Tænde PC via USB

Hej

Er der nogen der har erfaringer med hvordan man kan tænde sin PC vha. en evt. hjemmelavet USB dims. Det jeg gerne vil have er en simpel extern "Start-knap" som kan sættes i USB-porten (eller evt. andre porte (Seriel/parralel))

-- Mvh. Martin Larsen

mjl snabela mjl dot dk

Reply to
Martin Jakob Larsen

Du' ku' slagte et USB tastatur: Bruge kabel + elektronik skrotte tastaturmatrixen og erstatte den med "den knapforbindelse(r) på tastaturet, der gi'r PowerOn "

(svjv, ka' PC'er køre med 2+ USB-tastaturer på én gang - prøv før du slagter)

:-)

Mvh Villy

Villy Jensen

Martin Jakob Larsen skriver:

Hvordan vil du tænde for et stykke udstyr de sidder på en slukket USB port ?

Din eneste chance (som jeg ser det) er at computeren har "Wake on modem" på en seielport. Ellers skal du bare dublere din normale tænd knap (det er ikke så svært).

Idéen er at jeg gerne vil kunne tænde for min notebook mens den er lukket. Hvis der var en USB løsning var den at foretrække frem for at jeg skal til at trække ledninger ud af kabinettet fra start-knappen.

Mvh. Martin

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Reply to
Martin Jakob Larsen

USB-porten er ikke slukket, netop af samme årsag. På gamle boards kunne man vælge hvor USB forsyningen skulle komme fra (5V eller 5VSTB), men det er tilsyneladende blevet fast at der er standby-forsyning på, når maskinen er slukket.

Mvh Kimjand

Reply to
Kim Johan Andersson

Martin Jakob Larsen skriver:

Hvis der er slukket for din USB port, bliver det sku noget svært.

Kim Johan Andersson skriver:

Du mener at der er 5 volt til rådighed på en USB port, når computeren er slukket ?

Sådan fungerer hverken min bærbare og stationære ikke (har lige målt på det).

"Martin Jakob Larsen" skrev i news:4211b192$0$29271$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk

I dine com (Seriel RS232) porte på pin 9 (hvis det er 9 pins sub-d) findes der et signal der kaldes RI hvis du sender en høj puls ind på denne pind vil din computer starte op hvis wake on modem er aktiveret i din bios.

Den nemme løsning er en kasse med et 9V batt. en tryk knap lidt ledning og et stik + evt en modstand.

- fra batt forbindes til pin 5 i com porten, + fra batt forbindes til tryk knappen fra tryk knappen laves der en forbindelse til pin 9 i com porten, i denne forbindelse er det en god ide at have monteret en modstand på 100 til

330 ohm for at beskytte com porten mod afbrænding ved fejl. For at det virker skal du lige en tur ind i computerens bios og enable Wake On Modem.

Hvis du gerne vil undgå batteriet kan du bruge +5V fra en USB port, dette kræver så at der power på usb porten når computeren er i standby.

-- Hilsen Peter N Petersen

Privat
Firma

Reply to
15kw

Ja. Men det kommer an på boardet, og der er det nok ikke på udvidelseskort.

Det gør min så... og jeg har også mødt bærbare hvor det var tilfældet. Der viser det sig at være en god ide at pille USB-harddisken fra når man har 'slukket' computeren 8)

Mvh Kimjand

Reply to
Kim Johan Andersson

JA, det er noget pis der er det... men det er der på de fleste nye bundkorts... især Solteck var hurtigt ude med altid kun ha 5V på. Og det er det store problem med alle dem som bruger 1. generations El-spareskinnen :( æv æv

Der er heldighvis nogen som ikke gør det tilbage, men de blir mere og mere sjældne. Jeg vil nok gætte på du kan stille i bios eller på en jumper, så vil dine maskiner også ha 5V hele tiden der. Men så går jeg ud fra det er endten P4 eller Athlon maskiner vi snakker om, til og med K6 og PIII var det sjældent på...

--
VH
Lars Molnit

Hvorfor tror du at så mange folk har problemer med deres strømspareskinner? Ja netop, fordi USB'en IKKE slukker.. Min blærbares USB slukker heller ikke, når man slukker for den, andet end hvis man river akkuen af, men det siger vel selvsagt sig selv, eller i hvert fald nogen.

/Hauge

Reply to
Hauge

Hauge skriver:

Okay, kender kun en 5-10 stykker der har skinne og ikke har problemer.....

På mit bundkort har jeg muligheden for at vælge via. jumper (Asus A7N8X-X, forholdsvis nyt) - Som standard er det dog slået fra når den er slukket...

Brian

Reply to
Brian Lund

Jeg har da altid kunnet ændre det i bios eller en jumper på de PCere jeg har rodet med

--
  Calle.
Reply to