Gez: Primitive UART

Moguh

Ik zoek een UART zonder address touwtjes. Dus zo een die je configureerd door touwtjes aan plus of GND te leggen ipv dat een CPU uitgebreid met zo'n ding gaat praten. Ik weet dat ze bestaan maar weet niet hoe er een te vinden. En ik heb weinig zin om er met tig IC's een te gaan emuleren.

Vr.Gr, Rob

|                   Rob van der Putten, rob@sput.nl                    |
|               http://www.sput.nl/spam/spam-policy.html               |
Rob van der Putten

Moguh

Hans Otten wrote:

Naar het schijnd is deze slecht (niet?) verkrijgbaar en duur. Een vervanger is de 6402, maar die schijnd ook weer oud te zijn.

Vr.Gr, Rob

--

+----------------------------------------------------------------------+ | Rob van der Putten, snipped-for-privacy@sput.nl | |
| +----------------------------------------------------------------------+
Reply to
Rob van der Putten

Klopt, dat is zo;n vervanger, al weer een poos op de markt maar wel verlijgbaar. (o.a. Farnell 11 euro ex)

Reply to
Hans Otten

Wat is je doel ermee. Anders kun je dit gemakkelijk realiseren met een ucontroller.

Uarts zijn eigenlijk niet "hot" meer en vaak complex dus degene die je dan tegenkomt zijn vaak duur.

Als je uitlegt wat je er mee wil dus hoe het moet werken kan ik het misschien voor je maken met een microcontroller.

Als ik het snel kan maken wil ik het wel voor een extra controller doen maar dan moet je zelf een controller aanleveren bv. een atmel 2313 maar mail me eerst om te zien of ik het in een avond kan programmeren.

Rob van der Putten schreef:

Reply to
midi4all

Moguh

midi4all wrote:

Da's allemaal weer veel te luxe. Het idee is een nibbletje uit een DTMF decoder naar een 232 poort te sturen. In principe een kwestie van op de data valid van de decoder de uart aan het werk te zetten. Dus geld; hoe primitiever hoe beter.

Vr.Gr, Rob

|                   Rob van der Putten, rob@sput.nl                    |
|               http://www.sput.nl/spam/spam-policy.html               |
Rob van der Putten

Over primitief gesproken, kan je niet gewoon iets bakken met een schuifregistertje (bijv. 74HC165) en een oscillatortje? In mijn studententijd heb ik een soortgelijke oplossing gebruikt om een keyboard decoder IC met 4-bit output op een RS-232 poort aan te sluiten. Volgens mij is het enigste wezelijke verschil met jouw project dat de 4-bits uit een DTMF decoder komen.

-- Peter van Merkerk peter.van.merkerk(at)dse.nl

Reply to
Peter van Merkerk

dan

maar

me

Ik denk dat je een beetje achterhaalde visie hebt. Tegenwoordig heb je voor een paar euro een ucontroller die te programmeren is om DTMF decoder te spelen tegelijkertijd RS232 te sturen/ontvangen, een display aan te sturen etc... Externe UARTS zijn voor 99% van de toepassingen obsolete.

Groeten Eric

Reply to
Eric Rullens

misschien kan je het dan wel via de inputs(5) van de paralle poort inlezen.

--
gr, Marcel.
Reply to

tig valt wel mee. je wilt een nibbeltje verzenden? Neem een 16F630, dat is een 14-pins PIC microcontroller (ik verkoop ze voor E 2.15), plus een 20 MHz kristal, 3 consensatoren en eventueel 4 pull-up weerstanden voor de 4 ingangen. c0..c3 zijn de ingangen, a0 de uitgang (voor een inverterende driver, wijzig active_low in active-high voor directe koppeling). Programma (getest!):

include f675_20 -- no 16F630/676 support yet, use 12F675 include jlib

port_c_high_direction = all_output port_c_low_direction = all_input port_a_direction = all_output

const asynch_baudrate = 1200 const asynch_polarity = active_low const asynch_parity = parity_none const asynch_stopbits = 2

var volatile bit asynch_in_pin is pin_a1 var volatile bit asynch_in_direction is pin_a1_direction

var volatile bit asynch_out_pin is pin_a0 var volatile bit asynch_out_direction is pin_a0_direction

include seriali

forever loop delay_100ms( 2 ) asynch_send( "A" + ( port_c & 0x0F ) ) end loop

Wouter van Ooijen

-- ------------------------------------

PICmicro chips, programmers, consulting

Reply to
Wouter van Ooijen (www.voti.nl

Moguh

Heel fijn. Kost echter wat extra logica om eea te starten en te stoppen.

