Cassettedetectie TV/video combinatie

Mijn dochter kreeg van iemand een Aristona 37TR126/03 TV/video combinatie. Wel een klein defect. De cassettehouder blijft reageren alsof er een cassette in zit en vervolgens wordt deze weer teruggegeven. Op mij komt het over alsof de detector defect is en een signaal geeft alsof er een cassette in zit. Zo op het oog lijkt het een optische detector, maar ik kan niet goed zien wat het is. Hij "rijgt" dus voortdurend in en uit, maar dan zonder cassette. Heeft iemand een tip.

Hal

Reply to
Hal

In oudere modellen zit in een pikkie dat ongeveer in het midden van het casette gebied zit waarin een lampje gemonteerd is, dit schijnt op een of twee ontvangertjes in het apparaat. Wanneer dat lampje defect ging kreeg je het probleem dat jij omschrijft.

"Hal" schreef in bericht news:41eec7d2$ snipped-for-privacy@nnrp1.psineteurope.com... | Mijn dochter kreeg van iemand een Aristona 37TR126/03 TV/video combinatie. | Wel een klein defect. De cassettehouder blijft reageren alsof er een | cassette in zit en vervolgens wordt deze weer teruggegeven. Op mij komt het | over alsof de detector defect is en een signaal geeft alsof er een cassette | in zit. Zo op het oog lijkt het een optische detector, maar ik kan niet goed | zien wat het is. Hij "rijgt" dus voortdurend in en uit, maar dan zonder | cassette. Heeft iemand een tip. | | Hal | |

Reply to
Peet

Peet wrote:

Dat lijkt mij bij niet het geval te zijn. Bij mij zit rechts een klein printje met één component. Voor mijn gevoel kan dat alleen de sensor zijn. Hij eet niet door als een diode, maar ik verwacht dat het een fotogevoelige sensor (halfgeleider) is. Zonder meer gegevens kan ik hem echter moeilijk testen of om een vervanger gaan. Hal

Reply to
Hal

In de machine van de OP zit daar echter geen lampje meer.

Zo'n sensor heeft doorgaans behoefte aan een lichtbron want anders valt er weinig te sensen;-) Die lichtbron was maar al te vaak (goedkoop "grote" afstand een simpel gloeilampje.

"Hal" schreef in bericht news:41f0255b$ snipped-for-privacy@nnrp1.psineteurope.com... |> "Hal" schreef in bericht | > news:41eec7d2$ snipped-for-privacy@nnrp1.psineteurope.com... | >> Mijn dochter kreeg van iemand een Aristona 37TR126/03 TV/video | >> combinatie. Wel een klein defect. De cassettehouder blijft reageren | >> alsof er een cassette in zit en vervolgens wordt deze weer | >> teruggegeven. Op mij komt het over alsof de detector defect is en | >> een signaal geeft alsof er een cassette in zit. Zo op het oog lijkt | >> het een optische detector, maar ik kan niet goed zien wat het is. | >> Hij "rijgt" dus voortdurend in en uit, maar dan zonder cassette. | >> Heeft iemand een tip. | >>

| | Dat lijkt mij bij niet het geval te zijn. Bij mij zit rechts een klein | printje met één component. Voor mijn gevoel kan dat alleen de sensor zijn. | Hij eet niet door als een diode, maar ik verwacht dat het een fotogevoelige | sensor (halfgeleider) is. Zonder meer gegevens kan ik hem echter moeilijk | testen of om een vervanger gaan. | Hal | |

> [...]

Zou kunnen, er zullen echter wel degelijk een aantal lichtsluizen in het apparaat zitten en die zou ik zeker even wat aandacht schenken;-)

schreef in bericht news:csqfiu$g7g$ snipped-for-privacy@news.tudelft.nl... | Peet wrote: | > In oudere modellen zit in een pikkie dat ongeveer in het midden | > van het casette gebied zit waarin een lampje gemonteerd is, dit | > schijnt op een of twee ontvangertjes in het apparaat. | > Wanneer dat lampje defect ging kreeg je het probleem dat jij | > omschrijft. | | In de machine van de OP zit daar echter geen lampje meer. | | --- | Met vriendelijke groet, | | Maarten Bakker.

Reply to
Peet

Als ik naar de constructie kijk lijkt het of de cassette het omgevingslicht moet afschermen. In elk geval komt hij er vlak voor te zitten.

Hal

Reply to
Hal

"Yes", Hij doet het weer. Nog eens goed gekeken en een tweede sensor gevonden. Blijkbaar één voor het detecteren van de slede positie en één voor de cassettedetectie. De soldeerverbindigen eens goed bekeken en die van de cassettedetectie waren wel erg mager en leken niet goed tegen de pootjes aan gevloeid. Hoewel ik geen los contact kon vaststellen, toch even nagesoldeerd en voila.

Hal

Reply to
Hal