Blikseminslag en aardlekschakelaar

Ik dacht dat het een kooi van Farady was, en dat je daardoor binnenshuis geen (althans veel minder) veld over houdt. In ieder geval zitten er heel dikke geleiders op alle hoeken, op de nok van het dak, op de schoorstenen...

In de meterkast zijn (voor alle fazen) overspanningsbeveiligingen opgenomen. En ook het israpunt is beschermd.

Ik heb (naast de "bliksemafleider"-- hoe heet dat vaktechnisch in het nederlands?) ook nog een aantal overspanningsbeveiligingen in contactdozen, en in mijn UPS. Mag ik aannemen dat ik daarmee toch redelijk gedekt ben?

De bliksembeveiliging heeft wel stevige aardpennen, ook gekoppeld met de gewone aardelektrode. Er is een "Prüfheft" bij (ja, ik woon in Duitsland) en daar staat in wat de aardweerstand is (ligt in de kluis, dus ik kan het niet nakijken). En alle contactdozen zijn uiteraard geaard.

Een CAI heb ik gelukkig niet. Een TV overigens ook niet.

Dat is een bekend feit. Statische schade bij computercomponenten, ook zo leuk :-( Vooral als je collega net het laatste geheugenlatje ingezet heeft zonder polsbandje en het geeft een paar dagen later de geest...

Reply to
jjg

Ah, in DL wordt ook de fundamenterder/potentialausgleichschiene met de bliksemaarde verbonden en een op de woning aanwezige antenne moet met

25 kwadraat naar datzelfde punt worden geleid.]

Dan heb je waarschijnlijk grof en fijnbeveiligingen van Dehn in je verdeelkast en stopkontakten zitten.

Reply to
home

Klopt, althans in de verdeelkast. Op de stopcontacten zit niets bijzonders, behalve hier en daar een wat "gewonere" overspanningsbeveiliging. En een TV-antenne hebben we niet :-)

Reply to
jjg

Blijkbaar hebt ge niets. Waarom dan al die beveiligingen ? :+) Ferre.

Reply to
Fernand