avr

Hallo iedereen,

Kan iemand me helpen bij het volgende: Ik beschik over een stk 500 programmer met avr chip. Hoe kan ik het best een aantal (16) magneetventielen aansturen (persluchtdoorlaat) via de uitgangspoorten zonder ze op te blazen .De ventielen zijn nog niet aangekocht ,enkel een aansluiting van diameter

8 mm is een vereiste .De persluchtdruk is héél miniem (ong. 100mbar).

Groeten , Johan

Reply to
jo

Tsja, dat zijn nou precies de twee specs die niet ter zake doen :D

Wat je zult moeten weten is de benodigde stroom en spanning om een ventiel te bekrachtigen. Je kunt het waarschijnlijk vergeten om dat rechtstreeks via de poortpinnen te doen, maar een transistor doet wonderen. Alleen om dat te dimensioneren heb je iets meer info nodig.

--
    Martijn van Buul - pino@dohd.org - http://www.stack.nl/~martijnb/
	 Geek code: G--  - Visit OuterSpace: mud.stack.nl 3333

Ik heb gekeken bij Velleman en Conrad naar de mogelijkheden maar ik had toch graag enige raad van meer ervaren personen.Ik weet dat er kan geschakeld worden met transistor maar heb geen tijd om zo een printplaat ineen te flanzen.Daarom zoek ik er een die aan die vereiste voldoet.Die specs heb ik er bij gegeven om een idee te hebben van de stroomafname,ben er trouwens nog niet uit welk type ventiel het zal worden . Info welkom.Bedankt.

Reply to
jo

ik denk dat je toch echt zelf een print zult moeten ontwerpen Er zijn wel een aantal stuurprints in de handel o.a. bij Conrad maar deze zijn meestal bedoeld voor aansturing uit de printer poort van een computer voor 16 uitputs zul je er hier twee van nodig hebben

met een beetje inzicht en handigheid is dat wel om te bouwen naar aansturing vanuit een controller Van de printerpoort worden meestal de 8 data lijnen en een enable gebruikt , je zult dit dan vanuit jouw programma moeten kunnen aansturen eventueel een diode matrix maken van 2 x 8 diodes welke de twee verschillende enable ingangen aanstuurd Conrad heeft ook een relaykaart voor hun Ccontrol Chip , maar deze werkt via een soort I2C protocoll Je kunt ook zelf iets maken met 16 transistoren , de basis aansturen via een weerstand en niet vergeten om over de relayspoel een dempingsdiode te hangen om de tor niet op te blazen bij het uitschakelen Voorwaarde is natuurlijk wel dat je dan over 16 gewone aan/uit TTL uitgangen beschikt Als de uitgangen op de een of andere manier gemultiplext zijn zul je daar eerst een decodering voor moeten maken. Jack.

toch

Reply to
jack donio

Het is handiger als je dat "idee" van de benodigde hoeveelheid stroom en de werkspanning van die ventielen dan hier in zet; dat zal de meeste mensen meer "idee" geven over de benodigde schakeling.

Twijfel je tussen verschillende ventielen, dan kan je de de grootste stroom en en de grootste spanning posten en dan zal de schakeling die daaruit voortvloeit ook wel werken voor kleinere stromen.

Groeten Bert

Reply to
Tweedel

"jo" schreef in bericht news:4i1Fe.152991$ snipped-for-privacy@phobos.telenet-ops.be...

Johan,

Het lijkt me beter als je eerst eens uitzoekt welke magneetventielen er eventueel voor jouw toepassing in aanmerking komen. Met die gegevens in de hand kun je dan vragen welke het beste met jouw STK500 te combineren zijn en hoe ze dan aangestuurd moeten worden. De meeste mensen in deze groep zullen niet deskundig zijn op het gebied van magneetventielen en degenen die er wel genoeg van afweten hebben, denk ik, te weinig informatie om een goed advies te kunnen geven.

petrus bitbyter

Reply to
petrus bitbyter

"jo" schreef in bericht news:4i1Fe.152991$ snipped-for-privacy@phobos.telenet-ops.be...

Laten we eens wat gokken, 24VDC/150mA kleppen. Je kunt een ULN2803 gebruiken, tussen controller en kleppen, maar ik zou er niet meer dan 4 kleppen mee aansturen. Indien er snel geschakeld moet worden, zet dan nog een 30V zenerdiode over de spoel.

--
Thanks, Frank.
(remove 'q' and 'invalid' when replying by email)

"Frank Bemelman" schreef in bericht news:42e4ca4b$0$59668$ snipped-for-privacy@dreader10.news.xs4all.nl...

Ok, ik heb nu zal een idee.Ik zoek nog wat verder op het net .Info nog steeds welkom en toch al bedankt iedereen!! Johan

Reply to
jo