk is, maar ook daar is een combinatie van een condensator en weerstandje nodig. Dus, is er iemand die me op weg kan helpen met de daadwerkelijke gevraagde waarden van de weerstand en condensator, i.p.v. de huidige doorverwijzen naar andere oplossingen ? Ik meen toch echt dat het vrij eenvoudig was om het geheel te berekenen, maar ik weet zelf de formule om het geheel te berekenen niet meer. Wellicht is het verstandiger om naar de electronica-winkel te gaan en het daar te vragen.

Met vriendelijke groet,

Bernard

Reply to
bbboelens.REMOVE_THIS

Download even ergens een ne555 lm555 datasheet. Staat schema + formule in.

Hans

--
http://www.meadow.tk
Reply to

Beste Bernhard,

Als je 2 gewone LED's gebruikt, zullen ze nooit aan het knipperen te krijgen zijn met alleen een condensator en een weerstand. Het enige dat je nu nog kan doen is alsnog een knipperLED gebruiken die je als knipper-schakelaar gebruikt in serie met de 2 in middels gemonteerde LED's.

plus---knipperLED---weerstand---LED---LED--- min (willekeurige volgorde, alles staat hier in serie)

Zoals je ziet is er geen condensator nodig.

De waarde van de weerstanden kan je berekenen aan de hand van de wet van Ohm, een normale waarde bij normale LED's is 20 mA. Dus als je 9 volt voedingspanning hebt, dan trek je daar de spanningsval over de LED's af, dan hou je in schakeling 1 ongeveer 3 volt over. De weerstand wordt dan

3:0,02=150 Ohm.
--
Mazzels!

Gerard

verwijder "nospam" uit e-mail adres

Posted by news://news.nb.nu
Reply to
Bezemsteel

Ok,

10K naar plus. 4K7 andere weerstand. Elko 47 uF.

Frekwentie 1.58 Hz, duty cycle 75%

Ledjes in serie aan poot 3 in serie met een weerstandje 470 ohm naar plus voor ca. 10 ma door ledjes.

--
pim. ReplyTo: news^A^B^C3^Hlezer [at] schaeffer.tk
Reply to
pim schaeffer

(zucht) Dan neem je een knipperled en zet die in serie met de al bestaande LED(s). De knipperled zie je dan niet, maar die zal wel zorgen dat de andere LED(s) knipperen.

Wouter van Ooijen

-- ------------------------------------

PICmicro chips, programmers, consulting

Reply to
Wouter van Ooijen (www.voti.nl

Op Wed, 29 Oct 2003 12:35:24 GMT schreef bbboelens.REMOVE snipped-for-privacy@home.nl :

Probleem uiteindelijk opgelost met een knipperLED en een weerstandje.

Dank voor jullie suggesties.

Reply to
bbboelens.ditkanweg

schreef in bericht news:3fa229a8.2193030@news...

Graag gedaan, ik dacht het al en ik schreef het al;-)