LCD

Beste Mensen,

Regelmatig moet ik (voornamelijk radio's) openmaken voor reparaties. Zo ook nu weer. Ik heb een klein wereldontvangertje (digitaal) waarvan ik de 3,5mm aansluiting moet vervangen. Regelmatig blijkt echter dat die LCDs met zo'n rubberstrookje op de print gedrukt zitten. Nadat ik het apparaat openmaak, valt de LCD er dus af (op zich geen probleem), maar ik krijg die LCDs er NOOIT meer goed op. Wat ik ook probeer. De LCD valt niet meer af te lezen, of er komt nonsens op te staan. Wie kan mij hier wat tips geven over waar ik op moet letten bij het opnieuw aanbrengen van zo'n LCD. Het gebeurt me gewoon erg vaak bij verschillende apparaten.

Alvast bedankt!

Groeten,

Rick.

Reply to
Rol

Tip: blijf er vanaf.

--
Groeten, Jawade.
http://jawade.port5.com Mirror: http://www.geocities.com/kolibrie.geo

Moet ik dit opvatten alszijnde een mededeling dat helemaal niemand het hier weet?

Rick.

Reply to
Rol

Nee, heel veel mensen zijn op dit moment met vakantie. De stripjes wirden op den duur wat minder elastisch, dat kan voor onvoldoende druk zorgen. Verder moet het echt helemaal stofvrij zijn. Het kan echt, ik heb er nooit problemen mee, maar ik werk zeer zorgvuldig.

--
Groet,     Gerard,

verwijder "nospam" uit e-mail adres

Posted by news://news.nb.nu
Reply to
Bezemsteel

Meer van 'er kan weinig foutgaan dus wat heb je uitgehaald'... Ik begrijp dat het een LCDtje is waarvan het glazen randje op een stripje rubber rust? Het enige dat kan foutgaan is dat je het sripje rubber 90 graden kantelt, waardoor het niet geleidt, anders moet het gewoon werken. Zeker als je dat vaker overkomt, heb je mensen die dan een beetje cynisch gaan reageren. Als je het over LCDtjes hebt die met een flexibele verbinding zijn aangesloten, is het trouwens einde oefening als ze eenmaal loskomen.

Die rubberstrookjes zijn zebra strips en worden soms klantspecifiek gemaakt. Het is dus mogelijk om ze 180 graden te draain waarna je lcd het niet meer doet. En niet 90 graden want dan past het er niet in :) zoals een ander schreef. Even de contactvlakken goed reinigen (wattestaafje met iso-propanol of zo).

Voor meer info

MvG Cees.

--
# A brain storm to one person could be a slight draft to the other one.
# Cees Keyer, HVA dept I&E, Weesperzijde 190, 1097DZ Amsterdam, Holland

Was goed bedoeld hoor. Als iemand niet precies genoeg is om te kijken hoe het stripje zit en het niet meer goed aan kan brengen, kan men er beter van af blijven.

--
[...]

Heel appart. De ene zegt dat het einde oefening is als deze rubber contacten los komen, terwijl de andere zegt dat je met goed reinigen en de richting van het rubbertje goed onthoud er weinig fout kan gaan.

Hebben we het wel over hetzelfde??

Ik heb een LCDtje waar inderdaad van die flexiebele rubberen geleiders op zitten (die stripjes met van die geleidende contacten erin). Deze zitten gewoon op de print gedrukt maar het is me al meerdere malen gebeurd dat ik deze strips totaal NIET meer werkend terug geplaatst kreeg. Het is me van de totaal 5 keer nog maar 1 keer wél gelukt.

Rick.

Reply to
Rick

Even totaal off-topic:

~ # A brain storm to one person could be a slight draft to the other one. # Cees Keyer, HVA dept I&E, Weesperzijde 190, 1097DZ Amsterdam, Holland # pe1jmj-at-amsat.org Voice: (+31)20-5951639, Fax: (+31)20-5951620 ~

Ik probeer altijd zoveel mogelijk van mijn 'gegevens' achter te houden, terwijl jij ze hier zo neer zet. Heb je daar geen last mee? Bijvoorbeeld spam (e-mail en fax) of ongewenste telefoontjes of adresgerelateerde zaken?

Rick.

Reply to
Rick

Nee geen last, ik gebruik mijn werk e-mail en voor robots staat er geen direct klaar adres in mijn postings. Echter een mens kan dat wel zien wat er bedoeld wordt. En gelet op het feit dat ik in het onderwijs zit ben ik gemiddeld onbereikbaar dus van ongewenste telefoontjes heb ik ook geen last.

Op mijn web-site staat ook mijn e-mail adres maar dan als hex gecodeerd dus met #203 en dat soort dingen een brouwser ziet e-mail adres staan maar een harvester kan er niks mee omdat er geen at-sign instaat "@"

daar staat ook de link om het te coderen...

Ik heb weleens ongewenste fax gekregen maar terug gefaxed met 4 a4-tjes aan elkaar geplakt en zo een uur of 3 laten draaien.... Daarna nooit geen last gehad (ps wel in het dal tarief)

MvG Cees

--
[...]

Ik zeg: einde oefening als de flexibele print loslaat, maar dat is waarschijnlijk niet de bevestiging waar jij het over hebt. Rubber is altijd goed terug te plaatsen, of als het echt slecht is te vervangen. Dat komt veel minder kritisch.

Ik heb het over 2 verschillende aansluitmethoden van de LCD gehad (sorry voor de verwarring). De ene kan weinig fout bij gaan, en is altijd herstelbaar: het rubberen stripje. De ander kan ook niet veel foutgaan maar is niet meer herstelbaar.

Bij mij is het ongeveer 95% die wel goed gaan, behalve als er al klachten met de display waren, dan ligt dat vaak aan het stripje, en schoonmaken helpt dan niet altijd meer. Wat overigens ook zou kunnen: LCD's zijn wel gevoelig voor statische electriciteit. Als je hoogpolig tapijt hebt, of een lage luchtvochtigheid kan dat iets zijn.

Als een browser het kan, kan (een enkele) harvester het vast ook. Of ze het doen is een tweede, misschien kost het teveel moeite.

Reply to
M Bruijn

Die harvesters etc kijken naar de "source code" van de pagina, een web brouwser brengt het in beeld, de vertaalslag van de broncode naar het zicht bare plaatje tekst of what ever gebeurd in de brouwser. Een harvester heeft geen OCR achtige dingen noch gezichtsvermogen. Dus als er geen "@" in de source code voorkomt dan doet ie er niks mee. Wel voorzolang als het duurt.

Cees

--
[...]

Je 'alignment' bij het terugezetten is niet goed genoeg, je moet dat naukeuriger doen. Wellicht naukeuriger dan mogelijk is zonder speciale apparatuur.

Wouter van Ooijen

PICmicro chips, programmers, consulting

Reply to
Wouter van Ooijen (www.voti.nl