rensing af et printkort

Hej,

har en mobiltelefon der har været ude for en vandskade, jeg lægger den så til tøre, nu kan den tænde men ingen lyd. har fået at vide at jeg skal rense den med noget alcohol-rens for at med det sidste vand. er dette rigtigt?? og hvad er opskriten ??? hvad kan man rense et printkort med??

Mvh Rachid

Reply to
Rachid (6210)

"Martin Sørensen" skriver:

Spri og så sprit, hvad skal det hjælpe (isoprpylalkohol er renere alkohol end det alkohol man kan købe i handlen under navnet sprit).

det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:

Husholdningssprit er denatureret ethanol, og det er en helt anden alkohol end isopropylalkohol. Jeg synes at sprit er bedre til at fjerne skidt/vand, men da spritten efterlader nogle rander pga. dets urenhed skal der bruges isopropylalkohol for at fjerne spritten. Men man kunne sikkert også nøjes med at bruge isopropylalkohol. Det kommer lidt an på hvor slemt det er.

--
signing off.. Martin Sørensen
Reply to

Jeg (synes selv) at have haft held med normal husholdningssprit og en lille pensel. Når urenhederne er renset væk, har jeg taget en føntører og blæst med kold luft for at få spritten til at fordampe hurtigere. Så har den ikke lavet aflejringer :)

Ved ikke om det er smart, men jeg har kun haft gode erfaringer med det. Skriv gerne en kommentar til fremgangsmåden :)

--
Mvh
Kenneth Østergaard

Ved direkte svar fjernes ns fra mailadressen
Reply to
Kenneth Oestergaard

Kenneth Oestergaard skriver:

Husholdningssprit kan angribe plastdele + at det ødelægger gummi.

Derfor har man kun isopropylalkohol på sit værksted :-)

det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:

Hej Klaus,

Lad ikke SONY høre det ;) de mener at isopropyl er skadeligt for en hel del ting (incl. tonehoveder) og anbefaler kun renset benzin.

--
Venlig hilsen,
Søren

"Søren" skriver:

Også til trykruller ?

det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:

Hej Klaus,

Ja - jeg undrede mig også første gang jeg hørte det, men de har vist haft et større projekt i gang for at finde frem til det - og jeg formoder at de ved hvad de taler om (det er ikke konsumvareafdelingen jeg har det fra).

--
Venlig hilsen,
Søren

Undskyld at jeg retter på dig - Men det hedder "rense benzin", og det har så vidt jeg har forstået ikke så meget med alm. benzin at gøre :)

Brian

Reply to
Brian Lund

Hej Brian,

Helt OK :)

På de "nye" flasker der sælges i supermarkederne og lignende steder i dag forekommer skrivefejlen "rense benzin" ja, men det bliver det nu ikke mere rigtigt af. Betegnelsen er opstået gennem en sproglig forfladigelse blandt almenvellet, da det hovedsageligt bliver brugt til pletrensning i de små hjem (altså dem uden folk som os :)

Jeg ved ikke hvad du kalder alm. benzin, så det kan jeg ikke udtale mig om ;)

Men hvis det behager dig kan vi da godt kalde _renset_ benzin ved et andet navn (selvom det er lidt mere besværligt, men bare for din skyld :) nemlig _ekstraktionsbenzin_ (måske får denne forbetegnelse en klokke til at ringe omkring fremstillingen ? ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

"Søren" skriver:

Jeg ved kun fra min tidligere branche, hvad der er godt for gummiruller og hvad der ikke er. Rense benzin gør utroligt godt rent, men gør gummiruller hårde.

Der blev lavet et simpelt forsøg: Gummiruller nedsænket i forskellige væsker. Den der var bedst når de kom op igen efter længer tids påvirkning, var den der havde været i ren sprit.

For øvrigt var de nemt at se, når folk havde renset deres gummiruller på printerne i noget forkert. Den gummiagtige overflade blev glat og hård og dermed mistede man en stor del af fremtræksevnen.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:

...Og spørgsmålet der måtte komme: Hvad er billigst, det meget fine alkohol eller det meget fine benzin :) Hehe

Tager de begge dele flus-rester, eller skal der til det bruges noget helt andet?

--
[...]

Benzintingen aner jeg ikke hvad koster med Isoppropylen koster omkring

25 kr pr ½ liter hos matas SVJH.

Aner ikke med benzintingen, men alkoholen gør.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:

Hej Klaus,

Det er ikke fordi jeg betvivler det, har altid selv brugt iso (og gør det stadig til det meste).

Jeg viderebefordrede blot hvad jeg har hørt omkring SONY's ideer i den retning.

Ganske oplysende :) Men en lille tanke presser sig på - nu har SONY jo også lagt en del resourcer i det - så måske det handler om forskellige gummityper ?

Det vi kalder "gummi" i dag har jo sjældent ret meget med rigtig gummi (Gummi Arabigum, der er et forarbejdet harpiks) at gøre. Moderne "gummi" har måske nok en lille bestanddel rigtig gummi, men egenskaberne forbedres i forskellige retninger med kunststoffer.

På rigtig gamle printere og fjernskrivere har jeg da også oplevet ruller der var hårde som glas, men jeg tror dog ikke det har været pga. rensning, snarere alm. ældningssymptom da blødgøringsmidlerne efterhånden fordamper.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Kenneth,

Hmmm, sidst jeg købte ekstraktionsbenzin tog jeg en dunk på 5 liter og den har foreløbig holdt i ~15 år, så selv om jeg kunne huske prisen ville det intet gavne :) Men en lille grøn flaske fra nærmeste supermarked kan vel ikke koste alverden og det kan være nyttigt at have ved hånden også til non- elektronik (fx. til afrensning af etiketklister, aftagning af plastre på børn etc.)

Til flussrester er isopropylen nr. 1. Brug en udslidt tandbørste eller en stiv pensel du har klippet ned så du kan skure med den og brug rigeligt iso til at holde det fugtigt (ellers laver du blot et jævnt flussovertræk på hele printpladen).

*Husk* god udluftning !!
--
Venlig hilsen,
Søren

Hej

Og til pletrensning af habitten når den lige skal bruges uanmeldt, ellers er penselsrens rigtig godt til etiketter og plaster, og så skal det skylles af i vand.

Og husk, plexiglas og sprit aldrig må komme i berøring med hinanden.

"Max" skrev i en meddelelse news:3f5b5e33$0$48895$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

af hvilken årsag?

-- Med venlig hilsen Michael Petersen residerende i Nyborg fjern dyret i min @dresse ved privat post

Petersen_Michael

Max skriver:

Isopropylalkohol er ikke farligt for plexiglas.

Klaus

-- Se på

det er Modelbane Europas hjemmeside Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:

Hej Michael,

Fordi der er tilsat et keton (vistnok acetone) til alm. husholdningssprit, så det opløser acrylen en smule og giver et mælkeagtigt slør.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej

I mit daglige arbejde har jeg lavet en del hospital og tandlægeudstyr, i den forbindelse har jeg bl.a. oplevet nogle støttepinde i plexiglas der knækkede temlig ofte, oftere end de burde. En nærmere analyse af årsagen gav det resultat at på grund af at man bruger sprit til rengøring, ja så bliver plexiglas skørt og knækker nemt.