Hans Otten wrote:

heb je wat meer info?

Vr.Gr, Rob

--

+----------------------------------------------------------------------+ | Rob van der Putten, snipped-for-privacy@sput.nl | |
| +----------------------------------------------------------------------+
Reply to
Rob van der Putten

Moguh

Eric Rullens wrote:

Heel fijn, maar je zal je er dan toch in moeten verdiepen en een compiler scoren en misschien ook nog wat hardware bouwen om je software in de microcontroler te kunnen stoppen. En ik wil zelfs geen geld uitgeven aan een prommen bakker (om maar eesn wat te noemen).

[...]

"Marcel." wrote:

Vast wel. En dan 4 opto couplers voor de galvanische scheiding. Je moet dan wel nog een par poort over hebben. Of anders een slot (en io en irq). Serieel is minder een probleem. Er zijn zat kaarten met 4, 8 of 16 compoorten.

[...]

Rob van der Putten wrote:

Is daarnaast software matig ook makkelijker. Een standaard com poort kan je gewoon openen als een file. Voor niet standaard gebruik van hardware zal je zelf een driver moeten schrijven.

Vr.Gr, Rob

|                   Rob van der Putten, rob@sput.nl                    |
|               http://www.sput.nl/spam/spam-policy.html               |
Rob van der Putten

welnee, je hebt alleen dat schuifregister nodig, de besturing doe je met de handshake signaaltjes van die serie poort. misschien nog wat weerstandjes en eventueel diodetjes voor level shifting.

maareh, waarom stop je die geluidjes niet gewoon in je soundcard?

--
gr, Marcel.
Reply to

Niet meer dan

je kan bieden: datasheet in pdf formaat, en prijs.

De 6402 is net zo'n traditionele UART zoals de AY-5-1013 (en zover ik kan zien maar echt niet in detail onderzocht pin compatibel) in low power format. De eenvoud van dit type UART is dat parallel-serieel niet meer vereist dan een trigger pulsje als data verzonden dient te worden. En dat dan verzendt in het formaat met 7 of 8 databits, pariteit wel/nee, stopbits naar wens met simpel wat pennen hoog of laag te maken. Vandaar een 40 pins IC, binnen een paar tellen aan het werk te zetten (mits voorzien van rs-232 buffers natuurlijk) om een serieel-parallel omzetting mogelijk te maken volgens RS-232 formaat.

Reply to
Hans Otten

voor

sturen

Is helemaal waar, maar dat bood midi4all dus aan... De software is overigens open-source (avrgcc).

Dat is dus weer niet waar. De meest simpele programmer om een flash-AVR van zijn programma te voorzien bestaat uit draadjes naar je printerpoort.

Groeten Eric

Reply to
Eric Rullens

Heb je er één nodig of ga je een serie bouwen? Volgens mij heb ik nog wel een AY-3-1015 liggen ergens. Mag je gratis hebben. Mail me maar als je belangstelling hebt.

Rene (brengsek[at]fastmail[dot]fm)

--
Nobody expects the Spanish Inquisition!
Reply to

Ik heb even gezocht, maar helaas. Waarschijnlijk al aan iemand anders gegeven.

--
Nobody expects the Spanish Inquisition!
Reply to
Brengsek!

Moguh

Peter van Merkerk wrote:

Heb je voor primitieve UART zowiezo nodig.

En dat kan gevoed uit com poort in pc.

Is inderdaad een oplossing. Als je perse 8 bits wilt maken kan je evt twee schuif registers gebruiken. Niet gebruikte ingangen gaan dan aan +, dat wordt dan achter het stopbit geplakt.

Die is wel te verzinnen.