Generator pomp combinatie

Jamaar inox heeft het over een pomp met benzinemotor. Dus zonder de elektrische overbrenging er tussen.

Groetjes, Rene

Reply to
Rene

Ah, natuurlijk. De keuze is dan echter uiterst beperkt cq. prijs veel hoger.

hal

Reply to
Hal

Mijn generator is, niet beters te weten, een twee fasen generator. Gewoon één 230 V stopcontactje op het huis

Hal

Reply to
Hal

Dat nu, lijkt me de kern van het probleem. Vandaar ook mijn opmerking over het "rauw" (een beter woord weet ik niet) lopen van de benzinemotor.

Hal

Reply to
Hal

Da's knap. ;-)

Dat is enkelfase...

Da's nou jammer. Drie-fasen is veel mooier elektrisch gezien, er is ook veel minder verlies, waardoor je uiteraard minder brandstof nodig hebt.

Reply to
Gerard

Uiteraard, met een wandcontactdoos :-)

Hal

Reply to
Hal

Tja. We willen al voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Drie fasen zitten er dan echt niet in.

Hal

Reply to
Hal

Wist je dat een 3-fasenmotor goedkoper te produceren is dan een 1 (eigenlijk2) fasenmotor? Dus dat dubbeltje....... Kijk, als je goedkope spullen koopt, kan je problemen verwachten. Voordat je die hebt opgelost ben je vaak zoveel verder dat, als je eerst een krantenwijk had genomen om geld bij te verdienen om meten iets goeds te kopen, je nog tijd had overgehouden. Maar da's mijn ervaring.

Reply to
Gerard

Eigenlijk ook die van mij. Nu zat ik met het dilemma hoeveel geld ik wilde uitgeven om mijn kinderen het lopen met gieters te besparen!! Dat ik dat doe heeft echter wel zijn redenen.

Hal

Reply to
Hal

Best Hal, Even een klein stukje theorie m.b.t. tot motor en generator want dit wilde je kraag weten wat ik zo begrijp. Zo je misschien wel weet is het vermogen spanning * stroom in formule P=U x I bij een ohmse belasting bv gloeilamp uit gedrukt in Watt je mag ook zeggen VA tenslotte vermenigvuldig je spanning en stroom.

Voor motoren geldt dit niet want dat is een inductieve belasting waarbij spanning en stroom niet in fase zijn. De fasehoek wordt phi genoemd. In de berekening wordt de cosinus van die hoek gebruikt ook wel arbeidsfactor genoemd. Door de cosinus te nemen breng je als het ware in de berekening de hoek tussen stroom en spanning terug naar 0 graden dus weer in fase. Voor een motor die normaal belast wordt is dit zo rond de 0,8 tijdens het starten van de motor loopt dit sterk terug naar b.v. 0,4 of nog minder. Voor een ohmse belasting (gloeilampen) is cos(phi) 1 stroom en spanning zijn in fase.

Hier een rekenvoorbeeld. Stel je hebt een motor van 1 PK dit is 736watt afgerond in dit voorbeeld op

800W die normaal belast wordt met een cos(phi) van 0,8 dan geldt de volgende formule: P=U*I*cos(phi) 800=220*I*0,8 I is dan 4,5 A het vermogen dat de generator moet leveren is dan U*I = 220*4,5= 990VA

Bij het starten nemen we aan dat cos(phi) 0,4 is. Vullen we de formule dan weer in dan geeft dit:

800=220*I*0,4 I wordt dan 9A de generator moet dan leveren 220*9=1980VA

Heb je een generator die 1000VA kan leveren dan zie je dat het starten een probleem is want hij moet bijna het dubbele vermogen leveren en dan gaat de generator wel een beetje kreunen of de beveilging komt in werking.

Ik las ook iets over ster/driehoek schakeling dit heeft hier niets mee temaken dit geldt alleen voor draaistroom (3 fasen) motoren daar wordt tijdens het starten de motorspoelen in een sterschakeling gezet waar door de stroom lager wordt en als de motor loopt dan worden de motor spoelen in driehoek gezet.

Een motor met een hogere ohmse weerstand kan kan misschien wat helpen maar het nuttig rendement neem af meer warmte door koperverliezen en het levert geen vermogen op de as.

Ik hoop dat het nu een beetje duidelijker voor je is.

Groeten Jan PA3RQR

"Hal" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@giganews.com...

Reply to
PA3RQR

Beste Jan (blijkbaar zendamateur :-))

Bedankt voor je heldere uitleg en eenvoudige benadering. Een paar reacties. Het lijkt er op dat de motor die ik voorheen had zo'n slechte cos(phi) heeft, dat daardoor de generator permanent overbelast werd. Je hebt natuurlijk gelijk wat betreft die koperverliezen, maar van bv 6 naar

8.8 ohm bij bv 3.5 A is een extra verlies van 9.8 W. Dat lijkt me dan geen echt groot probleem, al wil je de motortemperatuur altijd zo laag mogelijk houden. Levensduur lijkt me in mijn applicatie echter ook niet aan de orde. Omdat de ohmse weerstand de enige fysische parameter is die ik zelf (in de winkel) kon meten, heb ik die maar als referentie genomen, maar het was een long shot. Het feit dat het motorlabel niets zegt over de cos(phi) zou overigens een aanwijzing kunnen zijn. Op het net aangesloten loopt dat allemaal wel, maar bij een krappe generator wordt dit blijkbaar anders. Een "goede" motor met weinig verliezen en hoge cos(phi) kost echter een veelvoud, ook al heb je dan wel wat. Na nog eens opzoeken van alle specs zie ik overigens dat de generator zelf wel redelijk uitgebreid gespect is: Electrisch: Pn 1000W Pmax 1200W (natuurlijk bij n=3000/50Hz), cos(phi)=1. Imax bij 12 V laden=8.4 A. Benzine motor: 3 pk bij n=4000.

Hal

Reply to
Hal