17TX170A

Bij het leegruimen van een woning ben ik de eerste TV van mijn ouders tegen gekomen. Ik zou er graag een goede bestemming voor hebben, kan er zelf niet zoveel mee, maar vind het zonde om deze richting de bekende container te verplaatsen.

Het betreft een 17TX170A die ze rond 1955 aangeschaft hebben. De TV heeft beeld en geluid, ontvangt "uit de lucht" eigenlijk verbazend goed. Er is ook nog een settopbox achtig apparaat bij om UHF te kunnen ontvangen, dit werkt eveneens.

Op internet vind ik verschillende collecties van dit soort oude spullen en mijn vraag is nu of er tussen deze verzamelaars iemand is die in deze nieuwsgroep aanwezig is en interesse heeft, ofwel of nieuwsgroeplezers iemand kunnen aanbevelen.

Reply to
harry

Ja dat is zeker verbazend...

"P." schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Dat was witte of zwarte 300 Ohm lintlijn met afspanisolatoren om de kabel van de muur te houden. Coax kwam rond 1970 in zwang.

Dan moet je wel erg dicht in de buurt van de zender wonen, nu is er geen analoge TV ontvangst mogelijk in NL.

Maurits

Reply to
Maurits

Zeker niet wegdoen! Als er hier geen echte verzamelaar is, ben ik anders zelf wel geinteresseerd. Probeer alles wel compleet te houden, dus UHF convertorboxje erbij etc. Ikzelf zou het gewoon leuk vinden. Maar er zijn een helehoop verzamelaars die erg serieus in dergelijke apparaten bezig zijn. Daar zou hij nog iets beter op zijn plek zijn.

Anderen: Ik dacht verder dat er niets meer uit de lucht te halen viel, alle normale tv zenders zijn toch gestopt? Dat moest toch digitaal worden zodat we allemaal weer encoders en abonnementen moeten kopen? Of is het nog niet zover?

Opo zich is het niet vreemd dat zonder antenne iets uit de lucht gehaald kan worden: de antenne is een tweedraadsysteem, geen coax. Ik heb nog een hele rol van die kabel liggen. Dergelijke kabel heeft ook in de tv geen afscherming, dat maakt oppikken van signaal makkelijker.

P.

Reply to
P.

Zo verbazend is dat niet, dat de TV goed ontvangt uit de "lucht". Vroegâh stond nl niet op elke hoek van de straat een zendmast voor de TV. Dit was beperkt tot een enkele zendmast in Nederland. De TV's waren gewoon goed voorzien wat ontvangers betreft. Tegenwoordig hoeft dit niet meer zo. Het signaal wat van de kabel komt is loeihard, en voor digitenne staat om de paar kilometer een zendmast, waardoor je digitenne nog op de vulling van je verstandskies kunt ontvangen. ;-)

Pasq

Auw!! Is dat het...

--
Groet, salut, Wim.