Help RF uitstraling Loewe Calida!

Hoi,

Ik ben in het "gelukkige" bezit van een Loewe Calida 100Hz 70 cm tv die op een gruwelijke wijze stoort in het frequentiebereik 7-30MHz. Ik ben radio zendamateur en kan wanneer de tv aan staat niets ontvangen in dit frequentie bereik er staat één grote ruis vloer.

Gegevens van de tv Loewe Calida 5772ZP Chassis 110Q414 Serienr 03410.

Het volgende heb ik al ondernomen: in de tv voor de voeding heb ik een Philips paarse en groene ringkern met 10 windingen netsnoer erop geplaatst en een 100Hz coaxkabel met hierop nog een ferrietclamp heb ik geplaatst.

De ruis welke ik na deze aanpassingen ontvang is wel minder maar er staat toch nog wel zoveel ruis dat ik nog weinig onvangst heb. De ruis staat er met hetzelfde niveau als ik een tv beeld bekijk of wanneer ik de coax eruit trek. De storing maakt dus niets uit. Wanneer de coax eruit ligt zie ik een blaauw beeld met de tekst geen signaal.

Ik hoop dat je mij kunt helpen om dit probleem te tackelen. Graag in de nieuwsgroep je tip. Ik kijk nl nooit naar dit e-mail adres.

Groeten Martin PA9DX

Reply to
Martin vd Donk

Zitten er nog meer snoeren aan (audio naar versterker bijv.)? Aangezien veel storing via de kabels wordt uitgestraald kan het wellicht helpen om deze ook te voorzien van wat ferriet.

--
Maurice
Reply to

"Martin vd Donk" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@posting.google.com...

Schakel de fabrikant in. Die moet dit weten. Als de ontvanger niet aan de CE normen voldoet (en daar lijkt het op) dan moet deze het probleem verhelpen.

MRe

Reply to
MRe

Hoeveel minder in dB's of s-punten? Heb je al een echt netfilter geprobeerd? Met ferrietclamps onderdruk je alleen de common-mode storing. Met een netfilter onderdruk je meer rommel.

Dat is nog de vraag. Wat is de afstand tussen de TV en de antenne?

--
Joop van der Velden
pe1dna@amsat.org

Ik denk ook dat je het daar moet zoeken. Wel meer gehoord dat Loewe TV's nog al stralen vanuit de coax antenneaansluiting. Vandaar dat ze die zg. 100Hz aansluitsnoeren zijn gaan verkopen.

Th.

Reply to
Thomas

Je moet speciale ferriet nemen die voor EMC gemaakt is, deze vreet het vermogen op, andere "gewone" geeft alleen maar impedantieveranderingen en reflecties. Je kunt dit oa kopen bij Farnell, RS etc, maar ook bij Würth Elektronik Nederland, Evertsenlaan 19, 5694 SL, Son en Breugel, tel: 0499-471200, fax: 0499-471598,

Je krijgt common mode storing (meest voorkomende storing) meestal goed weg door de gehele kabel 3 keer door zo'n ring te halen, zo dicht mogelijk bij je TV. Doe dit bij al je kabels, ook je coax! Te weinig windingen geeft te weinig demping, maar teveel windingen geeft meer capacitieve lek waardoor de hogere frequenties niet meer gedempt worden. Probeer 2 tot 4 windingen of zo.

Ik hoop maar dat je TV zelf niet teveel straalt, alleen op de kabels. Omdat de stoorfrequentie redelijk laag is, "slechts" tot 30 MHz, denk ik dat het meeste via de langere kabels gaat. Gewoon even proberen.

Pieter Hoeben

Pi