Gez: lijm om SMD componenten even vast te zetten

Het levert een netter resultaat op, wanneer de onderdeeltjes goed op hun plaats worden gehouden tijdens het solderen.

Met blanke nagellak, en diverse andere gewone lijmsoorten gaat het niet echt geweldig (te weinig hechtkracht).

Wie heeft hier ervaring mee, of handige tips?

Vereisten: sneldrogend, niet permanent hechtend (geen superlijm), en liefst ook nog langere tijd houdbaar (wat wederom ook superlijm uitsluit). Ook belangrijk: doseerbaar in zeer kleine hoeveelheden. (gemiddelde afmetingen voor bijvoorbeeld een weerstandje +/- 2,5 x 1 mm).

            -  DizTRacT  -

Ik drink voornamelijk water :-)

Voor antwoord per e-mail, eerst het voor de hand liggende deel uit het adres
verwijderen !
Reply to
DizTRacT

Ik ben zelf geen ( super)expert in de zaken van SMD, maar superlijm is ( voor mij) het enigste wat er voor in aanmerking komt.

Ook ik ben eigenlijk wel benieuwd of er iets beters is.

--
Grtz Johan

PD1AQG  &  NL12626
Reply to
Johan

Op Fri, 16 Feb 2007 00:10:52 +0000, schreef DizTRacT:

Ik soldeer SMD altijd zonder lijm, domweg door van elke component één pad (het pad dat het meest rechtsboven ligt als je rechts bent) van tevoren te vertinnen en er vervolgens een klein beetje flux op te doen.

Hierna houd ik de component met een goede pincet op zijn plaats en verhit ik het tin nog een keer. Het vergt wat handigheid, maar uiteindelijk krijg je op deze manier ook behuizingen met een halve millimeter penafstand in één keer netjes op hun plaats.

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

Het netst gaat het met soldeerpasta en een heteluchtbout of in een reflow oven. Hier is vastzetten niet noodzakelijk.

Maar ook met een gewone bout kan het best zonder eerst te lijmen. Je kunt de componenten ook eerst vasthouden met een pincet en dan even 'hechten' en vervolgens netjes vast solderen. Als je soldeerpasta gebruikt heb je sowiezo je handen vrij om de component vast te houden tijdens het solderen.

Er is speciale lijm voor, bijv:

Droogt in een oven in ca. een half uur. wordt normaal alleen gebruikt om SMD componenten op hun plek te houden voor golf solderen of dubbelzijdig reflow.

--
Stef    (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)
Reply to

"DizTRacT" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Bisonkit of konstruktielijm blijft taai en is weer te verwijderen. Ik doe het zonder, met wat flux, soldeer, pincet en wat handigheid. En niet te vergeten, een goede schaduwloze loupelamp met ronde tl buis, dat is iets wat ik echt noodzakelijk vind om goed werk te leveren. Vooral bij SMD in klein spul zoals cams en gsm's.

Maurits

Reply to
Maurits

Je hebt het magische woord al genoemd denk ik, een gewone pincet is te onhandig, ik zal het eens gaan proberen met een gekruiste of een met een gebogen bek. (na aanschaf).

Op zich zijn ze best wel op hun plaats te krijgen, het gaat mis met solderen, dan verschuiven ze een beetje.

Nu breng ik ze eerst op hun plaats na het eiland van een klein beetje tin te hebben voorzien, druk vast met een klein schroevedraaiertje en dan bout en tin er bij.

[...]

Op Fri, 16 Feb 2007 18:10:46 +0000, schreef DizTRacT:

De beste zijn m.i. precisiepincetten van titanium - maar dan moet je niet schrikken van de prijs (meerdere tientjes per stuk). Stalen precisiepincetten zijn ook goed, maar die gaan wat sneller stuk, en ik heb de indruk dat het tin er ook meer aan blijft plakken als de bout er per ongeluk mee in aanraking komt.

Als je fijnmechanisch wel handig bent, kun je ook een goedkope stalen standaardpincet nemen, en daarvan de punt in een geschikte vorm slijpen.

Het is inderdaad belangrijk dat de componenten op een of andere manier geforceerd op hun plaats worden gehouden, anders gaan ze alle kanten op zodra het tin vloeit - en de kleinste onderdelen blijven graag aan de punt van de bout plakken.

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

"DizTRacT" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

krijg

Er zijn speciale pincetten (tweezers) voor SMD componenten als weerstanden en condensatoren transistoren e.d te koop.

Reply to
Henk van den Hof

Joop

Reply to