Hoeveel vermogen trekt een "standaard" audio setje (i.v.m. Generator).

Hallo,

ik wil een radio (simpel HiFi setje met 4 boxen.) aansluiten op een 600 Watt generator.. Het gaat om een Akai ac-mx93

Met een losse CD-speler. Alleen weet ik niet wat de radio trekt. Op de CD-speler staat braaf 11 Watt (klopt dit). De boxen die bij de radio zitten zijn

40 Watt...

Is de radio nu ook 40 Watt en is dit dan ook alles wat hij wegslurpt van de generator? En is er ook een manier om te testen hoeveel vermogen hij trekt?

Alvast bedankt,

Frank van Boven

Reply to
bove027

Op Fri, 21 Jul 2006 09:42:48 -0700, schreef bove027:

Een gewone hifi-set trekt als 'ie zacht staat 10 - 30 watt, en alleen bij vol volume zal dat ding misschien 150 of 200 watt trekken - maar dat denk ik niet eens.

Veel belangrijker is of de generator een goed geregelde uitgangsspanning heeft - ik heb tientallen stuks audio- en video-apparatuur onderhanden gehad die (soms zeer grondig) doorbakken waren na aansluiten op een generator. Een goedkope generator levert bij geen of weinig belasting soms wel 300 volt; 'grove' spullen (koelkasten e.d.) hebben hier geen moeite mee, maar de meeste elektronica vindt dit niet fijn. Meet dus beslist even met een multimeter wat die generator in onbelaste toestand afgeeft!

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

10W Audiovermogen is *VEEL*. Kwaaie buren-veel. Het rendement van een audio-eindtrap is 50%, het rendement van een voeding ook. De eindtrap zal dus 40W gebruiken als 'ie de buren boosmaakt. 11w voor de cdspeler, en ongeveer evenveel voor de tuner of cassettespeler. Minder dan 60W. :)
--
Ruben

 Click to see the full signature
Reply to
Ruben van der Leij

Bedankt voor de reacties....

Ik zal de generator eens doormeten.

Ruben van der Leij schreef:

Reply to
bove027

Even een aanvulling:

Als ik nou tussen de generator een stekkerblok legt die piekspanning opvangt, ben ik ook klaar. Toch?

Ik heb er hier nog 1 liggen die tot 1200V aankan ;)

Reply to
bove027

Helaas dat gaat niet werken.... Zo'n stekker blok is gemaakt voor piek spanningen die maximaal een paar miniseconden duren. Als het langer duurt gaat deze detector gewoon kapot (door overbelasting).

Reply to
Joopi

Zou je denken, maar mijn stereosetje heeft 5 dagen gedraaid op een 120 euro generator van de Gamma, met zo'n stopcontact ertussen....

Geen klachten

Jo> Helaas dat gaat niet werken....

Reply to
bove027

Zo'n stekkerblok bevat doorgaans niet veel meer dan een varistor, doorgaans een type dat pas vanaf een volt of 400 ingrijpt. Om een grote kortstondige spanningspiek op te vangen is dat prima, maar voor een systematisch te hoge spanning doet dat ding niks. K

Reply to
Kelly De Koninck